Fredrik Hjelm, CEO i VOI Technology. Foto: VOI

Sparkesykkelkongen tror konkurrenter vil dø: -- Man må respektere at de prøver

Publisert

-- Det skal ikke være slik at en vennegjeng kjøper noen sparkesykler og setter dem ut på gaten, sier Fredrik Hjelm, og ønsker seg færre aktører i byen.

I august var grunnlegger og CEO i VOI, Fredrik Hjelm, på Oslobesøk. Han ser tilbake på det første året i sparkesykkel-markedet med et selskap som har gjort det langt bedre enn forventet.

– Det har gått veldig fort. I Europa var vi første aktør, og nå har vi nådd 10 millioner kjørte turer, forteller Hjelm, og legger til:

– Det har vært en skikkelig «fast ride».

– Var dere forberedt på at det skulle gå så fort?

– Nei, det vet man aldri. Men vi så at det var stor etterspørsel allerede fra dag en. Og jeg har den innstillingen at når det finnes en såpass enorm etterspørsel fra markedet, så tilpasser markedet seg. Det har ikke så mye å si hva journalister og politikere mener, det er «power of the mass», forteller han og legge til at det å forflytte oss korte avstander er noe av det vanligste vi gjør.

– Vi forflytter oss korte avstander, under 3–5 kilometer, oftere enn vi spiser. Vi reiser til jobb, til møter, til lunsj, det er et massivt marked.

– Vår generasjon endrer byene

Hjelm gjorde militærtjeneste som språkoffiser og militær–tolk. Han snakker russisk, og tilbrakte fire år i Russland.

– Jeg bodde lenge i Moskva, og der er trafikken forferdelig. Jeg innså der at trafikken ikke burde se ut slik som den gjorde. Jeg så at mennesker samlet seg på steder for å kunne være nærmere hverandre, og valgte å bo i en diger metallklump, fordi det var det beste alternativet. Men det var få muligheter for å forflytte seg effektivt.

Han begynte å lese seg opp på Urban Mobility og lære mer om hvordan folk forflyttet seg.

– Jeg innså at vår generasjon kommer til å endre hvordan byer ser ut. De fleste i vår generasjon kommer aldri til å eie en bil på samme måte som våre foreldre gjorde. Og vi er ikke redde for å dele. Vi er vokst opp med AirBnB og lignende tjenester. Vi vil ha bekvemmelighet, at det skal være enkelt å ta seg rundt, få seg mat, logge seg på nett, forklarer han.

Inspirert av Israel

Han gründet også selskapet GuestIt, som tilbyr korttidsleie av husrom i Sverige.

– I det selskapet har vi flere hundre hus og leiligheter til utleie i Sverige, og tusentalls gjester hver måned. Og blant annet i Stockholm merket jeg at vi daglig fikk spørsmål om transport, hvordan man kom seg best frem i byen. Da skjønte jeg at jeg måtte gjøre noe innenfor transport.

Hjelm ble inspirert av sparkesykkel-trenden i Israel og det stadig økende mobilitetsmarkedet i asiatiske byer. Og for halvannet år siden startet han VOI sammen med fire andre gründere. Nå, ett år etter at de første sparkesyklene ble satt på gaten i Stockholm, har selskapet økt til nesten 400 ansatte, og er til stede i 34 europeiske byer.

– Hvordan er det å gå fra fem til firehundre ansatte på ett år, mister man kontrollen?

– Ja, man må akseptere at man ikke har helt kontroll. Så får man heller rette fokuset mot å ansette dyktige mennesker, så vi ikke trenger å gå inn for å detaljstyre alle. I dagens samfunn ønsker unge og dyktige mennesker å styre sin egen hverdag og ha mer ansvar, mener Hjelm.

Les også: Dette skiller el-sparkesyklene: Alle selskapene mener at de er best

Ikke redd for å feile

Hjelm forteller at han har vært gründer helt siden han var 13 år, og startet flere bedrifter innenfor de fleste industrier.

– Jeg har prøvd meg på skogplanting, på nettsidebygging, på apper, på eventbedrifter. Og de fleste har gått ad undas. Men det er en del av reisen. Man må feile for å lære, forteller Hjelm.

