FINTECH

Klarna-toppen forteller hvordan fjorårets ti oppkjøp skal smeltes inn i organisasjonen

Det var oppkjøpsbonanza i den svenske fintech-giganten Klarna i 2021. Ti nye selskaper ble kjøpt for over 12 milliarder svenske kroner. Her forteller deres globale produktsjef om hvordan disse skal integreres - men nekter for at sluttmålet er en super-app.

Klarnas globale produktsjef David Fock
Publisert

Torsdag i forrige uke ble det kjent at det svenske finanstilsynet, Finansinspektionen, godkjenner Klarnas oppkjøp av prissammenligningstjenesten Pricerunner. Dermed var det siste av fjorårets til sammen 10 oppkjøp i boks.

Pricerunner-kjøpet var det desidert største, med en prislapp på 9,2 milliarder svenske kroner, 8,5 milliarder norske med dagens vekslingskurs. Det gir det en helt annen tyngde enn de ni andre oppkjøpene. (Se hele listen i faktaboks)

Med det følger også en potensiell konflikt med Google, men mer om det litt senere.

Premisset for intervjuet med David Fock er at det skal handle om oppkjøpene Klarna har gjort og hvilken betydning de vil ha for selskapets vei fremover.

Shifter fått klar beskjed om at han i rollen som global produktsjef i selskapet ikke er den som svarer på spørsmål om økonomien i selskapet. Det betyr at den som vil vite hvor lenge selskapet kan leve med et resultat før skatt på minus 6,5 milliarder svenske kroner og kredittap og avsetninger for 4,7 milliarder som i 2021, eller hvordan selskapet skal å hente penger til en vurdering som er 30 prosent høyere enn ved siste emisjon i fjor, i et marked der verdivurderingene er under press, ikke vil finne svarene her.

LES OGSÅ: Klarnas vanskelige balansegang mellom tap og vekst

Sprikende virksomheter ...

Listen over hva de oppkjøpte selskapene gjør, spriker tilsynelatende i alle mulige retninger. Her finnes blant annet selskap for live-shopping, influensersamarbeid, rabattkuponger, kunstig intelligens, prissammenligninger og et verdipapirforetak.

– Hva er den røde tråden i alle disse oppkjøpene?

– Det vi ønsker å gjøre er å bygge en best mulig opplevelse for dem som bruker vår shopping-app. Det handler både om hvordan de håndterer sin økonomi, om de vil betale nå eller senere, og om hvordan de kan spare tid og penger når de bruker appen, sier David Fock til Shifter, og fortsetter:

– I tillegg vil vi hjelpe alle de kjøpmenn som bruker oss med å få trafikk fra dem som virkelig liker deres produkter.

... følger en rød tråd

Den røde tråden for Fock, er at alle disse selskapene på en eller annen måte bidrar til å forbedre shoppingopplevelsen til kunden.

Selskaper som Hero, Apprl, Toplooks og Pricerunner mener han er sterke komplement til Klarna «pre-purchase»-segment. Det vil si de bidrar til å finne ut hva kunden gjør i forkant av et kjøp, hvilken informasjon kunden spør etter, om kunden vil snakke direkte med en butikk eller bli inspirert av en influenser.

Klarnas oppkjøp og investeringer i 2021

Search Engine Marketing

Når: 4. desember

Hva: Svensk selskap med to ansatte som har utviklet en metode for å la nettbutikker annonsere mer effektivt på Google under merkevarene

Pris: 73 millioner svenske kroner

Piggy

Når: 17 november

Hva: Et amerikanske selskap som tilbyr en nettleser-utvidelse som varsler om billigere tilbud når man surfer på nettbutikker. Tjenesten skal ha over én million brukere.

Pris: Ukjent, men markedsaktører mener prisen ligger på cirka 100 millioner dollar.

Pricerunner

Når: 2. november

Hva: Prissammenligningstjeneste som kan brukes for produktinfo, tester og sammenligninger i Klarna-appen.

Pris: 9,2 milliarder svenske kroner, 40 prosent kontant 60 prosent aksjer.

Zorro Cash

Når: 26. oktober

Hva: Japansk betalingsselskap

Pris: 23 millioner svenske kroner.

Inspirock

Når: 22. oktober

Hva: Digital tjeneste for reiseplanlegging. Målet er å koble den sammen med Klarna-appen, slik at brukerne kan shoppa til reisen i appen, men også å finne ting å gjøre og shoppe på reisen.

