FinTEch

Klarna gjør som Vipps – bruker QR-koder for å bli mobil lommebok i utvalgte butikker

Betal senere - også i fysiske butikker i Norge.

Man får håpe at Klarna QR-løsning byr på en smoothere opplevelse enn det ser ut til å være å holde i det telefondekselet.
Publisert

Ifølge Klarna går mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel gjennom den svenske fintech-gigantens betalingsløsninger. Nå ønsker de også og kapre et bit av shoppingen i fysiske butikker.

Torsdag ble et nytt betalingstilbud for fysiske butikker lansert i Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Brukere av Klarna-appen skanner eller viser en QR-kode i kassen når de er ute og shopper i byen.

Så er det bare å velge å betale alt med engang, betale senere med 30 dagers rente- og gebyrfri betalingsutsettelse, eller finansiere kjøpet og betale i månedlige avdrag.

LES OGSÅ: USA prioriteres når Klarna lanserer oppgradert app

Gjelder ikke i alle butikker

Det siste er avhengig av integrasjonen med butikken. Og, det er viktig å få med seg, betalingsløsningen fungerer bare i hos selskaper som samarbeider med Klarna fra før av .

I appen kan brukerne selv se hvilke butikker det gjelder. Men for Norge løfter Klarna frem store kjeder som XXL, Lindex og HiFi-Klubben, som eksempler.

– Uansett om du handler på nett eller i fysisk butikk er Klarnas mål at kundene får den beste handleopplevelsen. Etter at vi nylig introduserte lojalitetskort i appen vår, går vi nå enda mer inn i fysiske butikker - ved også å gjøre det mulig for app-brukere å nyte godt av fleksible valg og ha kontroll når de bruker Klarna i sin fysiske favorittbutikk, sier Head of In-Store hos Klarna, Björn Goss i en pressemelding.

For noen uker siden gjennomførte Klarna det som selskapet selv markedsførde som «den største produktlanseringen noensinne» på sosiale medier.

LES OGSÅ: Slik skal Klarna-sjefen utfordre de amerikanske trafikkmaskinene

Amerikanske nyheter drøyer...

Da ble endelige resultatet av fjorårets oppkjøps-bonanza presentert. Det betydde en utvidet søkemotor, live-shopping i «Tiktok-modus» og en plattform for bedre samarbeid mellom butikker og innholdsprodusenter/kreatører som kan lage videoene som øker salget.

Lanseringen fant sted i USA, og Amanda Larsson, nordisk kommunikasjonssjef i Klarna fortalte da Shifter at «Vi ser frem imot å kunne fortelle mer om lanseringer i andre markeder, når vi har ny informasjon å dele».

Disse er ikke en del av denne lanseringen og det blir ikke sagt noe om en eventuell lansering nå heller.

... men interaktivt kart er på vei

Derimot varsler Klarna i pressemeldingen at «den nye handleopplevelsen vil snart bli ytterligere optimalisert med smarte verktøy for å skape en ekte omnikanal-handleopplevelse»

Oversatt til norsk betyr det at app-brukerne vil få tilgang til et interaktivt kart som viser vei til butikkene og en strekkodeskanner, som gjør at man kan lagre produkter til senere i appen, eller bestille et produkt i en farge eller størrelse som ikke finnes i den aktuelle butikken.

Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*