Han mener dette er en innstilling som ikke er like utbredt i Norden.

– I USA er det en del av «mindsettet» at man skal feile 5–6 ganger før man får til noe bra. Men i Norden er vi preget av janteloven, og man blir sett på som mislykket om selskapet ikke går bra, forteller Hjelm og legger til:

– Det er viktig å mislykkes. For for å kunne ta gode beslutninger, må man ha erfaring, og for å få erfaring må man ta dårlige beslutninger. Det er de dårlige beslutningene som fører til noe bra.

Og gründeren har fått rikelig med selskap på markedet. I Norge finnes det nå syv aktører, hvorav seks er til stede i Oslo. Hjelm er ikke overrasket over at flere har hoppet på trenden.

– Det sier noe om hvordan markedet vil se ut. Dette er et veldig konkurransedrevet marked. Alle gode industrier er det, men i denne bransjen blir det veldig synlig. For med en gang det popper opp en ny aktør med ny farge, ser man det umiddelbart i gatene.

Les også: Vinnere og tapere i slaget om sparkesyklene: Bare to selskaper vil stå igjen, spår NHH-professor

Vil ha strengere krav

Hjelm tror imidlertid mange aktører vil falle fra over tid.

– Det er mange små selskaper, og de overlever bare en sesong. I Stockholm har vi allerede mistet to små selskaper, og det vil nok falle fra tre–fire til. Det sterke markedet fører til overetablering, og overetablering fører til at de svakeste må ut.

– Gjør det litt vondt i gründerhjertet når noen av de små må gi seg?

– Man må jo respektere at folk prøver seg i markedet. Men samtidig er det en «power law» hvor de dyktigste kommer til å ta en stor del av markedet.

– Fem år frem i tid, er det slik vi skal bevege oss på i byene, på el–sparkesykkel, og biler skal være borte fra bybildet?

– Det vil nok være færre biler og taxier om fem år, men det er først når vi skaper ordentlig gode og bekvemmelige alternativer for folk i byen at vi når sluttmålene. Sparkesykler er ikke det endelige målet, det er et delmål. Vi trenger en hel portefølje av alternativer som kan erstatte biler og taxier, mener Hjelm.

– Dere har vært veldig åpne på at dere ønsker reguleringer i markedet, hva slags reguleringer ønsker du deg?

– Blant annet mengden aktører. Det bør ikke være 6–7 spillere på banen i en by. Det skaper problemer for orden, sikkerhet og parkering.

Hjelm mener det må stilles strengere krav til tjenesten, produktet og teknologien som leveres.

– Det skal ikke være slik at en vennegjeng kjøper noen sparkesykler og setter dem ut på gaten uten erfaring, seriøs administrasjon, og kvalitetssjekk. Det er viktig at kvaliteten blir høy nok for brukeren. Det blir også bedre for byen, som kan samarbeide med seriøse aktører, og det skaper en mer langsiktig holdbarhet i markedet.

Les også: Oslo kan få omkamp om el-sparkesyklene etter at Trondheim kaster ut Ryde

– Forbud vil slå tilbake på byen

Den svenske gründeren har i likhet med andre aktører møtt motgang i enkelte byer, men forteller at selskapet hele tiden jobber for å være i dialog med hver enkelt by, og tilpasse seg.

– Hvis man ser på Sverige, Finland og Danmark, har byene hatt smidige og kjappe prosesser. De sier til oss at de ikke vet hvordan dette vil fungere i deres by, men er villig til å teste det. Og det er viktig, for alle vil ha en forandring, men ingen vil forandre seg, sier Hjelm.

Han mener byene bør ha en god relasjon og dialog med aktørene, og ikke basere seg på negative presseoppslag om tematikken. Og er klar på at det ikke hjelper å forby sparkesykler bare fordi det er nytt.

– Start heller i en liten skala og test det. Når alt kommer til alt vil et forbud bare slå tilbake på byen. Hvis man som by nekter ny innovasjon inn, vil det være vanskelig å fremstå som innovativ. Da blir det vanskeligere å tiltrekke seg nytt talent, og skape nye jobber. Det handler ikke bare om sparkesykler, men om all innovativ teknologi.