Pris: Ukjent

Dreams Securities

Når: 15. oktober

Hva: Verdipapirforetak tidligere av sparemål-appen Dreams. Selskapet har nå skiftet navn til Klarna Securities

Pris: 16 millioner svenske kroner

Apprl

Når: 27. juli

Hva: Et svensk SaaS-selskap som kobler sammen influensere med e-handlere, og formidler provisjonsbasert reklame.

Pris: 137 millioner svenske kroner

Stocard

Når: 26. juli

Hva: Tysk app som kan samle alle dine kundekort i en app, og dermed også få alle tilbud på et og samme sted. Appen har også mulighet for betaling.

Pris: 1,114 milliarder svenske kroner.

Hero

Når: 9. juli

Hva: Britisk plattform for sosial shopping, som kobler sammen folk som handler på nett med butikkansatte gjennom tekstmeldinger, chat og video. Skal integreres i Klarnas egen app.

Pris: 1,259 milliarder svenske kroner

Toplooks

Når: I første kvartal

Hva: Amerikansk selskap som hjelper nettselskaper med markedsføring. Ved hjelp av kunstig intelligens skannes hundretusenvis av konti til influensere på sosiale medier for å finne informasjon som kan hjelpe nettselskapenes annonser å treffe bedre.

Pris: Ukjent

Investering

Billie

Når: 25. oktober

Hva: Tysk startup som vil tilby «kjøp nå, betal senere» for bedrifter. Klarna er investor i selskapet og målet er at selskapene skal samarbeide om BNPL-tjenester på tvers av plattformene.

Pris: Ukjent. (Billie hentet totalt cirka 100 millioner dollar i runden Klarna deltok i.)

Piggy, Stocard og Zorro er derimot eksempler på det som skjer ved kjøpet. Hvordan betalingen finner sted, om kunden har fått best mulig pris og om hen har fått brukt eventuelle lojalitetspoeng og rabatter.

– Vi kjøper selskaper som vi mener har en teknologi og et tilbud som passer inn i det vi ønsker å tilby. Et sterkt team og en kulturell match, spiller også inn.

– Hvordan integrerer man ti nye virksomheter på så kort tid? Er det mulig uten å kjøre seg fast?

– Vi har gjort ganske så mange oppkjøp gjennom årene, og mener vi har utviklet en litt unik modell som fungerer, sier han.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Har en plan

Denne modellen fortalte David Fock om i et intervju med Shifter for drøyt et år siden. I 2016-2017 gjennomgikk hele selskapet en total omorganisering. Alle ansatte ble delt inn i team på åtte-ti personer, som så ble samlet i forretningsenheter.

Disse er gitt veldig stor autonomi og får i praksis drive sin egen forretning. På toppen sitter ledergruppen og prøvde å jobbe mer som investorer, ved å tilby hjelp og støtte til gruppene, investere mer penger når det går bra, men lar hver gruppe drive fritt for å nå sine mål.

– Når vi gjør oppkjøp, blir de gjort ut fra forretningsområdenes behov. Hvert område er ansvarlig for integrasjonen av et selskap som faller inn under deres område, sier Fock og legger til:

– Det har vist seg å være en veldig effektiv modell, som favner bredere enn å bare gjøre oppkjøpet. Det er klart vi har folk sentralt som hjelper til med oppkjøpene, og ser til at de følger Klarnas overordnede strategi, men beslutningskraften ligger i hovedsak hos forretningsområdene.

– Er det et oppkjøp som er viktigere enn de andre?

– Det kommer til du ikke å få meg til å svare på, humrer Fock, før han legger til at Pricerunner i kraft av å være et mye større oppkjøp enn de ni andre til sammen, selvfølgelig gir en annen tyngde.

– Vi ser også at den teknologien de har, er veldig viktig for vårt fremtidige produkttilbud.

LES OGSÅ: Slik skal Dintero snu onboarding fra flaskehals til fordel

Kjøpte konflikt med Google

Med Pricerunner-kjøpet følger også en interessant konflikt. I begynnelsen av februar i år ble det kjent at Pricerunner saksøker Google for 2,1 milliarder euro, cirka 21 milliarder kroner, i det største svenske søksmålet noensinne.

Ifølge Pricerunner var søksmålet en konsekvens av at EU-kommisjonen allerede har dømt Google for brudd på EUs konkurranselovgivning ved å manipulere søkeresultatene til fordel for sin egen produkt- og prissammenligningstjeneste. I 2017 fikk Google en gigantbot på 2,4 milliarder euro, den gangen drøyt 22 milliarder kroner av EU nettopp fordi den egne shoppingtjenesten var blitt gitt fordeler.

