Den sparkesyklende ministerens marsjordre: Fiks parkeringen, og snakk med kommunene
Samferdselsministeren mener sparkesykkel-aktørene må rydde opp i kaoset. Bransjen ønsker seg hjelp til å snakke med kommunene.
Alle sparkesykkel-aktørene i Norge var invitert til et møte med samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) for å diskutere utfordringer og fordeler med el-sparkesykkel markedet. Talen fra klar; Det blir ingen forbud.
Vil ha harmonisk fellesskap
– Vi hadde et primær-utgangspunkt på møtet i dag, og det er at bransjen selv nå skal gå i dialog med byene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) til Shifter.
Han mener det er to problemer som må løses for å få til mer fornuftig bruk.
– Det ene er parkering, som har vist seg å være en utfordring i sommer. Det andre er "slow-zones", sier Dale, og påpeker at sparkesykler er likestilt med sykler, hvor det også skal holdes gangfart i områder med mange gående.
– Her kan det brukes teknologi til å få til lav-farts-soner, og da vil vi unngå konflikter. Fikser vi det, så er det ingen tvil om at dette er en del av framtiden.
Både svenske VOI og tyske Tier har opprettet "slow-zones" i enkelte områder, men Dale mener det er viktig at bransjen samles rundt problemet.
– Vi må skape et harmonisk felleskap, der alle aktørene gjør det samme, slik at ingen får fordeler av at andre gjør det. Og der synes jeg bransjen svarer bra i fellesskap.
Dale forteller at han selv er en ivrig sparkesyklist, og at han mener det er mye brukerfeil ute i gatene.
–Her gjelder det å bruke fornuft. Det er ingen vits å parkere de midt i veien, det er ikke vanskelig og det er ikke mer arbeid å sette den inn til siden. Nå må brukerne også benytte anledningen til å bruke de fornuftig, slik at vi også i fremtiden får dette tilbudet.
Foreløpig ønsker ikke samferdselsministeren å gå inn og regulere markedet, men håper at aktørene selv kan løse problemet, og ha en god dialog med byene.
– Jeg håper flest mulig byer ser den positive siden av dette. Det er et utmerket alternativ til byen, og det gir en annen måte å reise på.
Stillhet hos kommunene
Aktørene selv var også positive til møtet og dialogen, men flere ønsker seg mer hjelp når de går til kommunen.
Oslo-sjef for Tier, Lars Christian Grødem-Olsen deltok på møtet sammen med Kilian Schmidt, direktør for Public Policy i Tier.
– Det var en fruktbar diskusjon. Nå håper vi på flere møter, forteller Grødem-Olsen.
Schmidt mener det er mye å lære fra andre byer.
– Hver by er forskjellig, og i denne bransjen lærer vi for hver by vi går inn i. Men det er viktig for oss at vi får muligheten til å regulere oss selv, sier Schmidt.
Han ba også samferdselsministeren om en tjeneste på veien videre.
– Vi ønsker at han skal legge inn et godt ord for oss hos kommunene. Han ønsker at vi skal ta dialogen selv, men for oss er det viktig at han går god for oss. Flere kommuner har vært ganske stille, sier han.
– Ansvaret ligger på oss
Det har også den andre tyske aktøren, Circ, opplevd. Selskapet har benyttet seg av slow-zones i flere andre byer.
– Vi har ønsket oss kontakt med kommunen for å høre hvor det er ønskelig å slow-zones, for det finnes klare områder i Oslo hvor det ikke er ideelt med sparkesykler, sier Emil Åkerson, nordisk sjef i Circ.
Han mener det var en bred enighet hos aktørene under møtet.
– Vi vet at ansvaret ligger på oss nå, og at vi om et par måneder må vise til samferdselsministeren hva vi faktisk har gjort for å møte hans ønsker.
– Norge ønsker å bli ledende
Fra VOI stilte Kristian Agerbo, som mener dialogen var veldig god.
–Det er et tydelig ønske fra samferdselsministeren at Norge skal bli best på ny mobilitet, og det er veldig positivt, sier Agerbo.
Han sier at bransjen nå tar ballen videre, blant annet gjennom den nye bransjeorganisasjonen Nordic Micromobility Assosiation.
–Allerede i morgen har vi et møte med alle andre aktørene i markedet, og da skal vi diskutere hva vi kan gjøre for å møte de utfordringene Oslo har, sier han.