Fintech

Hentet 13 millioner på to uker. Nå legger de ny plan med gründermilliardær på laget

Fintech-gründerne Stian Davidsen og Per Nestor Warp i Axeptia fant sin drømmeinvestor i begynnelsen av februar. Det tok ikke mer enn to uker fra første kontakt til 13 millioner kroner sto på konto.

Axeptia-gründerne Per Nestor Warp og Stian Davidsen, trengte ikke mange minutter på å finne tonen med sin nye storinvestor Peter Tang Thomsen.
Publisert

– Det gikk helt vanvittig fort, innrømmer daglig leder i Axeptia, Per Nestor Warp da Shifter møter ham, Stian Davidsen og investor Peter Tang Thomsen i kontorlokalene i Nydalen i Oslo.

Faktum er at de selv har tatt hverandre i hånden for første gang bare minutter før Shifter dukker opp. Dette til tross for at Thomsen er «lead» i den aktuelle kapitalrunden og nettopp har blitt største eksterne investor.

Axeptia lager kort fortalt en SaaS-løsning for bedrifter som er opptatt av aktiv kredittstyring. Den skal redusere kredittiden på utestående fakturaer og redusere kredittrisiko gjennom å koble sammen bedriftens kundereskontro med kredittinformasjon om kunden i løpet av timer i stedet for måneder, som det har tatt frem til nå. I disse dager har Axeptias løsning blitt tilgjengelig i Danske Banks bedriftsplattform District, som første tredjepartsaktør noensinne.

Mer om løsningen og samarbeidet med Danske Bank kan du lese her.

Fant tonen direkte

– Vi snakket med Peter første gang på kvelden 3. februar. Morgenen etter tok vi en ny prat og fant ut at vi likte hverandre veldig godt. Så hintet Peter om han ønsket å være «lead» og ta hele runden, deretter gikk alt slag i slag og nå sitter vi her, fortsetter Warp.

Nå endte det ikke opp med at Thomsen tok alt. Flere av de eksisterende aksjonærene ble også med, deriblant Blommenholm Industrier, Gunnar Evensen, Chrisanic Invest og AS Bjørn Investor. De to sistnevnte investeringsselskapene er hendholdsvis et «family office» og engleinvestor Asbjørn Grundt. Men Thomsen antyder at han tok rundt 80 prosent av runden.

Warp og Davidsen ønsker ikke å gå ut med prisingen etter emisjonen, men gitt at Thomsen tok rundt fire femtedeler og ble største eksterne investor på det – bør verdivurderingen ligge på oppimot 100 millioner kroner.

LES OGSÅ: Dette må på plass før ledende Saas-investorer putter penger i selskapet ditt

Solgte for 1,5 milliarder kroner

Det er ikke hvem som helst Axeptia har fått med på laget. Danske Peter Tang Thomsen har selv en vellykket gründerkarriere bak seg. I 1997 grunnla han Consignor som lager programvare for fraktløsninger. I 2020 solgte han 70 prosent av selskapet til det amerikanske PE-fondet Francisco Partners for 1,5 milliarder kroner.

Det gjorde at han i fjor endte på 255. plass på Kapitals liste over Norges 400 rikeste med en formue på 1,65 milliarder kroner.

Ser etter tre ting

– Hva var det som gjorde at du fikk opp interessen for Axeptia?

– De gjør noe som jeg har veldig god kjennskap til. De bygger SaaS-løsninger, det er «business-to-business» og det har internasjonalt potensial. De er det tre tingene jeg ser etter, sier Thomsen.

Han legger til at management-teamet er også viktig ...

... men jeg skjønte raskt at dette er blide karer som vet hva de driver med, smiler Thomsen og ser på Warp og Davidsen.

– Deretter kan du ta beslutninger stort sett på tro, det må du gjerne i tidligfase, slår investoren fast.

LES OGSÅ: Slik bygger du tjenester som abonnentene faktisk bruker og vender tilbake til

Dukket opp på rett tidspunkt

Thomsen er involvert i miljøet på Startuplab og er også en av investorene i Founders Fund 4. Det var den veien har fikk høre om Axeptia og når det åpnet seg en mulighet for å investere slo han til.

