Shifter ønsker alle hardt prøvede startups en god påske. Uten et helvete hadde det ikke vært noe himmelrike. 
Shifter ønsker alle hardt prøvede startups en god påske. Uten et helvete hadde det ikke vært noe himmelrike. 

OMG, det var nære på: Fem startups som sto opp fra de døde

Publisert   Sist oppdatert

Noen gründere har flere liv enn andre.  

Ingenting passer vel bedre enn en tur innom «Dødens dal» nå i påsken. Her vandrer nervøse entreprenørsjeler hvileløst rundt, mens investorer leker «Gud» med pengene sine. Men når fredagen er som lengst og tyngst, er det viktig å huske at miraklenes tid ikke er over – det gjelder å ha «trua». I anledning høytiden har vi hentet noen spektakulære "nær døden"-opplevelser ut av arkivet:

5. plass: Filmgrail og Simon Souyris Strumse fikk 40.000 nedlastinger på et døgn med appen hvor du kunne finne filmer fra strømmetjenester, men inntektene uteble. Etter flere års utvikling tenkte gründeren at det var tid for en siste «pivot». Det var nå eller aldri, han hadde ikke råd til å prøve og feile lenger. Han bestemte seg for å gå «all in» i markedet for kino-apper. Fra å være så å si korsfestet, død og begravet, har Filmgrail nå landet en rekke avtaler med kinoer som bruker appen. I fjor fikk selskapet inn ni investormillioner for videre nasjonal og internasjonal satsing.

 Simon Souyris Strumse i Filmgrail. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Simon Souyris Strumse i Filmgrail. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

4. plass: Moodie og Fanny Ødegaard hentet i vinter fem millioner kroner til appen som digitaliserer «turen på by’n». Da kom det også frem at selskapet hadde hatt en "nær døden"-opplevelse på slutten av fjoråret. Ifølge Ødegaard hadde de problemer med å få inn pengene fra en av investorene. Utelivsappen stod dermed uten cash til å betale utviklingspartneren i Hviterussland. Utviklerne truet da med å stenge appen de selv hadde utviklet. Dagen før de skulle møte utviklerne i retten, måtte Ødegaard ringe aksjonærene sine og be om et hastelån. Krisen ble avverget, nå er det nye utviklere fra Ukraina som videreutvikler appen, og selskapet har ansatt kronprinsessesønn Marius Borg Høiby i salgsteamet.

3. plass: Spiff og Carl-Nicolai Wessmann kunne nylig juble over ny rekord i antall investorer i en folkefinansiering, men var i fjor noen få skritt unna avgrunnen. For mens feriepengene rant inn hos folk flest, var kassa til Spiff bunnskrapt ved inngangen til sommeren. Den profilerte spareappen hadde ikke lenger råd til å betale ut lønninger til de ansatte. Selv om lanseringen på forsommeren hadde gått godt, og brukerne strømmet til, hadde det nemlig tatt mer tid enn planlagt å få inn de industrielle investorene slik Carl-Nicolai Wessmann og teamet hadde tenkt. Spiff måtte i hui og hast legge en slagplan for hvordan det ville være mulig å kutte kostnader uten å stoppe fremdrift og vekst i den unge oppstartsbedriften. Det løste seg i 12. time, og selskapet hentet inn 3,4 millioner.

 Spiff-teamet. Foto: Andreas Øverland
Spiff-teamet. Foto: Andreas Øverland

2. plass: Handleriet og gründer Roy Snapa suste i 2017 inn i et marked hvor flere konkurrentene nærmet seg døden. I løpet av det første året så Handleriet både Marked.no, Brødboksen og 123levering gi opp kampen, da ingen av dem klarte å hente ny kapital. Da insisterte Snapa på at selskapet skulle unngå å havne i samme fella. Men i mars i år var det Handleriets tur til å stirre døden i hvitøyet, da de ble begjært konkurs. Da viste regnskapet for 2017 at selskapet hadde gått 6,6 millioner kroner i underskudd. Dette var det samme underskuddet Marked.no hadde før de kastet inn håndkleet. Men bare tre dager før de skulle møte i Asker og Bærum tingrett for konkursbegjæring spyttet både nye og eksisterende investorer inn penger for å redde selskapet fra bøddelen.

 Gründer og kjøpmann Roy Snapa i Handleriet.no vil utfordre dagens maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Gründer og kjøpmann Roy Snapa i Handleriet.no vil utfordre dagens maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen. Foto: Vilde Mebust Erichsen

1. plass: Ingen over ingen ved siden, fintech-selskapet Payr er startup-Norges Jesus. Gründerparet Åste og Espen Einn og teamet har valgt en Silicon Valley-inspirert modell der de henter penger ofte. Slik stiger selskapet i verdi mellom rundene, og gründerne unngår for stor utvanning. Når ikke alt har gått etter planen, har det blitt noen svært dramatiske situasjoner. Payr har nesten gått tom for penger ved flere anledninger, for så å redde seg opp igjen og vokse videre. Førjulstiden var for eksempel sjeldent mørk. Bunnen hadde falt ut av finansmarkedet, og den store serie A-runden som de hadde forberedt, måtte settes på hold. Tre dager før jul gikk Payr i gang med en hasteemisjon for å holde selskapet levende inn i nyåret. Gjennom helligdagene klarte de å lande 6,7 millioner. Ved inngangen til denne påsken så det imidlertid verre ut en noen gang. A-runden er fortsatt ikke landet, og Payr lokket med en kjemperabatt på 60 prosent for å få inn pengene i en hasterunde på 5 millioner kroner for å holde det gående utover året. Nå gjenstår det å se om de nok en gang «står opp fra de døde».

 Ektepar og gründere, Espen og Åste Einn i Payr. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Ektepar og gründere, Espen og Åste Einn i Payr. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Shifter ønsker Payr-gjengen og alle andre hardt prøvede startups en god påske. Uten et helvete hadde det ikke vært noe himmelrike.