KARRIERE

Fra Vipps til Volvo: Nå skal hun drive forenkling på globalt nivå

Steget fra betaling til bil er kortere enn hva man skulle kunne tro, mener Vipps’ avtroppende produktdirektør, Elisabeth Barrie.

Det å ikke fokusere på løsningen, men prøve å grave dypere for å finne det bakenforliggende problemet, er kjernen i strategisk produktledelse, mener Elisabeth Barrie
Det å ikke fokusere på løsningen, men prøve å grave dypere for å finne det bakenforliggende problemet, er kjernen i strategisk produktledelse, mener Elisabeth Barrie
Publisert

Karrieresprang er et ord som ganske perfekt dekker det jobbskiftet Elisabeth Barrie nettopp har gjennomført. Et jobbskifte som er ganske så uvanlig i norsk øyemed.

Mens hennes tidligere arbeidsgiver Vipps venter på konkurransegodkjenningen som gjør at selskapet kan flytte opp fra norsk til nordisk divisjon, tar Barrie steget opp i en global liga med en gang.

Som nyutnevnt sjef for Volvo Cars’ onlineplattform og digitale produkter, blir hun ansvarlig for en avdeling på rundt 1000 personer - det er nesten tre ganger så mange som hele Vipps består av – og får en plass i toppledelsen.

– Volvo har begynt på en endringsreise som det var umulig ikke å bli med på, sier Barrie da Shifter møter henne på en av de få fridagene før i hun i dag har første dag på jobben i Volvo.

Forelskede sluttbrukere

Men helt overbevist var hun ikke da den første telefonen fra headhuntingfirmaet kom i fjor høst.

– Til å begynne med lurte jeg på hvorfor Volvo trengte noen som meg. Jeg hadde jo ikke jobbet med bil tidligere. Så begynte de å snakke om endringsreisen og hvordan Volvo skal gå fra å selge biler via forhandler til å selge til kunden direkte, og plutselig så jeg paralleller til alt det jeg har gjort tidligere, sier Barrie.

– Det handler jo om å få en relasjon direkte til sluttbrukeren. Først må vi få kunden å bli forelsket i Volvo. Skal vi så klare å beholde den forelskelsen i hverdagen må vi ha en direktelenke til kunden, fortsetter hun.

Det betyr at Barrie skal jobbe med alt som knytter bilprodusent, bil og bilbruker tettere sammen via en app i mobiltelefonen og inne i selve bilen. Det omfatter alt fra opplevelsen i bestillingsøyeblikket, enten kunden velger å kjøpe eller abonnere på en Volvo, til lading, forvarming og hvilke innstillinger bilen skal ha da kunden setter seg inn i bilen.

– Det høres jo nesten ut som jobben din blir å forenkle Volvo også?

– Ja, det kan du si, humrer Barrie, i hvert fall den digitale opplevelsen.

LES OGSÅ: Vipps-sjefen: «Vi er allerede i 2025»

Digital transformasjon

Men før vi ruller videre på Volvo-veien, må vi se litt i bakspeilet, på karrieren som har ført frem til dette punktet.

To ting stikker seg ut: internasjonalt perspektiv og digital transformasjon. Bachelor-graden er fra Australia og masteren fra Italia. Og de 12 årene i Schibsted ble avsluttet med fire år Barcelona, der jobbet hun med internasjonale Finn-satsinger, det som i dag er skilt ut og blitt til Adevinta, og så til at de fikk bygget egne markedsplass-apper.

Forenkling er på en måte å få brukene å elske et produkt så mye at de vil betale for det, mener Elisabeth Barrie.
Forenkling er på en måte å få brukene å elske et produkt så mye at de vil betale for det, mener Elisabeth Barrie.

Så bar ferden hjem til Norge og Vipps, akkurat i det selskapet begynte å stå på egne ben. Hun kom inn som «product lead», men avanserte raskt til å bli «Chief product officer», altså produktdirektør med ansvar for alle Vipps' 15 produktsjefer og like mange designere, noe hun har vært frem til nå.