For Axeptia-gründerne kom kontakten med Thomsen på rett tidspunkt. Warp forteller at de har opplevd at det har vært vanskelig å få innpass hos de store norske VC-miljøene.

– For oss som er i «dødens dal» og verken er helt nye eller langt ut i løpet, er ikke lett å få ta del av fintech-pengene som alle sier finnes der ute, sier Warp.

I fjor vår fylte selskapet på kassen med ti millioner kroner i en kombinasjon av hard og soft funding. Innovasjon Norge bidro med de «myke» pengene, mens Blommenholm Industrier og Gunnar Evensen da kom inn som investorer.

Investor Peter Tang Thomsen t.v. kommer til å ta en aktiv rolle som styreleder i Axeptia, Det liker gründerne Per Nestor Warp og Stian Davidsen.

Har satt av 100 mill. til startups

For Thomsen blir Axeptia en del av et begynnende lite imperium av foreløpig norske bedrifter, som har det til felles at de har dansken som en aktiv eier. Han har satt at 100 millioner kroner av sin egen formue.

Utover Axeptia har han også gått inn i Kinver, Sayfr og er i ferd med å signere avtaler med ytterligere to selskaper. Mer enn fem-seks selskaper ønsker Thomsen ikke å være involvert i. Det blir umulig med rollen som aktiv styreleder, som han ser for seg.

– Jeg har en «governance plan», med fast frekvens på styremøter, månedlige business-rapporter og ukentlig «calls» med ledelsen, som vi skal få på plass så raskt som mulig, sier Thomsen som i Axeptia tar over styrelederrollen fra gründer Stian Davidsen.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Kjenner igjen alt

– Er det noe i Axeptia du kjenner igjen fra din egen gründerreise?

– Alt sammen, humrer Thomsen

– Utfordringen i et lite selskap med få ansatte er å fordele ressursene riktig i organisasjonen. Jeg har tatt mange beslutninger i min egen gründerreise som var direkte kontraproduktive. De kan jeg hjelpe Per og Stian å unngå, sier han, og fortsetter:

– Samtidig var Consignor også en suksess helt frem til salget. «I know how good like», som engelskmennene sier. Vi kan spare en masse diskusjoner om hvordan vi gjør markedsføring, rapportering og så videre.

«SaaS er en fantastisk oppfinnelse»

Det at Axeptia nå er blitt tilgjengelig for over 300.000 bedriftskunder i Danske Banks bedriftsnettbank District, gjør at Per Nestor Warp regner med et skikkelig løft for selskapets MRR-tall. Månedlige gjentagende inntekter er alfa og omega for SaaS-selskaper. For Axeptia gikk MRR fra 120.000 kroner ved inngangen av 2021 til 350.000 kroner da året var over. I år tror Warp at de skal ha nådd 660.000 kroner når 2022 er over.

– For softwareselskaper er SaaS en fantastisk oppfinnelse. Det løser en problemstilling som har eksistert i alle år. De fleste tror det er dyrt å utvikle software, det er det ikke. Det er det å selge det som er dyrt, og å kjøpe det, sier Peter Thomsen og fortsetter:

SaaS-verdenen er blitt mer generisk enn hva de fleste så for seg, mener investor Peter Tang Thomsen

– Men i det kostnaden for det første kjøpet er avklart, oppstår det et forhold mellom kunde og leverandør som begge tjener på år etter år. Da kan du oppdatere software, serviceavtaler, la kunden være med feedback-loopen, og levere stadig større verdi for kunden, som ikke trenger å bruke tid på å lete etter en annen leverandør.

Klare for å legge ny plan

En annen fordel med å være SaaS-selskap i dag, ifølge Thomsen, er at SaaS-verdenen er blitt mer generisk enn hva de fleste så for seg. Hvert enkelt selskap har sin spesifikke ekspertise, men på områder som markedsføring, prissetting og organisasjonsutvikling, er det meste ganske likt mener han.

- I en skaleringsfase vil det gjøre det mye enklere å rekruttere folk som driver med det samme i andre bransjer, sier Thomsen.

For Warp og Davidsen klinger det godt i øret. Axeptia skal vokse videre på inntektssiden i år, men skal prøve å gjøre dette med lite nyansettelser. De ønsker nå å nærme seg break-even.

– Med Peter på laget er vi klare for å legge en ny plan, sier Per Nestor Warp.