Heidi Aars, tidligere Marketing Manager i Uber Nordics, nå prosjektleder for Urban Sharings nye prosjekt med elektriske sparkesykler. Foto: Urban Sharing
Urban Sharing henter fra Uber: Skal teste 400 elektriske sparkesykler
– I 2017 tok stativfrie delesykler fra Kina av globalt. I fjor var det den elektriske sparkesyklen, og dens popularitet, som tok spranget fra USA til Europa. Som plattform for nettopp mikromobilitet, vil vi være med på å gjøre elektriske sparkesykler til et bærekraftig transportalternativ for folk som bor i byer og tettsteder, sier hun.
I prosjektet er aktører som Ruter og SmartCity Bærum invitert for å lære sammen med Urban Sharing. Piloten inkluderer 400 elektriske sparkesykler, tilgjengelig via en app.
Annonse
På planen står flere eksperimenter knyttet til programvare, drift og selve sparkesyklene.
– Det er lett å kjøpe sparkesykler og sette de ut på gata. Du kan nok tjene noe kroner også, men det holder kanskje i knapt to måneder fordi sparkesyklene ikke nødvendigvis er riktig plassert, sier CTO Johan Høgåsen-Hallesby til Shifter - og understreker: En innsiktsplattform blir da helt avgjørende.
– Det er jo typisk i mange tidligfase-bransjer. Man starter med fulle vertikaler, men etter hvert må man skille mellom det å for eksempel være en innkjøper, operatør - og en teknologiplattform, sier Høgåsen-Hallesby.
Europeiske verdier
Annonse
Han deltok denne uken i en paneldebatt i regi av MobilityLab på Forskningsparken i Oslo. Temaet var inntoget av mikromobilitet, nå også i Norge.
– Hvis du ser på bysykkel-anlegget i for eksempel Oslo, har vi jo allerede nådd maks kapasitet. At det kommer flere aktører, er helt supert. Men jeg er opptatt av at man har kultur for å lære av hverandre. Og her kan vi godt ta på oss en slags storebror-rolle, sier Høgåsen-Hallesby - riktignok på spørsmål om sistnevnte.
– Vi kommer nok til å se et stort frafall av mange nye aktører hvis de kun har kjøpt "business caset". Der er VOI et selskap som resonnerer veldig godt med oss. I motsetning til for eksempel amerikanske Bird som primært er drevet av markedsføring. De mangler mange av de europeiske verdiene, sier han.
– Hva er europeiske verdier i denne sammenheng?
Urban Sharing ble grunnlagt i Oslo av CEO Axel Bentsen.
Selskapet står bak en teknologiplattform som muliggjør delte mobilitetskonsepter.
Det første prosjektet som ble lansert ved hjelp av Urban Sharing-teknologien var Oslo Bysykkel, åpnet i 2016.
ShareBike AS sto bak Oslo Bysykkel fra 2002 til 2015.
I løpet av sommeren 2018 ble det innført nye bysykkelordninger i Bergen og Trondheim i samarbeid med operatørpartner Urban Infrastructure Partner.
I september 2018 lanserte selskapet sitt første prosjekt på britisk jord, og leverte teknologien til Edinburghs første bysykkelordning i et samarbeid med SERCO, operatøren bak blant annet Santander-syklene i London.
Fra januar 2019 har Urban Sharing 24 ansatte som jobber fra hovedkontoret i Oslo, og fra et kontor i Washington DC, USA.
– Det handler om å samarbeide med byen. Du kan ikke operere med lukkede siloer, men forstå at du faktisk skal ta folk fra bussen og over på en sparkesykkel - og tilbake på bussen. Og det at vi har en høyere grad av tillit og åpenhet, det kjennetegner oss, sier Høgåsen-Hallesby.
Urban Sharings pilotprosjekt inviterer nå også øvrige relevante interessenter til å bidra til hvordan man best kan skape en "bærekraftig mikromobilitetsordning som møter byens faktiske behov".
Målet en bedre forståelse av hvordan elektriske sparkesykler kan integreres effektivt i et transportsystem - slik at det eksisterende offentlige transporttilbudet forbedres.
Innsikten skal i sin tur deles med det offentlige.
– Bærum kommune har høye ambisjoner om å etablere Fornebu som et utslippsfritt område innen 2027. For å nå dette målet er det nødvendig å teste ut ulike løsninger og teknologier i et tett samarbeid mellom kommune, næringsliv og akademia, sier Unni Larsen, daglig leder i SmartCity Bærum.