Jarkko Jaakkola, WHIMs «Head of Nordics». Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Transportbransjens Netflix fikk 40.000 abonnenter på fire måneder - nå frir den finske startupen til Ruter og NSB

Publisert Sist oppdatert

Og én av dem leker med tanken på et samarbeid om en norsk «all inclusive»-reisebillett. 

Én app, én fast månedspris, ubegrenset tilgang på transport: Fly, buss, tog, taxi, e-sykkel, båt - offentlig som privat.

Det er finske WHIM. Verdensledende på rendyrket Mobility-as-a-Service (MaaS) - og en prisbelønnet startup med en global ambisjon og et revolusjonerende mål om «å være den største forandringen i transport siden rimelige biler kom på markedet».

– Jeg har i hvert fall ikke sett noen andre tilby en «all inclusive»-billett i transportbransjen så langt, sier Jarkko Jaakkola, selskapets «Head of Nordics» - nå med over 40.000 nasjonale abonnenter å vise til.

Én flybillett, én billett på flytoget, én billett på T-banen … Kanskje blir taxi enkleste alternativ på returen.

Jaakkola oppsummerer den fem timer lange reisen fra Helsinki til Forskningsparken i Oslo, understreker behovet for en rimeligere og mer effektiv tjeneste - også på tvers av landegrensene.

– Målet nå er å etablere WHIM i fem til 15 nye byer i løpet av dette året, sier finnen - på hans fjerde norgesbesøk i løpet av kort tid.

Globale aktører

– Vi ber ikke partnere våre om spesielle priser, og vi tar ingen inntektsandel. Vi gir dem derimot en ferdig digital løsning - og flere brukere. Får vi tilgang til transportselskapets billettsystem, kommer vi til å etablere oss i Norge, sier Jaakkola.

Og da er han helt avhengig av de offentlige aktørenes velsignelse.

– Å reise raskt og rimelig til og fra flyplassen, blir for eksempel håpløst uten et tog på laget, sier han.

Men Ruter er ikke fremmed for et potensielt samarbeid.

– Nei, hvorfor ikke, sier Endre Angelvik, VP Mobility Services.

Endre Angelvik, VP Mobility Services i Ruter. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Les også: NSB kjøper seg inn i «selvkjørende transport-startup» Applied Autonomy

– Vi har ingen konkret prosess om et samarbeid nå, men vår primære innfallsvinkel er å tenke dette som et økosystem av flere globale MaaS-aktører i ulike land, sier Angelvik - og illustrerer:

– For eksempel kan Ruters kunder benytte en WHIM-tjeneste i Finland - og tilsvarende hvis de reiser i Norge, sier Angelvik.

NSB henter imidlertid kun inspirasjon foreløpig.

– Det er mye lettere for oss å se til mange andre startups her på StartupLab i Oslo - som direkte kan utvide vårt eget produktsortiment, sier Synne Homble, CO Mobility & Strategy.

Les også: StartupLab satser på transportgründere: Her er noe av det storselskapene og ministeren vil ha hjelp med