– Det har jo vært en fantastisk reise. Ja, vi arvet to millioner bruker og et fantastisk navn fra DNB, men vi har likevel bygget et norsk tech-selskap nesten helt fra bunn. Da jeg begynte var vi 40, nå er det straks et internasjonalt betalingsselskap, sier Barrie.

LES OGSÅ: Fra Kredd til kreditt - Andreas Talseth bytter ut gründerlivet med Vipps

Har ikke gitt intervjuer

Til å ha vært produktsjef i Vipps i nesten fire år, har Barrie holdt en overraskende lav profil. Så lav at det faktisk ikke finnes et eneste intervju med henne i rollen som produktsjef.

Det er nesten litt overraskende med tanke på hvor glade Vipps og kanskje spesielt sjefen sjøl, Rune Garborg, er i å snakke om forenkling. Som produktsjef er det Barrie og hennes team som i høy grad har hatt til oppgave å finne ut hva forenklingen faktisk betyr og hvordan den skal gjennomføres.

– Jeg har vært veldig fokusert på å gjøre den jobben jeg kom for å gjøre i Vipps. Og Rune er en ledende og sterk stemme som har fått alle å tro på at man kan oppnå fantastiske resultater med utgangspunkt i et kundebehov.

LES OGSÅ: Vipps fortsetter veksten: Faste betalinger og abonnement tredoblet på ett år

Brenner for strategisk produktledelse

For det er nettopp kundebehovet som er det sentrale for en CPO, mener Barrie.

– Strategisk produktledelse er en av mest undervurderte jobbene man gjør for å lykkes, men kanskje den aller viktigste. Det er nesten et håndverk i seg selv å finne problemet man prøver å løse i stedet for å fokusere på løsningen.

Når det bakenforliggende behovet til kundens ønsker er blitt identifisert blir produktledelsen mer håndfast. Prioritering av hva som må gjøres først, finne riktig løsning, få den ut til kundene så rask som mulig og så resultatene.

Dette var så viktig at Vipps i en periode hadde et internt produktløfte som skulle tvinge selskapet å alltid ha kunde- og brukerbehov i sentrum.

– Hvis vi måtte velge mellom kundens og bedriftens behov så valgte vi kundens. Hvis vi klarte å sørge for at produktet ble tatt i bruk, ville vi også klare å tjene penger på det etterpå, forteller Barrie.

LES OGSÅ: Mcash-gründerens nye mobile lommebok blir europeisk Vipps-løsning

Stolt over enkelheten

I løpet av de de fire år og syv måneder som Barrie har vært i Vipps har hun vært med om både opp- og nedturer, lanseringssuksesser og -fiaskoer.

– Hva er du mest stolt over?

– Hvor mye vi har klart å lage samtidig som vi har klart å holde appen veldig enkel, sier Barrie.

Et selskap som Vipps må hele tiden innovere, ellers så bli det spist av de internasjonale gigantene.
Et selskap som Vipps må hele tiden innovere, ellers så bli det spist av de internasjonale gigantene.

Men hun nevner også det faktum at Vipps har fått bygget et sterkt faglig utviklingsmiljø internt etter å ha hatt nesten alt slikt arbeid outsourcet til India, da Barrie begynte i selskapet.

At QR-kodene er blitt en såpass stor suksess, som en av flere former for å starte en betaling, er en annen. Hvordan man har fått QR-betalingen for alle, ung, gammel eller blind har vært noe Barrie har jobbet nye med.

At Vipps nå under pandemien er blitt gode på omnikanal-betalinger – det vil si at Vipps-betalingen er helt lik uansatt om du kjøper klær på nett eller betaler for øl på festival.

– Covid bidro mye, men vi har virkelig klart å ta en posisjon de siste årene. Vi så mulighetene, justerte produktet og tilpasset det i en fysisk retning. Vi har bidratt til at veldig mange små bedrifter nå har kommet seg på digital betaling.

Glemte kundebehovet

– Hva er det som ikke har fungert?

