fintech

Nå lager Klarna sitt eget Tink

Den svenske betalingskjempen skiller ut open banking-virksomheten i eget selskap og åpner sine bankintegrasjoner for andre finansaktører.

Publisert

Med betalingstjenstedirektivet PSD2, ble bankene nødt til åpne opp for at tredjepartsaktører kan hente ut konto- og betalingsinformasjon via API-er. Mangelen på en standardisert måte å gjøre dette på har bidratt til fremveksten av såkalte API-aggregatorer, som gjør grovarbediet.

Det vært en suksessoppskrift for mange selskaper, ikke minst i Skandinavia.

Svenske Tink ble kjøpt av Visa i fjor sommer, for 18 milliarder kroner. Danske Aiia forsvant til Mastercard et par måneder etterpå. Mastercard slukte også delen av dansk-norske Nets som driver med API-aggregering.

Litt mer i det skjulte har også Klarna også bygget opp en slik virksomhet.

LES OGSÅ: Klarna-toppen forteller hvordan fjorårets ti oppkjøp skal smeltes inn i organisasjonen

Åpner proprietær løsning

For at Klarnas kunder skal kunne få frem saldo og gjennomføre transaksjoner i Klarna-appen, har selskapet vært nødt til å bygge integrasjoner med et stort antall banker over hele verden.

Den virksomheten har så langt vært proprietær, men i og med at svenskene nå oppretter datterselskapet Klarna Kosma, blir det endring på den saken.

Ifølge en pressemelding vil finansinstitusjoner, fintech-selskaper og forhandlere kunne få tilgang til 15.000 banker i 24 land via én API. Til sammenligning skilter tidligere nevnte Tink med at de gir kundene tilgang til 3400 banker i 18 land.

En viktig årsak til det store antallet banker hos Klarna er tilstedeværelsen i USA. Tink, Aiia og Nets har alle var fokusert på Europa.

– Kosma betyr at vi åpner opp den proprietære Open Banking-plattformen og teknologien vår for banker, forhandlere og fintech-selskaper som deler drømmen vår om en verden der forbrukerne eier dataene sine og bankene konkurrerer om kundene ved å levere verdi, ikke ved å låse inn data, sier Yaron Shaer, teknologisjef i Klarna i en pressemelding.

LES OGSÅ: Fintech-oppkjøp verdt 18 milliarder kroner endelig i boks

Voldsom vekst

Open banking-virksomheten har opplevd en voldsom vekst de siste årene. I følge Klarna har selskapet mer enn doblet antallet tilknyttede banker det siste året. Og man håndterer oppimot én milliard API-forespørsler om aksess til bankkontoer i året.

Klarnas vei inn på dette markedet går helt tilbake i 2014, da den tyske bankoverføringstjenesten Sofort ble kjøpt opp. Det ble startpunktet til den open banking plattform selskapet nå har bygget opp. Men Klarna bruker den ikke bare til vise frem saldoinformasjon fra bankene eller initiere betalinger. Den tilbyr også sanntidsdata som skal bidra til at brukerne tar enda mer ansvarlige lånebeslutninger da de bruker Klarnas betalingsmetoder

– I løpet av det siste året har etterspørselen etter Open Banking-tjenester fra finansinstitusjoner og fintech startups nådd et vendepunkt. Derfor har vi nå etablert en egen forretningsenhet som samler teknologi, produktutvikling, salg og markedsføring i samme team, slik at vi kan fokusere på et hurtigvoksende marked som har en verdi av 15 milliarder dollar, sier Wilko Klaassen, toppsjef i Klarna Kosma i pressemeldingen.

LES OGSÅ: DNB om Aiia-salget: – Vi har kommet veldig positivt ut av det

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*