«Selvfølgelig ønsker vi å bli kompensert for skaden Google har forårsaket oss over mange år, men vi ser også søksmålet som en kamp for forbrukerne, som har lidd stor skade gjennom Googles brudd på konkurranseloven i 14 år, et problem som fortsetter her og nå», forklarte Pricerunner-sjefen Mikael Lindahl i en pressemelding.

Støtter Pricerunner i kampen

– Hvordan forholder Klarna seg til det faktum at dere nå tar over søksmålet mot Google?

– Vi var ikke delaktige i å sette opp søksmålet, men vi var jo kjent med det fra vår «due diligence» av Pricerunner. Vi mener det er riktig beslutning, sier Fock og fortsetter:

– Det er viktig at reguleringen for teknologiselskaper er rettferdig, og at man ikke trekker fordeler på måter som ikke er tillatt. Det som har skjedd her har først og fremst rammet konsumentene.

I et tilsvar på søksmålet mente Frederic Abrard, direktør for CSS (Comparison Shopping Service) Shopping Ads-programmet i Google at endringene de gjort enn dommen i 2017 var nok. Han kom også med et stikk til Klarna, og mente at Klarnas CSS-tjeneste, som ble lansert i 21 land, har klare likheter med Google egen tjeneste.

– Er det slik at dere har teknologier som minner om hverandre?

– Det vil jeg ikke si. Vi er dessverre ikke Google når det kommer til søk. Det Google har gjort er at de har utnyttet sin posisjon når det gjelder søk etter bruksprodukter på internett, det mener jeg ikke er helt sammenlignbart med hva Klarna gjør.

Forbrukerne er viktigst

I resultatet for 2021 kommer det frem at Klarna hadde nettoinntekter på 13,75 milliarder svenske kroner. Av disse kom 10,5 milliarder fra provisjonsinntekter og 3,2 fra netto renteinntekter.

– Har rollen som vekstpartner til kjøpmennene blitt den viktigste for Klarna?

– Vi er utrolig glade at en så stor del av inntektene kommer fra våre kjøpmenn. Det betyr at de ser en verdi i å betale for tjenesten og at den bidrar til å gjøre forretningen deres bedre.

– Det betyr ikke at den delen er viktigere enn forbrukerdelen. Vår satsing på bærekraftige betalinger har også gjort at vi kuttet i prisene for forbrukerne veldig mye det siste året.

Ifølge selskapet førte satsingen på bærekraftige betalinger til at inntektene for gebyr, rente og administrasjonsavgifter gikk ned med over 50 millioner dollar, cirka 435 millioner kroner i fjerde kvartal.

Slik skal de nå 500 millioner kunder

I forbindelse med årsresultatet uttalte administrerende direktør i Klarna, Sebastian Siemiatkowski, at et mål for selskapet er nå 500 millioner brukere på global basis.

– Hvor lang tid kan det ta å gå fra dagens 147 millioner brukere til 500 millioner?

– Det er et godt spørsmål. Vi tenker langsiktig og setter en ambisjon for hvordan vi skal jobbe. Den eneste måten for oss å nå 500 millioner brukere er å jobbe med et utrolig bredt produkt på de markeder vi er, og vi må være til stede på så mange markeder som mulig, sier Fock.

I dag er markedene blitt til 45, bare i 2021 tilkom det ti nye. Noen av markedene kommer fra fjorårets oppkjøp og tilbyr enda ikke et komplett Klarna-tilbud.

En annen uttalelse fra Klara-sjefen Siemiatkowski er at det i fremtiden vil finnes fire-fem globale forbrukerbanker med tjenester som er betydelig bedre enn hva lokale banker kan tilby. Og at sjansen for at Klarna er en av dem, har økt. David Fock var selv inne på noe lignende i fjorårets intervju – for å være en suksess må morgendagens banker ha et globalt perspektiv, mener han.

Ser ikke Klarna som super-app

Og når internasjonale medier skriver om Klarna, er det nærmest opplest og vedtatt at alle oppkjøp er et ledd i å bygge en av de globale super-appene.

– Er det sluttmålet til Klarna?

– Vi tenker ikke på oss selv som en super-app, sier Fock og utdyper:

– Den løsningen vi vil skape, løser kundenes problem innenfor økonomi og shopping. De problemene er globale, og vi tror vi kan løse dem i alle land. Det samme gjelder for Klarna som bank. Vi har globale mål, men ambisjonen er ikke å erstatte kundenes eksisterende bankforhold globalt.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*