CEO i VOI, Fredrik Hjelm mener fyllekjøring på sparkesykkel har blitt kultur i Norden. Foto: Torill Henriksen

VOI-sjefen varsler vintersparkesykling, og girer om for å bedre eget rykte

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 12. september 2019

Den svenske giganten vil ikke la seg stoppe av Oslo-vinteren. Nå kommer VOI med nye sparkesykler og tiltak som skal møte kritikken fra motstanderne. 

Sommeren har vært hektisk i sparkesykkelmarkedet i Oslo. Stadig nye aktører har kommet til blant syklene som er både elsket og hatet blant byens innbyggere. Svenske VOI, som var den første til å erobre Oslo–markedet, har stått i stormen.

Sjefen selv, Fredrik Hjelm, var nylig på Oslo–besøk. Han benyttet anledningen til å ta en «ride» med Shifter, der han pratet om den første norske sesongen, en million norske turer og over hundre tusen norske brukere, og ikke minst motstanden mot syklene.

Slow-zones mot råkjøring

Mye av kritikken har handlet om at sparkesyklistene gjør fortau og gågater utrygge med uvøren kjøring. VOI innførte nylig «slow-zones» i deler av byen. Slike soner senker hastigheten på sparkesykkelen ned til seks kilometer i timen, og gjelder i parker, på gravlunder, og blant annet i Karl Johan, der Shifter og Hjelm hadde tatt turen for å teste ut systemet. Da fungerte de bare på en av sparkesyklene.

– Her må sonen være bredere, påpekte Hjelm da.

Fra før har VOI og andre aktører i Sverige inngått avtale med Stockholm by om å ha «slow-zones» i blant annet Gamla Stan.

– Spørsmålet er bare når biler og lastebiler får det samme. Et transportmiddel som veier under 20 kg har denne teknikken, mens lastebiler kan rase forbi barnehager og skoler, der det også kunne vært lagt inn geo-slow-zones, mener Hjelm.

Flere skader i Norge

– Men det er mye skader på sparkesykler?

– Jeg ble veldig forbauset over de norske tallene, sammenlignet med Norden generelt. Jeg vet ikke om det er måten det registreres på hos legevakten, eller om det er flere skader, men det vi ser er at de fleste skader skjer av brukere som har reist mindre enn ti turer, sier Hjelm, og legger til at også andre faktorer som alkohol også ofte er med i bildet.

Legevakten i Oslo har registrert et stort antall skader på sparkesykler det siste året, og i sommermånedene var antall skader oppe på fire om dagen. I Sverige har tallene vært under en skade om dagen i sommer. Hjelm påpeker også at antallet ulykker må ses i sammenheng med antall turer, hvor både VOI og konkurrenten Tier har nådd over ti millioner turer hver.

– Fulle nybegynnere skal ikke være på en sparkesykkel. De skal heller ikke være på en sykkel, en moped, eller i en bil, påpeker han.

Les også: Dette skiller el-sparkesyklene: Alle selskapene mener at de er best

Trafikk-kurs

Hjelm mener at VOI og resten av sparkesykkelindustrien har to store utfordringer, hvor alkohol og fyllekjøring er det ene.

– Den andre er orden. Det å løse parkeringsproblemene slik at vi blir en bra del av bybildet, og ikke en kaotisk del, forteller han.

– Bør politiet inn å gjøre kontroller?

– Ja, både i Danmark og Tyskland gjør man det, og har fått bedre kontroll på problemet. Men jeg tror det er et kulturspørsmål. I Sverige og Norge blir man sjelden tatt for fyllekjøring på sykkel, og i Sverige har det nesten blitt slik at sykler er det man SKAL bruke når man er beruset, mener Hjelm.

VOI har i liket med flere andre selskaper den siste tiden forsøkt å lære opp brukere i forsvarlig kjøring. Denne uken lanserte selskapet et sertifisert trafikk-kurs hvor brukerne blir belønnet med gratisturer ved å bestå kurset.

