ENERGI

Norge neste ladestopp på veien ut i Europa for svensk app

Den svenske lade-appen Northe frykter ikke inntreden på det norske elbilmarkedet. Ambisjonen er å skille seg ut med et tydeligere fokus på bedriftsløsninger.

Den svenske lade-appen Northe vil tiltrekke seg bedriftskunder i sin norske satsing, sier sjefen David Fauné
Publisert

– Det er mange fordeler med å komme til et modent marked. Norge har kommet mye lenger både når det gjelder volum og ulike typer løsninger, sier daglig leder og medgründer David Fauné til Shifter ved et kort besøk i Oslo.

På den andre siden betyr det også at en app som lar elbilføreren finne ladestasjoner fra flere ulike operatører og mulighet å betale for ladingen, ikke akkurat er en nyhet.

LES OGSÅ: Konkurransetilsynet vil ikke ha streng regulering av elbil-lading

Mange konkurrenter

Hos Recharge, som med over 2500 ladestasjoner i Norge, Sverige og Finland har et av de største ladenettverkene i nord, er Northe én av 13 forskjellige apper som det er mulig å betale med.

Schibsteds Elton, som er utviklet av VG Lab, Mer fra Statkraft, og Eviny, er tre etablerte aktører med mer eller mindre like løsninger som den Northe nå skal gå inn i Norge med.

– I privatmarkedet finnes det mange som tilbyr omtrent det samme som oss, og det vil bare bli flere. Bilprodusentene har egne apper, eierne av ladeinfrastrukturer har sine, Elbilforeningen har sin. Her vil lojalitetsprogram og pristilbud avgjøre hvem som har det tilbudet til enhver tid, sier Fauné.

Vil nå bedriftene

Selv om forbrukerne har vært et naturlig startpunkt, er det ikke den primære målgruppen for Northe. Selskapet vil først og fremst erobre bedriftsmarkedet, selskaper som har en stor elbilsflåte, eller mange med tjenestebiler som lader både på jobb, på reise og hjemme og som ønsker å fordele kostnadene for dette på en så enkel måte som mulig.

– Det vi gjør, er å ta et samlet grep over all ladning. Ikke bare den som skjer i det publike nettet, men også den som finner sted hjemme, på arbeidsplassen eller på et hotell. Det mener vi at vi skiller ut fra våre konkurrenter, sier Fauné

– På hvilken måte da?

– Både vår tekniske plattform og måten vi kobler på aktører, som leiebil, leasing og bildeling og håndterer transaksjonene har en tilnærming som vi vet andre mangler, sier gründeren, og legger til.

– Vi har partnere i Danmark og Sverige som har byttet til oss fordi vi har kunnet tilby en mer helhetlig løsning. De er faktisk den fremste årsak til at vi nå går inn i Norge. De ønsker seg én løsning i alle land.

LES OGSÅ: Energigründer tror prisen skal ned: «En ladeboks er jo bare en glorifisert stikkontakt»

Størst i Danmark, foreløpig

Ting har gått raskt for Northe. Selskapet ble grunnlagt i 2020 av de tre vennene David Fauné, Stefano De Colli, og Tamas Hess, som en reaksjon på at sistnevnte irriterte seg over hvor vanskelig det var å finne ladestasjoner. Den operative virksomheten startet i fjor sommer.

David Fauné er gründer og sjef i den svenske ladeappen Northe som nå kommer til Norge

Danmark var først ut, og ifølge Fauné har selskapet tatt en markedsandel på over ti prosent der. Sverige fulgte tett etter, og nå er det altså dags for Norge og Finland.

– Hvilke mål har dere satt opp for Norge?

– Vi ønsker et tett samarbeid med lokale aktører, både dem som tilbyr ladning og bedrifter med mange elbiler i flåten, slik at vi kan hjelpe dem med omstillingen. Du kan si at vi ønsker å ta en betydende markedsandel for dem som trenger en helhetlig løsning, sier Fauné.

LES OGSÅ: Tibber og Finn samarbeider om ny elbil-tjeneste

Ønsker kommunesamarbeid

Et viktig mål blir å få lagt til ladestasjonene til norske kommuner, ikke minst Oslo. Men han ønsker å få med også andre ikke-kommersielle ladesteder. Garasjer, hoteller, restauranter, golfbaner eller andre som har investert i ladeinfrastruktur.

– Vår plattform bygger på at du skal kunne ta dine 15 ladestolper og gjøre dem tilgjengelig i et nettverk, og heller ikke være nødt til å tenke på betalingen.

Apropos betaling. I Norge har Vipps raskt blitt et populært betalingsalternativ på ladestasjonene. Vil ikke det minske behovet for å ha en app?

– Nei. Vi er sterke tilhengere av valgfrihet når det gjelder betaling og der kort, Vipps eller Swish, og skal tilby flere ulike typer betaling i vårt nettverk. Jeg tror tvert imot at det er lurt å skape enda mer av en fintech-hub som kan tilbys dem som har infrastrukturen, sier han

Skal ut i Europa

Europas ledende elbilsmarked er imidlertid bare et (lade)stopp på veien for det svenske oppstartsselskapet.

Etter å ha omsatt for 800.000 kroner i fjor er målet for 2022 å omsette for ti millioner kroner og ha ekspandert utenfor Norden.

– Markedene ute i Europa er i en tidlig fase, så vi ser en mulighet til å kunne jobbe oss raskt nedover kontinentet. De nordiske markedene er litt for små for å bare jobbe lokalt og vi vet at vår løsning er etterspurt, sier han.

Tøffe samtaler om penger

For en slik ekspansjonstakt er det ikke nok med de 7,5 millioner kroner som selskapet hentet fjor høst. Northe-gründerne er i gang med en ny runde i disse dager. David Fauné regner med at det skal være klar i en nær fremtid, men hvor mye selskapet skal hente vil han ikke gå inn på, bare at det er mer.

– Er det vanskelig å finne investorer som vil satse penger i et utpreget vekstselskap som deres?

– Nei, markedet er langt fra tørt. Det går mer på verdsettelse. Om Klarna mister 30 prosent, hvordan påvirker det synet på et selskap som vårt, sier Fauné.

Så for de tre gründere, som fortsatt eier 70 prosent av selskapet sitt, venter det noen tøffe forhandlingsrunder om hvor mye av selskap det skal gi slipp på.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*