Stemningen er alt annet enn elektrisk mellom Easee-gründer Jonas Helmikstøl på den ene siden og Amina-gründer Eirik Jørgensen. Begge er avhoppere fra en annen ladenabo, Zaptek, og begge holder til i Grenseveien i Sandnes, etter sigende også med felles kantine.
Der stopper også likhetene. For mens Easee satser på en ultrasmart ladeboks stappfull av teknologi, mener Amina at dagens ladebokser er blitt for komplekse og dyre, og vil strippe dem ned til det aller mest nødvendige av teknologi. Jørgensen vil heller overlate til elbilene eller andre tredjeparter å styre den smarte ladingen, sa han da han nylig hentet 87 millioner kroner fra investorer, blant annet fra statlige Nysnø.
Tilnærmingen fikk Helmikstøl til å hevde at Amina bidro til et miljøfiendtlig «race to the bottom» i pris. Mens Jørgensen svarte med å hevde at de var blant de mest miljøvennlige i klassen.
Ladestøtte
Nå får Amina-gründeren støtte fra en annen ladegründer, Åsmund Møll Frengstad i Current. Selskapet er en plattform-leverandør for ladeapparater der brukerne kan styre driften, betaling og energien på hver enkelt ladeboks, både for Easee og Zaptec. Han ønsker Amina velkommen i markedet.
– Det er ett fett hvor «smartnessen» i ladingen skjer, så lenge komponentene i laderen tåler det. Vi er veldig glade for at det kommer flere norske produsenter, og stusser litt over at noen mener så mye om et produkt de ikke har sett, sier Møll Frengstad.
Han liker spesielt godt at Amina omfavner den nye åpne ladestandarden, der det er lettere for tredjeparter som Current og andre å koble seg opp.
– Vi har en klar interesse i at laderen følger en åpen standard. Det er best for kunden at det ikke er en proprietær løsning, og vi heier på løsninger der du ikke trenger spesialsoftware for å styre laderen. Jo flere gode ladere på markedet, jo flere potensielle kunder for oss.
En glorifisert stikkontakt
Current har i dag ladeoperatører som Fjordkraft, Elaway (tidligere Ladeklar) og Hurum Kraft som kunder. De opererer i Island, Storbritannia, Danmark og Sverige i tillegg til Norge. I disse dager nærmer de seg landingen av en investeringsrunde, for å internasjonalisere ytterligere.
– Helmikstøl trekker paralleller til «stikkontakter på veggen», i kritikken mot Amina. Har han ikke rett, dersom man stripper laderen for all teknologi?
– En ladeboks er jo bare en glorifisert stikkontakt, med muligheten for å kommunisere ut, samt noen sikkerhetsanordninger, sier Frengstad.
Det er riktignok en diskusjon i fagmiljøene om hvordan eksisterende regler for miljø og sikkerhet skal tolkes, men Current-gründeren påpeker at ingen har konkludert. Blant annet på om såkalt trefaser-lading på 230 Volt (IT-nett) er innafor eller utafor sikkerhetsmessig.
– Vi legger til grunn at hvert produkt på markedet følger gjeldende lover og regler, sier Frengstad.
Et kjempebra hjemmemarked
– Dersom en ladeboks strippes for det meste av komplisert teknologi, blir ikke konseptet veldig lett å kopiere og utfordre for andre aktører?
– Med litt teknisk innsikt er det ikke vanskelig å lage en hardware som lader biler. Det er litt mer komplisert å gjøre det på en stabil og trygg måte. Fordelen vår i Norge er at vi har en stor park av elektriske biler å teste på.
Han viser til at det han beskriver som et «kjempebra hjemmemarked» vil fortsette å øke i årene som kommer, og beregner at det skal komme tre millioner nye ladepunkter de neste ti årene, når «alle» biler skal byttes til elektrisk.
– Jeg er ikke bekymret for at det ikke skal være butikk nok for alle, enten du heter Zaptec, Amina eller Easee. Så for kundene bestemme hva de liker.
Tror på billigere ladere
– Kan man ikke forvente at for eksempel billigaktører fra Kina kommer inn og slår bena under de enkle billigladerne?
– Her er det mange standarder og krav som ligger til grunn, og vi har et mye strengere sikkerhetsregime i Europa enn i mange regioner. Det er også flere krav til åpne løsninger her.
– Er det gitt at vi i Norge beholder forspranget vi nå har i denne nisjen?
– Vi må hele tiden utvikle oss, og bli enda bedre på produkt, funksjonalitet og design. Dette er rotterace, og all ære til alle investorer som går inn i dette, men jeg er veldig glad for at Current er i software-delen av dette.
– Er du redd for et «race to the bottom» på pris, slik Helmikstøl sier?
– Jeg tror det er mulig å presse prisen enda litt mer ned enn det Amina har sagt. Vi har kalkyler som viser at det vil skje i en ikke altfor fjern fremtid. Noen komponenter er i dag dyre, og det finnes bedre måter å løse det på, noe som kan redusere prisen betraktelig.
– Jeg tror en sweet spot på mellom 5000 og 8000 kroner for et ladepunkt. Det viktigste er at bilen og huset ikke skal brenne, alt annet er bare software, sier Frengstad.
Står på sitt
Easee-gründer Jonas Helmikstøl går i en svarkronikk til Current-gründeren nærmere inn på hvorfor han mener at deres teknologiske tilnærming er den riktige:
– Dagens situasjon er at det fremdeles rulles ut tradisjonell og utdatert teknologi i stor stil. Dette kan vi hindre ved at det settes tydeligere krav til smarthet for teknologien som utvikles og selges.
Han viser til at staten sin foreløpige løsning har vært å innføre effekt-tariffer, noe som på mange måter kan føles som om forbrukere straffes for kortsiktig tankegang. Han mener det er fullt forståelig at slike grep må tas, all den tid teknologien som i dag tilbys ikke kan reguleres, og vi ikke har full visibilitet i nettet.
– Velger du en mer tradisjonell teknologi, kan du fort bli «stuck» med en løsning som ikke holder følge med fremtiden. Fordelen med et IoT-produkt (smartlader) er at du hele tiden kan komme med oppdateringer og at produktet fornyer seg med tiden. Slik kan du hindre at produktet fysisk må skiftes ut, med de økonomiske og miljømessige konsekvensene dette får, kommenterer Helmikstøl.
Les hele kronikken her:¨ «Det kan bli dyrt for miljøet og kundene hvis vi lar folk spare noen få tusen på å installere en tradisjonell ladeboks»
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.