Les også: Norgesklare Voi fyller opp: Henter over 250 millioner kroner

Vinteren kommer ikke

De fleste har forventet at sparkesyklene kommer til å forsvinne fra gatene, nå når vinteren nærmer seg. Etter det Shifter kjenner til har enkelte av de andre selskapene planer for hva de skal gjøre med syklene utenfor sesongen. Men nå varsler VOI-sjefen at det kan bli vintersparkesykling i hovedstaden.

– Vi hadde denne problematikken i fjor vinter i Stockholm og Gøteborg. Men vi ser at vinter i byene ikke er så mye vinter. I fjor var det to uker vi hadde sparkesyklene borte, sier Hjelm, og legger til at de ser det an.

– Oslo og Helsingfors er byer som kan ha litt lengre vintersesong. Det er også mulig at vi innskrenker geo-sonen, slik vi gjorde i Stockholm.

Felles ambisjon viktigere

Konkurransen i sparkesykkelmarkedet kan være hard, og til tross for at VOI var først i Norden, blir de stadig utfordret av andre store aktører. Nå har selskapet inngått et samarbeid med de andre store selskapene i Europa, TIER og Lime, i det de kaller Nordic Micromobility Association.

– Jeg tror vår felles ambisjon er å gjøre den totale markeds-kaken større, istedenfor å sloss om det nåværende markedet. Det må være en balanse mellom konkurranse og det å kjøre bransjen i rett retning, og ta en «collaborative approach», sier Hjelm.

I organisasjonen åpner selskapene også for flere aktører inn i varmen, men at det da må følges av regler for antall sparkesykler og samarbeid. Selskapene samarbeider nå blant annet med å hente opp sparkesykler som har blitt kastet i vannet.

Les ogsåPengekreftene bak megatrenden: Formel 1-stjerne, OL-legende og Tinder-gründer

Henter mer penger

Selv om den svenske sparkesykkel-aktøren ligger langt bak de amerikanske selskapene når det gjelder verdsetting og henting av penger, har VOI også fått med seg en fin slump på veien. De har siden oppstarten i fjor hentet 800 millioner kroner. Før sommeren ble selskapet verdsatt til en milliard kroner, og nå venter sannsynligvis en ny og enda høyere verdsetting etter at kilder i sommer har uttalt at selskapet nå er på jakt etter en ny milliard.

– Det har ikke vært noe problem for dere å hente penger?

– Nei, og det beror på flere ting. For det første er markedet enormt. For det andre ser vi at brukerne liker tjenesten vår, vi har fått 2-3 millioner brukere og hatt 10 millioner turer. I tillegg er dette en megatrend, hvor flere og flere byer går mot slike mikromobilitetsløsninger. Alt det har hjulpet oss veldig.

Han viser også til at sparkesyklene i seg selv er god markedsføring for konseptet.

– Det sprer seg utrolig kjapt. Folk elsker å legge ut bilder på sosiale medier hver gang de er på tur, og mange føler seg fri og futuristisk i forhold til andre fremkomstmidler, sier Hjelm.

Spesialdesignede sparkesykler

Selskapet er også i god gang med å rulle ut neste generasjon sparkesykler, som kommer til Oslo i løpet av september. Den ble spesialdesignet for å brukes i Tyskland.

– Da Tyskland åpnet for sparkesykler i sommer, satte de syklene som en egen klassifisering, med egne krav. Det synes vi var en veldig bra løsning. Dette gjør at man får seriøse aktører inn, fordi det stilles spesielle krav, både operasjonelt og til hardwaren, forklarer Hjelm, og legger til at de tyske sparkesyklene nå skal bli standard for hele VOI.

– Da åpner vi for at andre land kan velge samme løsning som Tyskland, fordi vi allerede har sparkesyklene klare.

Hjelm forteller at de nye sparkesyklene vil ha utskiftbare batterier, som gjør at det ikke trengs store varebiler for å holde syklene operative.

– Syklene blir da bare hentet inn når de trenger service, og vi kan bytte batteri på stedet. Det blir mye mer effektivt og mye bedre klimamessig. Vi kan for eksempel bruke cargo-sykkel istedenfor bil.

 

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.