Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow og Amalie Holt, kundeansvarlig i Folkeinvest kan se tilbake på en skikkelig rekordår for akjsjebasert folkefinansiering
Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow og Amalie Holt, kundeansvarlig i Folkeinvest kan se tilbake på en skikkelig rekordår for akjsjebasert folkefinansiering

Interessen for unoterte aksjer eksploderte i fjerde kvartal. Nå jager folkefinansiørene profitt

Aksjebasert folkefinansiering fikk sitt virkelige gjennombrudd i årets siste måneder. Kampanjene i fjerde kvartal formidlet mer penger enn i de tre første til sammen.

Publisert Sist oppdatert

Prognosene viser at de to etablerte selskapene på dette området, Dealflow og Folkeinvest, sammen har passert 170 millioner kroner i folkefinansierte emisjoner. I tillegg kommer Bikefinder, som fikk inn over syv millioner kroner og tar en litt uventet tredjeplass på listen over årets største kampanjer.

For å gi et perspektiv på utviklingen, så endte 2019 med emisjoner for 58,3 millioner kroner. Etter årets tre første kvartal var det gjennomført kampanjer for 77 millioner kroner - og nå altså godt over en dobling av det.

Passerte 60 millioner på et kvartal

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her