Bank og finans
Enin skal hjelpe Eika-bankene å bli bedre kjent med sine kunder
Eika Gruppen inngår en rammeavtale for å effektivisere innhenting av bedriftsinformasjon.
Kristian Sundal-Thoresen Direktør Bedriftsmarked i Eika, t.h., begynner å samarbeide med Paul I. Huse, medgründer og daglig leder i Enin
Data og analyseselsksapet Enin har spesialisert seg på å hente inn og kombinere strukturert og ustrukturert data om bedrifter.
Regnskap, roller, eierskap, konsernstrukturer, nyheter, rettssaker, pant, betalingsanmerkninger, hvorvidt noen er en politisk eksponert person, PEP og sanksjonslister er eksempler på data som selskapet samler inn og bearbeider.
– Dette vil kunne effektivisere bankenes etablering av kundeforhold, spesielt «Know Your Customer»-prosesser betraktelig, sier Kristian Sundal-Thoresen, direktør Bedriftsmarked i Eika i en pressemelding, og legger til:
– Samtidig viser tester at det er et kraftfullt verktøy for overvåkning av porteføljer med tanke på kredittrisiko- og compliance-relaterte hendelser.
Enin-løsningen er blitt testet av noen utvalgte Eika-banker. En av den er Jæren Sparebank. Ifølge Frode Flesjå, banksjef for bedriftsmarkedet i sparebanken har den bidratt til å forenkle oppgaver som tidligere var tidkrevende og komplekse.
– Enin har en mye mer brukervennlig løsning. Vi bruker dette blant annet til vask av portefølje, overvåking, oppslag av kunder og potensielle kunder og organisasjonskart, sier Flesjå i meldingen.
Enin-sjefen Paul I. Huse er godt fornøyd med å ha få Eika Gruppen på kundelisten og mener det er kvalitetsstempel for selskapet.
– Vi er helt tydelig i ferd med å få et gjennombrudd i bankmarkedet. Det holder ikke lenger å bruke regnskapet fra i fjor når du skal kjenne kunden din, sier Huse i meldingen.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.