Norske transport-startups i kø om kundene: Nå vil «alle» kjøre deg hjem
– Det finnes ikke noe bedre sted å være akkurat nå, sier Hyre-gründer Nils Petter Nordbø om Norge og en pågående «transport-revolusjon».
09:46: Nordbø plukker opp en SUV, bekrefter en timepris på 75 kroner.
– Å leie en Hyre-bil skal være like enkelt som å eie egen bil. Eller … det skal være enklere.
Transport-gründeren - tidligere konsulent i McKinsey, nå langs Operatunnelen i retning E18, vil overbevise undertegnede:
Hyre er ikke bare «nok en bildelingstjeneste».
– Markedet er relativt lite i dag, så skal du lykkes, må du også være en reell konkurrent til privatbilen.
Varebil til IKEA, SUV til fjells og EL i byen. Nordbø ramser opp typiske kombinasjoner, og forklarer det nylanserte konseptet - følgende oppsummert:
Alt foregår alt i en app: du åpner, lukker og starter bilen. Appen beregner også bompasseringer, kjørelengde og drivstoffbruk - alt ferdig kalkulert ved veis ende.
– Og som utleier stiller du bilen din til disposisjon - og that's it! Vi installerer en enhet i bilen som kobler den til internett, sier Nordbø.
Smartere transport
Shifters uoffisielle opptelling - i samarbeid med MobilityLab, viser om lag 20 norske startups på feltet.
– Siden vi etablerte MobilityLab sammen med næringslivet for et lite år siden, har vi sett en sterk oppblomstring av spennende startups innen mobilitet, forteller Henrik Hatlebrekke i tech-laben om fremtidens transportløsning - i sakens sammenheng inkludert taxi, busser, biler, sykler … Alle med ett felles mål: å gjøre persontransport smartere.
– Å se at våre corporate partnere begynner å interagere og «pilotere» med startups som verken har ferdige produkter eller løsninger - det er utrolig kult. Vi tror Norge kan ha gode forutsetninger for å eksportere mange av disse løsningene, sier Hatlebrekke.
Norske fortrinn
Tilbake i en rundkjøring gjennom Skøyen. Nordbø lister opp et knippe fordeler med å utvikle mobilitetsløsninger nettopp her - «fremfor i Silicon Valley».
– Nordmenn er utrolig flinke på å adaptere teknologi. Vi har dessuten en offentlig IT-infrastruktur som bidrar til å underbygge tjenester, sier han.
– Og tenk! Én av fire nybiler som nå blir solgt i Norge, er full-elektrisk. På verdensbasis ligger tallet nærmere én prosent.
Les også: Slik ble den gamle bilfamilien grønne transportgründeres beste venn
Omfattende endring
Teamet på åtte - med blant andre Møller Mobility Group i ryggen, teller nå over 120 Hyre-biler, primært innenfor Ring 3 i Oslo. Målet er å bli verdensledende på bildeling - «spørsmålet er bare når».
– Folk snakker jo mye om innovasjon i Silicon Valley, men min påstand er at det ikke finnes noe bedre sted å være enn i Norge akkurat nå. Hele industrien gjennomgår en omfattende endring drevet av teknologiutvikling. Man man trenger også et marked som tar i bruk ny teknologi tidlig. Norge er et slikt marked, sier Nordbø.
12:19: Shifter takker for turen, Nordbø bekrefter en totalsum på 341 kroner, inkludert bompenger og bensin.
– Dagens persontransport har et sett utfordringer, men også like mange muligheter, sier han.
Hør også podcasten: NSB vil lage kollektivtransport som tar folk fra dør til dør
___________________________________________
Et utvalg norske Mobility as a Service (MaaS)-startups:
- Prai: Taxi-booking-app
- Mivai: Taxi-booking-app
- SAFAR: Taxi-booking-app
- Wattworld: E-sykler
- SpareLabs: Organisering
- Hyre: Bildelingstjeneste
- Nabobil: Bildelingstjeneste
- Oslo Bybil: Bildelingstjeneste
- Sammevei: Bildelingstjeneste
- Applied Automony: Automatiserte minibusser
- ForusPRT: Automatiserte minibusser
- CityQ: Elektrisk kjøretøy
- Podbike: Elektrisk kjøretøy
- FLAATE: Samkjøring
- Buddy Mobility: MaaS
- Selfdrive / Autobutler: Samkjøring
- Urbansharing: Bysykler
- Bilkollektivet: Samkjøring
- Move About: MaaS
___________________________________________