Henrik Hatlebrekke i Mobility Lab hos StartupLab er positiv til at Lime nå har kommet til Oslo

Konkurrenter og entusiaster om Lime i Oslo: − Det begynner å bli tøff konkurranse nå

Publisert Sist oppdatert

Konkurrentene og entusiastene er enige etter sparkesykkelgiganten Limes inntog i Oslos gater. Det var bare et spørsmål om når.

I dag fikk Oslo sin sjette sparkesykkel−leverandør, da storebror Lime entret markedet.

Selskapet var de første tilbyderne av el-sparkesykler, og lanserte allerede i 2017. De er operative i over 150 byer og universitetscampus på verdensbasis. Nå går de inn i nok et tettpakket marked, hvor de må sloss mot fem andre aktører.

– Håper folk ser verdien av å velge norsk

Det er allerede i underkant av 3000 sparkesykler i Oslo, fordelt på svenske VOI, tyske Tier og Circ (tidligere Flash), samt norske Zvipp og Ryde.

Svenske VOI, som var den første aktøren i det norske markedet, ønsker konkurransen velkommen til Oslo.

– Vi har ingenting imot konkurranse, tvert om synes vi det er en god ting. Oslo er en by med innbyggere som elsker el-sparkesykler, og som et svensk selskap er vi selvsagt også svært glad i Oslo. Dette er faktisk et av våre beste markeder. Vi synes det er fint med et mangfold av aktører, sier kommunikasjonssjef i VOI, Kristina Nilsson.

VOI konkurrerer allerede med Lime i flere europeiske og nordiske byer. I Stockholm har de to selskapene et samarbeid sammen med kommunene om reguleringer i bybildet.

Den norske aktøren Zvipp er ikke overrasket over at Lime nå kommer til Oslo, og er ikke redd for å bli forbigått.

– Det kom absolutt ikke som noen overraskelse. Dette blir nok en utfordring vi er klare til å ta på strak arm. Og så må vi huske at det faktisk finnes ekstremt få varer og tjenester uten konkurranse, så dette går nok bra. Jeg håper folk ser verdien av å velge norsk, sier Sebastian Solberg i Zvipp.

Lars Olsen i Tier mener konkurransen driver frem kvaliteten for brukerne.

– Men hovedkonkurrenten vår er bilen. Vårt mål er å forandre mobilitet for godt, og for å gjlre det, må vi redusere biltrafikk i byene og å utvikle byplanlegging for folk og ikke for biler. Sammen med offentlig transport og sykler, kan sparkesykler være en driver for denne utviklingen, sier han.

Går inn der det er konkurranse

Henrik Hatlebrekke i Mobility Lab på StartupLab har tidligere uttalt til Shifter at Lime er et av selskapene han har mest tro på.

− De er veldig flinke. De har vært fokusert på hardware hele tiden, og utviklet produktet underveis. I tillegg har de jobbet tett sammen med byene, og hatt en tydelig profil på at de ønsker regulering, sier Hatlebrekke.

Han er heller ikke overrasket over at Lime nå inntar Oslo.

− Det føyer seg veldig inn i strategien til de store selskapene. De går inn der det allerede er konkurranse, noe som er litt interessant, sier Hatlebrekke.

Han påpeker at alle store selskapene har inntatt Oslo uten å gå for andre norske byen.

Det begynner å bli tøff konkurranse nå. Vi er oppe i seks selskaper. Likevel går de hit istedenfor Stavanger eller Bergen.

Og Hatlebrekke er positiv til at de store selskapene nå ser til Oslo.

− Oslo er et attraktivt markedet, spesielt med overgangen til et bilfritt sentrum. Det er hyggelig å se at fremtidsrettede selskaper ser på Oslo som et spennende sted.