– Vipps har inngått en del avtaler med tredjeparter, både banker og startups som ikke har fungert, fordi vi ikke tok utgangspunkt i kundebehovet godt nok.

Et eksempel er tjenesten «Legg ut for meg», som er et samarbeid med Sparebank 1 Kreditt. Tanken var at folk ønsket en tjeneste som kunne gi dem litt ekstra tid når de fikk en stor, uventet kostnad som en tannlegeregning. Men ifølge Barrie var det ikke før vinterens med store strømregninger som det ble vist noe interesse for produktet.

– Det folk ville ha hjelp med var kredittkortregningene, og det kunne vi ikke hjelpe dem med, forteller Barrie.

Snarvei til heftig respons

Hun nevner også lanseringen av Vipps under 15 år i 2018. For å få tjenesten lansert til jul ble noen ting kuttet ut, blant annet muligheten for aleneforeldre å opprette konto til barnet. Et slikt valg går ikke upåaktet hen når testgruppen utgjør mange millioner brukere.

– Det var jo Ikke en feil, men det viser hvor er vanskelig det er å lage en MVP av et produkt når du allerede har fire millioner brukere som har store forventninger til alt vi lanserer.

Spennende mobileksperiment

Som produktsjef har Barrie også vært daglig leder for Vipps Mobil, kanskje den satsing som stikker seg mest ut fra Vipps de siste årene.

– Det har vært et spennende eksperiment for å se hva vi kan få til med de over én million menneskene som bruker Vipps hver dag. VG segler bannerannonser på sin trafikk, hva er mulighetene for Vipps, sier Barrie.

– Vi har gjort vanvittig mye AB-testing så vi vet hva som konverterer, legger hun til.

Til syvende og sist er Vipps ikke særlig opptatt av å være mobiloperatør, men om kunnskapen om kundene kan brukes på andre måter. For eksempel å hjelpe bedrifter å selge mer effektivt hos Vipps.

Muligheten for å flytte til California, bidro til at Elisabeth Barrie, ikke kunne si nei til jobben i Volvo.
Muligheten for å flytte til California, bidro til at Elisabeth Barrie, ikke kunne si nei til jobben i Volvo.

– Bedriftene kan bruke mindre penger på markedsføring om de får vist frem produktene i Vipps, så tar vi bare en «cut» av salget, og bedriftene kan få bedre likviditet, sier Barrie.

– Nå høres du ut som Klarna?

– Jo, men Klarna har vært en hovedkonkurrent til Vipps de siste årene. De har endret persepsjonen av kreditt med BNPL. Unge mennesker forventer at man skal få produktet først, prøve, og så betale. Det oppfatter ikke kredittkort som det samme selv om det er i prinsippet er det.

Barrie mener det er noe Vipps også må forholde seg til.

Volvo – et tech-selskap

Hennes nye arbeidsplass er et selskap som har kommet sterkt tilbake etter den krisen som førte at kinesiske Geely kjøpte Volvo Personvagnar i 2010. Nå er det hårete mål som gjelder. Før 2030 skal Volvo Cars bare selge elbiler, før 2040 skal produksjonen av bilene være klimanøytral og selskapet har også meldt seg på i racet om selvkjørende biler.

– Er det et selskap som kan få deg å slappe av første gang du skal sette deg mot kjøreretningen og la bilen kjøre selv, er det Volvo, sier Barrie.

– Utover det, hva er det som gjør jobben i Volvo så spennende?

– At Volvo ser seg selv som et tech-selskap. At transformasjonen fra fysisk til digital står i sentrum. Det gjør at jeg tror at jobben ikke blir så forskjellig fra det jeg har gjort hittil. De har både produkt og tech i toppledelsen, og produktmandater er bærende for selskapets prioriteringer. De har allerede tatt en rekke tøffe, viktige valg Så jeg tror det blir mye eksekvering.

Til å begynne med venter pendling til Göteborg for Barrie, men det ligger i kortene hun vil ta familien med seg til Sunnyvale, California der Volvos R&D Tech Center finnes.

– Vi er klare for et nytt eventyr, sier Barrie.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS