BANK OG FINANS
Nå må kundene velge mellom DNB og Sbanken
DNB vil ikke at man skal ha konto i både DNB og Sbanken, og har gitt kunder beskjed om at de flyttes.
Konsernsjef Kjerstin Braathen i DNB under presentasjonen av resultatene for 3. kvartal 2023.
Foto: Terje Pedersen / NTB
DNB
fortsetter arbeidet etter oppkjøpet av Sbanken. Denne uken fikk alle kunder med
konto i begge merkevarene brev om at det ene kundeforholdet vil opphøre i løpet
av våren 2024.
Slik så beskjeden ut for en Sbanken-kunde der DNB har funnet ut at kunden hører hjemme i DNB:
«Selv om du
har brukt produkter og tjenester både fra DNB og Sbanken tidligere, synes vi
det ser ut som du hører mest hjemme i et av DNB sine øvrige programmer. Det du har av produkter og
tjenester i DNB for øvrig, vil derfor bli samlet for deg i DNB våren 2024.»
Andre
kunder Sbanken-kunder har fått beskjed om Sbanken fortsatt er det beste valget,
og at kundeforholdet i DNB er det som blir avsluttet.
Rendyrker merkevarene
Grepet har allerede skapt sterke reaksjoner i sosiale medier, hvor flere kunder melder at dette var dråpen som fikk det til å renne over.
Her svarer
kommunikasjonssjef i DNB, Øystein Kløvstad Langberg, på hvorfor DNB samler
kundeforholdene i én merkevere
– Hvorfor
har dere bestemt at man bare kan være kunde ett sted?
– DNB og Sbanken-konseptet er én bank, men to
forskjellige merkevarer med ulikt kundetilbud. For at vi skal kunne rendyrke og
utvikle hver merkevare i henhold til kundenes ønsker og behov, vil kundene fra
og med våren 2024 tilhøre enten DNB eller Sbanken-konseptet.
– Hvilke
kriterier ligger til grunn for hvem som flyttes til DNB og hvem som flyttes til
Sbanken?
– Vi har etter beste evne vurdert hvilken merkevare
kunden hører mest hjemme i, basert på de produktene og tjenestene de har hos
oss i dag, skriver Langberg.
Kunden får velge selv
– Er det
mulig for kunden selv å velge hvor de vil være kunde?
– Vi kan ikke være helt sikre på hva som passer hver
kunde, derfor er det viktig at kunder som er usikre tar kontakt med
kundeservice. Hva som er riktig for en kunde avhenger av hvordan man bruker banken
i dag og hvilke produkter og tjenester har man har behov for både nå og litt
lengre frem i tid.
– Hvor mange
kunder er det som flyttes til DNB og hvor mange kunder flyttes til Sbanken?
– Det er en liten andel av våre kunder som har et
kundeforhold i både Sbanken-konseptet og DNB. Det som er viktig, er at vi satser
på Sbanken-konseptet side om side med DNBs øvrige programmer og tilbud.
Ikke A- og B-lag
– Betyr
dette at kundene i praksis deles inn i et A- og et B-lag?
– Nei, absolutt ikke. Det er helt feil. Kunder er
forskjellige, så nå rendyrker vi merkevarene for å treffe best mulig på de
ulike kundebehovene.
– Så hva er
det som vil skille DNB-tilbudet fra Sbanken-tilbudet?
– DNB dekker hele spekteret av små og store
bankbehov, mens Sbanken er mer basert på selvbetjening og et smalere og enklere
produktutvalg.
– Hva betyr
dette for den langsiktige utviklingen av Sbanken. Er dette et første skritt mot
å legge ned konseptet?
– Nei,
tvert imot. Vi ønsker å rendyrke styrkene i DNB, og i Sbanken-konseptet, sånn
at vi dekker ulike behov.
– Hvorfor er
det viktig for DNB å påbegynne en slik kundekabal?
– Vi samler oss om en ny og moderne tech-plattform,
som vil gi oss både innovasjonskraft og mer effektiv drift. Det betyr at vi får
mer kraft til å utvikle flere smarte og enkle tjenester for kundene våre, enten
de er i et DNB-program eller i Sbanken.
Skjønner at kunder kan bli usikre
– Etter all støy
som har vært gjennom fusjonsprosessen. Risikerer dere ikke å provosere kundene
på ny gjennom å skrive «... synes vi det ser ut som om du hører mest
hjemme i et av DNB sine øvrige programmer. Det du har av produkter og tjenester
i Sbanken, vil derfor bli samlet for deg i DNB våren 2024», i brevet som
blir sendt ut til kundene?
– Vi skjønner at dette gjør noen kunder usikre. I
kundebrevet skriver vi også at vi slettes ikke kan være helt sikre på at det er
nettopp det foreslåtte valget som er mest riktig. Kunden kjenner sine egne
behov best. Derfor ber vi alle som er usikre ta kontakt med oss.
– Vil ikke dette bare føre til en fornyet
kundeflukt fra Sbanken?
– Dette gjelder en liten andel av våre kunder, vi
håper at de som er usikre på plasseringen, tar kontakt med oss slik at vi kan
finne løsninger som passer den enkelte.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen