Didrik Dimmen, ex-Flowmotion, nå Remarkable. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Flowmotion-Didrik etter kræsjlandingen: Går til den heteste hardware-startupen

Både oppturene og til slutt den ekstreme nedturen i Flowmotion blir viktige erfaringer når Didrik Dimmen nå tar fatt på nye oppgaver - i Remarkable.

Publisert Sist oppdatert

Det er fire måneder siden gründer Didrik Dimmen og resten av gjengen i Flowmotion måtte gå den tunge veien til skifteretten. Etter flere feilslåtte forsøk på å redde selskapet, måtte teamet kaste inn håndkleet i sommer.

— Min ambisjon her i livet er å hjelpe selskaper å vokse og utvikle seg, enten gjennom noe jeg starter selv eller noe jeg blir en del av. Det må være en mening, påvirke positivt på en eller annen måte, ha en god grunn til å eksistere, sa Dimmen til Shifter da han i september snakket ut om oppturene og nedturene med Flowmotion.

Fredag 1. november hadde han første dag i ny jobb, med "performance marketing" i et annet av de mest omtalte selskapene i den nye norske gründerbølgen, Remarkable. Dimmen er bare et av flere kjente tech-navn som har begynt i den fremgangsrike hardware-startupen. Suksess-seriegründer Kristian Bye er blant de som nærmest tryglet om å få bli en del av teamet.

– Stemmer overgangen overens med ambisjonen om å jobbe med "noe meningsfullt og med positiv påvirkning"?

– Vi lever i en hverdag full av distraksjoner. Selskapet sin visjon er å hjelpe folk til å tenke bedre. Hvis vi kan påvirke intelligensen til menneskeheten positivt, vil jeg absolutt si at jeg har truffet på den målsetningen, sier Dimmen.

Fortsetter ferden

Flowmotion skulle bli det neste store innen mobiltilbehør. Men i tillegg til produksjonstrøbbel ble selskapet innhentet av tidens teknologiske galopp.

– Vi kom oss ikke over kneika. Det har Remarkable gjort, sier Dimmen, og utdyper:

– Jeg vil kommersialisere god tech. I Flowmotion gikk vi fra studentidé til internasjonal lansering med flere salgsavtaler. Men der stoppet det. I Remarkable får jeg på et vis være med på videreføringen av denne reisen.

Les også: Slik hentet Remarkable 135 millioner kroner

Vurderte å starte for seg selv

Dimmen har hele veien hatt god kontakt med flere i det originale Remarkable-teamet. Både kamerastabilisatoren som ble til Flowmotion og lese- og skrivebrettet til Remarkable, ble unnfanget på NTNU, omtrent på samme tid.

– Det var jeg som tok kontakt med dem, forteller han.

– Vurderte du ikke å starte noe eget?

– Jo, jeg var inne på tanken.

– Hvor langt inne i den tanken var du?

Remarkable er i dag over hundre ansatte. Gründer og administrerende direktør Magnus Haug Wanberg i front. Foto: Vilde Mebust Erichsen

– Jeg var litt nærme, kan du si. Men jeg merket jo i Flowmotion hvor vanskelig den tilværelsen kunne være til tider.

Les også: Historien bak et oppsiktsvekkende bytte - suksess-gründeren som spurte om å få jobbe i Remarkable

Selv om han kjente Remarkable og ledelsen der godt fra før, beskriver Dimmen rekrutteringsprosessen som "omfattende". Ansettelsen startet som de fleste andre, forteller han, med en interessant stillingsutlysning og en søknad.

– Jeg kjente riktignok noen der fra før, og vi har hatt kontakt opp gjennom årene. De har ligget foran oss, men vi har hatt liknende reiser, sier han, og legger til:

– Det viste seg at jeg traff ganske rett på. Men det var ikke superspontant, de er veldig grundige i slike prosesser.

– Hva ble vektlagt i samtalene mellom dere?

– Hvordan jeg kan påvirke, var sentralt. Det er mye som skal stemme. For meg var det et veldig stort valg.

– Og hvordan kan du påvirke?

– I Flowmotion så jeg med egne øyne hvor stor påvirkning jeg hadde. Det var et tydelig marketing-case. Her blir det litt det samme. Det er veldig få consumer hardware brands som har så kule planer, og jeg skal jobbe med selve kjernen. Så det blir utrolig spennende for meg, sier Dimmen.

Parallellene er altså tydelig.

Større forhold

Men mens Flowmotion stoppet opp, skjøt Remarkable fart. På få år har de blitt en scale-up med mer enn 100 ansatte, og i juni meldte selskapet at de hadde solgt brett for 500 millioner kroner. Til sammenligning bikket Flowmotion aldri 15 ansatte.

– Hvordan blir det?

– Jeg vet ikke, for det har jeg aldri gjort. Men jeg gleder meg til å finne ut av det. Jeg har møtt mange der allerede, og de har gjort et godt inntrykk. Men det blir selvsagt nye utfordringer, sier han.

– Som for eksempel?

– Umiddelbart tenker jeg at jo større organisasjon, jo vanskeligere er det å gjøre inntrykk. På en måte tror jeg jobben i seg selv gjør det lett å se hvilken påvirkning jeg har. Det er veldig målbart, i salg og kundekontaker, for eksempel. Samtidig er det flere å jobbe sammen med. Det blir utfordrende å gå fra å jobbe helt alene med dette til å jobbe med mange folk, som også er flinkere enn meg, sier Dimmen, men legger til:

– Det er mye spillerom. De siste nyhetene om at de har hentet ny kapital gjør nyansettelser viser at det er mye spennende som skjer, og de har ambisiøse planer. Der er det spillerom. Samtidig er de fortsatt bare en scaleup, så det er mange ting å finne ut av fortsatt.

– Til slutt: har du klart å legge Flowmotion bak deg?

– Ja, det har jeg. Samtidig er det et mål å ta med det viktigste derfra, og sørge for at de startupene jeg har rundt meg lærer av våre feil. Jeg vil helst slippe å se noen andre gjøre de samme feilene vi gjorde.