Hanne Ek er oppført som ny daglig leder i Payr.
Foto: Knut Neerland/Presse
Payr lever videre etter Hudya-konkursen: Nye eiere har iverksatt redningsplan på opptil 50 millioner kroner
– Stort potensiale i teknologien, forretningsmodell og skalerbarhet, ikke bare nasjonalt, men også nordisk og internasjonalt, sier ny daglig leder i Payr.
I juni begjærte Hudya Group seg konkurs etter kun fire måneder på børs, og et år etter at selskapet hadde kjøpt Payr - fintech-startupen som ble bygget opp av gründerparet Åste og Espen Einn.
I august ble Hudyas virksomhet overtatt av selskapets største långiver, Scandinavian Credit Fund (SCF), inkludert åndsverk og flere datterselskaper - deriblant Payr.
«Dette gjorde Scandinavian Credit Fund fordi de ser et stort potensiale i teknologien, forretningsmodell og skalerbarhet, ikke bare nasjonalt, men også nordisk og internasjonalt,» skriver Hanne Ek i en epost til Shifter.
Hun ble hentet inn som finansdirektør i Hudya i fjor høst, men står nå oppført som daglig leder i Payr. Hun opplyser at selskapet lever videre, med flere av de tidlige ansatte som var med å bygge opp Payr-appen på laget.
«Vi holder på å teste iterasjoner av betalingsappen, og vil relansere denne når brukerverdien er der vi ønsker at den skal være,» skriver Ek.
Det nye konsernet
Kun en måned etter at SCF overtok Hudyas virksomheter, endret de merkenavnet til Scoopr. Dette selskapet tilbyr en rekke forbrukertjenester, inkludert mobilabonnement, mobilt bredbånd, forsikring, forbrukslån og refinansiering.
«Scoopr er et nystartet selskap som samler flere av selskapene som Scandinavian Credit Fund overtok, men der stopper det meste av likheten med Hudya Group,» ifølge Ek.
Hun forteller at der Hudya Group i stor grad var opptatt av å telefonsalg av forbrukertjenester som strøm, forsikring og refinansiering, er Scoopr først og fremst en digital tjeneste.
«Vi jobber mot å lage en ledende plattform som gjør pris- og produkt-sammenligning- og -bytte enklere, men som også gir brukeren oversikt over forbruk og tips til hvordan hen kan spare med enkle grep,» lyder forklaringen til Ek.
50 millioner kroner og en «gjennomarbeidet businessplan»
Det er under denne nye fanen at Payr videreføres som datterselskap. Ifølge Ek jobbes det med en integrasjon av Payr-appen mot Scoopr-plattformen.
Og Ek forsikrer at de nye eierne er forberedt på å bruke penger for å holde liv i selskapet. Årsregnskapet for 2019 ble levert først i slutten av oktober, noen måneder etter konkursen. Det viser at Payr tapte 17,8 millioner kroner i fjor.
I samme rapport omtales et rammelån fra de nye eierne på inntil 50 millioner kroner, som skal benyttes inntil konsernet er cash-positivt. Kapitalen skal ifølge rapporten «fordeles ut til Payr AS etter behov og skal gå til dekning av løpende kostnader.»
«Rammelånet er basert på en gjennomarbeidet businessplan», heter det i dokumentet. Shifter får bekreftet av Ek at denne planen står ved lag i dag. I tillegg har styret vedtatt å gjennomføre en gjeldskonvertering i selskapet på 15,6 millioner kroner. Dette skal gjøres innen årsskiftet 2020/2021.
«Selskapets styre er av den oppfatning at fortsatt drift av selskapet er forsvarlig. Dette synet er basert på at det er og vil bli satt i verk tiltak for å realisere forretningsplanen til konsernet,» skrives det i dokumentet.
Ingen konsesjon
Shifter får også opplyst at Scoopr ikke har konsesjon som betalingsforetak fra Finanstilsynet, noe ex-gründer Espen Einn jobbet knallhardt for å oppnå - bare for å gi den fra seg da selskapet ble kjøpt opp.
«Ikke foreløpig. Vi har et nært samarbeid med Optin Bank som base for Payr-appen,» skriver Ek.