Fem selskaper i Oslo har gått sammen for å dykke etter druknede sparkesykler. -- Slik er dessverre denne bransjen, sier Zvipp-gründer.
Annonse
Se video nederst i saken!
Shifter fikk være med da Tier lette etter sparkesykler langs Aker Brygge og Tjuvholmen. Sammen med de andre aktørene i Oslo har de leid inn en dykker som i noen uker skal lete etter sparkesykler som har møtt en tidlig død i Oslofjorden. Og på fire kilometer strandlinje hentet dykkeren opp 24 sparkesykler og et batteri.
– Vi i Tier fordømmer alle slike handlinger. Det er forsøpling av miljøet vårt i Oslo, i tillegg til at det er et angrep på vår eiendom. Det er kriminelt å skade andres eiendom og det er utrolig leit at noen ønsker å forsøple på denne måten, sier Oslo-sjef i Tier, Lars Christian Grødem-Olsen.
Han var med for å se når sparkesyklene ble hentet opp fra Tjuvholmen-kaja.
– Med dette initiativet ønsker vi å vise at vi i Tier og de andre aktørene sammen med oss ønsker å gå utover vårt ansvar for å hjelpe til at Oslo blir en bra og ren by å bo i, sier Grødem-Olsen.
Annonse
Og både langs Operaen og ved Sørenga ble de funnet et titalls sparkesykler fra alle aktørene.
– Dette er ikke bare et Tier-problem, men et mikromobilitetsproblem, og et by-problem. Det finnes sparkesykler, bysykler og andre ting der nede, forteller han og legger til:
Annonse
– Det er utrolig trist hver gang en hentes opp, enten det er vår egen eller noen andres. Dette er dyre produkter, og når de havner i vannet, kan de ikke brukes.
I søkingen langs Aker Brygge og Tjuvholmen hentet dykkeren Paul Arne Nesbø opp seks sparkesykler fra flere aktører, mens det ved Sørenga/Operaen ble hentet opp 18 sparkesykler fra alle aktørene.
Annonse
Tallene på druknede sparkesykler er forholdsvis lavt i Oslo sammenlignet med andre byer. Tidligere i september dykket miljø-gruppen Odysseus 3.1 i elven Rhône i den franske byen Lyon. Der ble det fisket opp 109 sparkesykler på 300 meter. I sommer kom det også video av noen som kaster en sparkesykkel i Akerselva.
– Vi er jo ikke fornøyd med at noen av sparkesyklene går tapt på sjøen, men det viser seg jo at det forekommer. Derfor var det naturlig for oss å gå i samarbeid med de andre selskapene for å få hentet de opp, sier gründer i Zvipp, Andreas Strømsheim–Aamodt.
Han legger til at det ikke er mange som velger å kaste sparkesyklene i vannet, men at de ikke kan snu ryggen til problemet.
–Slik er dessverre denne bransjen. Nå må vi heller jobbe sammen for å forebygge det, og se på om «geo-fencingen» nært vannet må utvides, slik at ikke fristelsen blir for stor.
Shifter har vært i kontakt med politiet, som opplyser at de ikke har behandlet saker med el-sparkesykler som er kastet på havet ennå. Eventuelle straffereaksjoner vil variere fra sak til sak, blant annet avhengig av hvem som eier el-sparkesyklene og hvor de kastes.
Under kan du se dykker Paul Arne Nesbøs video fra letingen i Oslofjorden.