Åsmund Furuseth gjør grep for å få flere til å betale for å spille på skolen og i hjemmet. Sammen med nye satsinger mot bedrifter skal det gjøre Kahoot til en pengemaskin på kort tid.
Kahoot-sjefen møtte onsdag investorene for å fortelle om den siste utviklingen i selskapet. Siden sist har edtech-selskapet kjøpt opp mattespillet Dragonbox og lesespillet Poio. Gründerne fra de nye medlemmene i Kahoot-familien fikk naturlig nok sin solide dose oppmerksomhet på presentasjonen. Både Jean-Baptiste Huynh og Daniel Senn gjentok sin begeistring over det de ser på som en sammensmelting mer enn et oppkjøp.
CEO Åsmund Furuseth beskriver oppkjøpet av Dragonbox og Poio som en snarvei til å noe de har tenkt på en god stund, nemlig ta seg mer betalt fra familier og skoler. Frem til nå har de aller fleste brukt spillet Kahoot gratis. Riktignok har lærere kunnet abonnere på en premium-versjon der de har fått en del ekstra funksjoner, for eksempel avansert rapportering og det å laste ned bilder til quizene fra bildebyrået Getty Images. Men nå når både Dragonbox og Poio er produkter som brukerne allerede betaler for, blir det lettere å ta seg betalt for "hele pakka".
Les også: Kahoot kjøper Dragonbox: Betaler med aksjer og cash, og varsler nye oppkjøp
Raskere til inntekter
-- Kahoot har hatt 99 prosent gratis bruk utenfor skoler og business. Vi har tenkt å utvikle mer premium-funksjonalitet. Med oppkjøpene får vi denne funksjonaliteten mye raskere, sier Furuseth til Shifter.
-- Det rettferdiggjør at dere kan ta dere mer betalt?
-- Ja, vi kunne jo i teorien ha ansatt team som hadde utviklet noe lignende -- testet og feilet, og holdt på. Det tar flere år, og det er ikke enkelt. Det Dragonbox og Poio har fått til er jo fantastisk. Vi kjøper oss den innsparte tiden ved å få inn produkter som er realisert i markedet, og får et team som har en annen innovasjonskraft enn det vi har selv.
Les også: Kahoot bygger edtech-gigant i Oslo: Kjøper lesespillet Poio for 57 millioner
Betalt i hjemmet
Målet er at hjemmebrukere og skolebrukere skal bidra tungt til det som er det store målet til Kahoot i 2022, nemlig at selskapet når årlige abonnementsinntekter på mellom 100 og 125 millioner dollar.
- Lærere skal stå for mellom 18 og 28 millioner dollar, med en månedlig pris på mellom 3 og 5 dollar per lærer.
- Elever skal stå for 5 til 9 millioner dollar, med en månedlig pris på mellom 2 til 4 dollar per elev.
- Hjemmebrukerne skal stå for 25 til 28 millioner dollar, med en månedlig pris på mellom 3 og 5 dollar per familie.
-- Hva slags incentiv vil lærerne ha fremover for å gå over til betalt?
-- Du kan bruke Kahoot gratis, det fungerer fullt ut. Men når du oppgraderer, får du mer funksjonalitet. Du vil få enda flere spill og mer innhold. Det blir mer avansert, og dypere pedagogisk bruk av verktøyet. Men det er fortsatt et lavt prispunkt.
Han presiserer at Kahoot fortsatt har som mål å nå ut til mange i stedet for å ta seg mye betalt per bruker. Likevel hevder han at mange brukere nå har ønsket en betaltversjon velkommen, og at man har ventet på dette. Furuseth viser til at Kahoot fortsetter å vokse i antall brukere, selv om de litt om litt har begynt å ta seg betalt.
Les også: Derfor er Kahoot mer enn bare en quiz-app: Og Dragonbox er akkurat det de trenger
Bedrift blir størst
Når dette er sagt, er det fortsatt bedriftsmarkedet som er tenkt å være den store melkekua til Kahoot i årene fremover. Målet er en inntektsstrøm på mellom 54 og 72 millioner dollar i året fra bedrifter som bruker produktet i businessammenheng, for eksempel til presentasjoner. Der er også månedsprisen tenkt mye høyere, mellom 10 og 20 dollar per bruker.
Det er også her Kahoot har de største inntektene i dag, med 2 millioner dollar i året. Tallet har økt med hele 531 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og er forventet å øke videre utover i året -- noe som gjør at Åsmund Furuseth tror selskapet vil gå i "break even" i år.
I tillegg girer edtech-selskapet nå opp for å gå ytterligere inn i markedet for etterutdanning (corporate learning), og ser for seg 10 til 15 millioner dollar i inntekter fra dette nye området, med en pris på 1 til 5 dollar per bruker i måneden.
På presentasjonen i går varslet selskapet nok en gang at det ville komme nye oppkjøp, og røpet at disse sannsynligvis vil komme mer innenfor bedriftsområdet. Samtidig gjentok Kahoot-ledelsen målet om å bli notert på Merkur Market-børsen denne høsten, nærmere bestemt september.
Ser også på tidligfase
-- Både ut fra konkurrenter og at det finnes sterke team som bygger komponenter innenfor de tre områdene, mener vi at det er gode muligheter for flere oppkjøp, sier styreleder Eilert Hanoa til Shifter.
Han sier det kan være aktuelt å kjøpe både ganske ferske tidligfase-selskaper.
-- Det kan være noen som har en god idé som de kan utvikle og lansere sammen med Kahoot, eller det kan være mer etablerte selskaper som Dragonbox eller Poio, som vet at kundene er fornøyde og er villig til å betale for produktet.
Hanoa nevner språk-opplæring som noe som kan være et aktuelt område, i tillegg til selskaper som orienterer seg mot e-læring for bedriftsmarkedet.
Kan hente mer kapital
Presentasjonen onsdag viste at Kahoot fortsatt har godt med penger på bok, særlig fordi oppkjøpene av Poio og Dragonbox skjedde med en kombinasjon av noe kontanter, men mest aksjer. Det er Hanoas foretrukne betalingsmodell også fremover.
-- Dette er litt avhengig av hvem som sitter på andre siden som aksjonærer. Hvis det er institusjonelle investorer, vil de primært være interessert i kontakter. Hvis det er entreprenører, vil de være interessert i begge deler, tror Hanoa.
-- Vil det være aktuelt å hente enda mer kapital for å finansiere enda flere oppkjøp enn det dere har penger til nå?
-- Hvis det er aktuelt med flere oppkjøp, så er svaret ja. Oppkjøp og organisk vekst er essensen i vår videre utvikling er jeg helt sikker på.
- Kahoot kjøpe tidligere denne måneden opp lesespillet Poio og mattespillet Dragonbox.
- Denne uken holdt de sin første kvartalspresentasjon etter oppkjøpene.