Grepet som gjør at Payr lurer døden igjen: Nå kan det strømme millioner fra en helt annen kant
Fintech-startupen fikk egne brukere til å investere, og nå venter gründer Espen Einn på en mulig jackpot hos EU.
Payr har holdt på å gå tom for penger en rekke ganger tidligere, men før påske så det verre ut enn noensinne. Uten påfyll av kapital ville det være kroken på døra innen kort tid. Planen var egentlig å gjennomføre en større A-runde med utgangspunktet i at selskapet var verdt 85 millioner kroner. Men markedet fremsto som knusktørt i inngangen til helligdagene, og Payr hadde ikke annet valg enn å krype til korset. De bestemte seg for å lokke med en rabatt på hele 60 prosent, for å få slutt på ørkenvandringen.
Det er en lettet gründer Espen Einn som møter Shifter da kriseemisjonen på 5,9 millioner kroner er i land.
-- Vi har «ørten liv», som dere har skrevet noen ganger. Nå har vi stedet gått fra å falle ned i avgrunnen til virkelig å få en «schwung», sier gründer Espen Einn.
Spurte vennene
DNB og MP Pensjon er blant de eksisterende investorene som fyller på til sammen 3,4 millioner kroner. De siste 2,5 millionene ble hanket inn på en noe mer uvanlig måte. Payr kjørte nemlig i gang en «crowdfunding light» via e-post, der de tilbød de mest aktive brukerne av appen å investere. Det endte med 50 nye investorer.
Espen Einn mener crowdfundingen har utvidet nettverket til Payr, og bidratt til at selskapet nå når bredere ut i neste investeringsrunde. Mens de fleste av de eksisterende investorene er fra Oslo-området, har Payr nå koblet seg opp mot kapitalmiljøer i Stavanger og Bergen.
-- Vi har hatt et ganske begrenset investornettverk, og har gått tilbake til de samme aksjonærene i flere runder. Crowdfundingen spredte seg, og har åpnet opp disse nye miljøene for oss. Vi har gode forhåpninger om å få de med videre.
Les også: Payr-Åste sendte mannen på millionjakt: «Nå tar jeg alt på hjemmebane»
I finalen hos EU
Den vellykkede finansieringsrunden er ikke den eneste gladnyheten fra Payr i denne omgang. Det har skjedd en rekke ting som kan utsette behovet for en større runde. I begynnelsen av mai innvilget Innovasjon Norge en såkalt innovasjonskontrakt på 3,6 millioner kroner, et kjærkomment tilskudd i de kommende prosjektene nå fremover.
Fintech-startupen har også kommet gjennom nåløyet i EUs Horizon 2020-program, som gir støtte til innovasjonsprosjekter som kan skape ny europeisk vekst. Payr har søkt om 1,9 millioner Euro, blant annet til videreutvikling av den avanserte markedsplassen for prissammenligning. Det var rundt 2000 søkere i denne runden, og Payr var blant de 120 som kom videre til pitchingen foran et evalueringsspanel i Brussel. Vanligvis får halvparten av disse støtte.
-- Da endrer i så fall kapitalbehovet seg veldig. Det tilsvarer jo nesten en serie A-runde. Vi slipper utvanning av eierskapet, og vi får bedre tid til å skape «traction» hos investorene og bevise potensialet for inntekter fra de nye tjenestene, sier Einn.
Mer enn fakturaskannere
Espen Einn understreker at den lave prisingen i den siste emisjonen sier lite om selskapets utvikling. Payr inngikk tidligere i år en avtale med en større norsk bank om å levere teknologi for OCR-skanning for enklere regningsbetaling uten inntasting av lange KID-numre. Antall brukere på markedsplassen stiger også jevnt oppover, og er nå opp i 24.000. Payr har den siste tiden også vært i dialog om strategiske partnerskap med flere store IT-selskaper.
-- Noen har ment at dere er for sent ute, og at bankene har tatt over det som gjorde dere unike, enklere regningsbetaling med OCR-skanning for eksempel. Hva tenker dere om det?
-- For noen som ikke kjenner selskapet fra innsiden, er det jo naturlig å spørre seg hvorfor vi ikke bare «gunnet» på. OCR-skanneren er imidlertid ikke et naturlig forretningsområde for oss, men noe vi utviklet tidlig for å komme inn i markedet. Det er ikke det vi bygger selskapet på, men det var en byggestein på veien.
Einn understreker at det hele tiden var markedsplassen med automatisk analyse og robotisert bytte av leverandører som var planen.
Han tror det ville vært enda mer krevende å hente penger dersom Payr hadde satset på å være en ren betalingsapp, særlig med tanke på konkurransen med Vipps.
-- Dersom vi ikke hadde hatt et «roadmap» for de videre fasene utover betalingsappen, ville det ha vært veldig vanskelig, fastslår gründeren.
Eget betalingskort
Etter hvert som Payr nå skal kjøre ut de nye løsningene i markedet, vil det kreve mye kapital til markedsføring. Da trengs det mer enn «crowdfunding» og er par millioner her og der. Men Einn er optimistisk.
Han tror konseptet kommer til å bli lettere å selge inn til investorene nå i neste runde. Foruten videreutvikling av markedsplassen har Payr kommet et godt stykke videre i sitt «proxycard»-prosjekt i samarbeid med Mastercard. Betalingskortet skal samle kontoene til kundene, som kan styre hvor pengene skal trekkes via appen. Løsningen er tenkt lansert tidlig neste år, og Einn beskriver det som en «fantastisk kanal for å skaffe nye kunder».
-- Plutselig kommer vi i en situasjon der vi ikke lenger bare selger drømmen og visjonen, men har bygget produktene. Jeg gleder meg til å hente penger på den nye modellen.