Kommersiell leder i Vipps, Vegar Heir.

Vipps bytter ut Nets og får etterlengtet kortoppdatering

Nets mister Vipps som kunde når den nederlandske fintech-raketten Adyen tar over håndteringen av kortbetalingene til Vipps på nett.

Publisert

For Vipps’ kunder vil en av de mer merkbare nyhetene være at de ikke lenger vil trenge å oppdatere kortinformasjonen i Vipps-appen når betalingskortet går ut på dato. Når Adyen tar over håndteringen i begynnelsen av 2021, vil ny kortinformasjon lastes ned automatisk gjennom kortnettverkene.

– Det er en funksjonalitet som vi og mange brukersteder har ventet lenge på. Det er på tide at vi ikke tvinger våre kunder til å digitalisere et analogt betalingskort hver gang de får et nytt fra banken, sier Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps til Shifter.

– Hvem er det som håndterer korttransaksjonene i dag?

– Det er Nets og NetAksept som prosesserer våre korttransaksjoner, sier Heir.

– Har de ikke klart å levere den funksjonaliteten dere har ønsket?

– Vi har vært fornøyde med Nets så langt. Men nå skulle driftsavtalen fornyes og vi hadde den ute på anbud. Der gikk Adyen seirende ut av striden, svarer Heir.

Fra startup til internasjonal gigant

Adyen har på relativt få år gått fra å være en vellykket nederlandsk fintech-startup, til å bli en global gigant på betalingsområdet. Internasjonalt finnes selskaper som Spotify, Uber og Ebay på kundelisten, og lokalt kan Elkjøp og Kolonial nevnes.

Selskapet er blitt en betydningsfull aktør i det globale finansielle transaksjonsmarkedet, men fordi selskapet er en motor som ikke har et eget grensesnitt ut mot sluttkundene, er Adyen fortsatt ukjent for de fleste utenfor fintechverden.

Legger til rette for sterkere autentisering

Automatisk nedlastning av kortinformasjon er imidlertid ikke den en eneste konskevensen av avtalen med Adyen.

– Det er også en del av et større tilpasningsløp i Vipps mot PSD2 og kravene på sterk kundeautentisering som blir innført ved nyttår eller litt ut i januar, forteller Heir.

Kravet om sterk kundeautentisering er et av de aller viktigste kravene i PSD2-direktivet. Det fordi mange land i Europa har manglet et tilfredsstillende sikkerhetselement i betalingstransaksjonen. I dette tilfellet betyr det at alle nettbutikker fra og med neste år må kunne tilby betaling med sterk kundeautentisering for å kunne ta seg betalt med kort.

– Hvis du tar imot ordinær kortbetaling på internett, så må den autentiseres på den måten bankene mener er den sikreste. I Norge vil det som oftest bety verifisering med BankID. Det har jo de aller fleste nettbutikker lagt til rette for i dag, om ikke vil de måtte ha det fra og med neste år, forklarer Heir.

– Slik er det ikke overalt. Det finnes flere land der det ikke finnes noen god felles måte å gjøre det på, og da blir uforutsigbart for butikken hvordan kunden vil autentisere seg, fortsetter han.

– Spennende partner

I Adyen ser de også frem til det nye partnerskapet.

– Samarbeidet med Vipps viser hvor langt frem i digitaliseringen norske selskaper er. I tillegg til fordelene ved å håndtere alle transaksjoner på en teknisk plattform, får Vipps og deres brukere mer sofistikerte funksjoner for oppdatering av kortinformasjon. Dette krever særdeles moderne tekniske løsninger fra Vipps sin side, noe som gjør dem til en utrolig spennende partner å jobbe med, sier Tobias Lindh, sjef for Norden og Baltikum i Adyen i en pressemelding.