Full konsentrasjon på kontoret til Horde. Her daglig leder Alf Gunnar Andersen og CTO Tan Le
Foto: Marius Hauge
Sikter på rekord for tredje gang
Norges flittigste på folkefinansiering er i gang med sin tredje runde. Hordes Alf Gunnar Andersen utelukker ikke at det blir rekord for tredje gang.
Første gang Horde hentet penger via fintech-kollegaen fra Bergen, Dealflow, var i juni i fjor. Med 12,5 millioner kroner fra 500 investorer ble selskapet det første som hentet over ti millioner kroner.
Runde nummer to kom i mars i år. Den endte med at Horde doblet størrelsen og fikk inn 25 millioner kroner fra litt over 600 investorer. Etter den kampanjen ble selskapet priset til 127 millioner kroner.
Lilbit har rekorden
Når det nå er dags for den tredje folkefinansieringskampanjen på halvannet år, spørs det om Horde skal ta rekorden en tredje gang. Etter kampanjen i mars har to selskap gjennomført større kampanjer: Businessclass.com og Lilbit. Sistnevnte har den foreløpige rekorden på 28 millioner kroner.
Muligheten er definitivt til stede. Styret i Horde har gitt selskapet mandat til å hente opp til 37,8 millioner kroner, til en verdivurdering på 199 millioner kroner før penger.
Og selskapet er godt i gang. Kampanjen er allerede oppe i 17 millioner kroner etter at de eksisterende 900 aksjonærene og noen nye større inviterte investorer har tegnet seg. I dag, tirsdag, blir kampanjen tilgjengelig for de 500 i Dealflows «crowd» som har satt seg opp på venteliste, og på torsdag åpner den for alle på folkefinansieringselskapets hjemmeside.
Optimist
Horde-sjefen Alf Gunnar Andersen er optimist:
– Med over 500 på venteliste er det en god sannsynlighet for at vi kan ta tilbake rekorden enda en gang, sier han, men legger til at han synes det er like nervepirrende å vente på resultatet nå som første gang.
– Har dere ikke vurdert å hente kapital på annen måte, med tanke på hyppigheten i rundene?
– Vi har hatt dialog med større kapitalmiljøer, men foreløpig har vi valgt å gå denne veien, fordi vi tror at det er det beste for selskapet.
Etter tre kampanjer på halvannet år, mener Andersen at Horde har bidratt til å øke interessen for å investere i små unoterte selskaper.
– Vi har i det minste bidratt til at det er blitt en aksept for å gjennomføre større kampanjer på slike plattformer.