Voi er et av selskapene som har vært i kontakt med Stavanger Kommune. Nå åpner kommunen for at de kan få lansere. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Dette skiller el-sparkesyklene: Alle selskapene mener at de er best

Publisert Sist oppdatert

Fem aktører har inntatt Oslo, men er det egentlig noen forskjell? Og hvorfor mener de selv at de kommer til å vinne den sparkesykkelkrigen?

Kampen om å vinne markedet tetter seg til. Rundt 2000 el-sparkesykler har på få uker blitt rullet ut i bybildet i hovedstaden. Noen kan skilte med en farge ingen andre har, andre har ekstrautstyr som kan friste. Det er kaffeholdere, store hjul og dynamisk prising. Men alle hevder de har det beste produktet, og den beste modellen. Og ikke minst har opptil flere skiltet med å være først til å nå mål som en og to millioner turer internasjonalt.

Shifter har sett på hva de forskjellige aktørene gjør for å skille seg ut, og hva de selv mener er deres styrke i sommerens store sparkesykkelslag.

Voi:

  • Størst flåte i Oslo på over 1000 sparkesykler
  • Ninebot-modell, med batteri på styrestang
  • Dynamiske priser fra 2 kr pr min. til 4 kr pr min. Oppstart 10 kroner. Billigere på regnværsdager og dyrere i helger og på kvelden.
  • Ny flåte på vei, inkludert trehjulet sparkesykkel
  • Påmontert ringeklokke
  • Operasjonstid: Hele døgnet

Kristina Nilsson, Pr-sjef i VOI: 

– VOI er markedsleder i Europa. Per dags dato har vi brakt elsparkesykkel-deling via app-teknologi til 21 byer i ti ulike land, med over tre millioner betalte turer og mer enn én million registrerte brukere. Vi prioriterer sikkerhet foran alt annet – både sikkerheten til de som bruker sparkesyklene våre og til andre trafikanter og fotgjengere. Vi er et «full stack»-selskap som leverer fra «krybbe til kunde», og akkurat nå oppdaterer vi flåten vår. Da får kundene våre splitter nye elsparkesykler, elsykler og laste-elsykler av høy kvalitet som er designet fra bunnen av.

Tier:

  • Nest størst i Oslo med en flåte på 700 +
  • Nye sparkesykler med bedre holdbarhet og batteri under fotplaten, i tillegg til Ninebot-modeller med batteri i styrestang.
  • Integrert ringeklokke i håndtaket på nye sykler
  • Lavest pris med 1,5 kr pr minutt. Oppstart 10 kr.
  • Kan startes uten å scanne qr-kode
  • Gir ikke mulighet til å pause turen.
  • Operasjonstid: 08.00-22.00

Lars Christian Olsen, Tier: 

− Vi skiller oss ut med  "operasjonell-eksellens" drevet av avansert teknologi. Vi gjør dette ved å eie og kontrollere verdikjeden fra ende til annen, altså ved å lade, vedlikeholde og reparere el-sparkesyklene. Denne verdikjeden blir støttet av automatisert teknologi. Som et resultat av dette hadde første generasjon av sparkesyklene våre 4-5 måneder lenger levetid enn industristandarden. Den kommende generasjonen vil ha en levetid på over tolv måneder.

Foto: Martin Holte

Flash (bytter navn til Circ):

  • Egen modell med punkteringsfrie dekk og demping
  • Integrert ringeklokke i håndtaket
  • Mobil og koppholder montert
  • 500 sparkesykler ute
  • Minuttspris på 3 kr pr min. Oppstart 10 kr.
  • Operasjonstid: Hele døgnet

Gareth Mead, Flash (snart Circ): 

− Vi har investert i og utviklet våre egne hensiktsmessig bygde sparkesykler som er av høy kvalitet, har lengre varighet, er tryggere, og hvis vi kan si det, penere å se på. Disse er de første sparkesyklene i Oslo som er bygget for deling. Vi er besatt av trygghet, og har den høyeste standarden, helt fra design til drift. Vi jobber med lokale myndigheter og lanserer kun hvor vi er velkomne, fordi vi sikter mot å være en sann by-partner.

Zvipp:

  • Første norske aktør
  • Ninebot-modell, med batteri på styrestang
  • Påmontert ringeklokke
  • Digital lommebok i appen istedenfor direkte betaling
  • 200 sparkesykler ute
  • Minuttspris 2 kr pr min. Oppstart 10 kr.
  • Operasjonstid: 07.00-22.00

Sebastian Solberg, Zvipp:
− Først og fremst er vi opptatt av at de som bruker Zvipp skal ha en positiv brukeropplevelse. Vi ønsker å tilby den beste kundeservicen, slik at hvis det oppstår noe på veien, kan kunden ringe eller sende epost og få svar innen ti minutter. I tillegg har vi som mål å ha flest sykler ute på gata. Vi er et stykke unna det ennå, men vi er fremdeles nye og lærer underveis, derfor venter vi litt med å kjøre ut alle sparkesyklene vi har.

Ryde:

  • Egen modell med batteri under fotplaten og punkteringsfrie dekke
  • Bredere ståplate enn konkurrentene
  • Minuttspris 2 kr pr min. Oppstart 10 kr.
  • Demping på forhjul for bedre kjøring på brostein og kanter
  • 100 sparkesykler ute
  • Operasjonstid: Hele døgnet

Johan Olovsson, Ryde:

− Det er tre ting som differensierer oss fra konkurrentene. Vi har en stor, trygg og behagelig sparkesykkel. Hardwaren ligger alltid til grunn for å levere en god brukeropplevelse i denne bransjen. Vi har et mål om å levere en tjeneste som er ledende på kvalitet, men samtidig konkurransedyktig på pris. Det er et viktig poeng for oss at våre sparkesykler er spesifikt designet for utleie, og har en levetid som er betydelig høyere enn bransjens standard.