Jarkko Jaakkola, WHIMs «Head of Nordics». Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Transportbransjens Netflix fikk 40.000 abonnenter på fire måneder – nå frir den finske startupen til Ruter og NSB

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 8. mai 2018

Og én av dem leker med tanken på et samarbeid om en norsk «all inclusive»-reisebillett. 

Én app, én fast månedspris, ubegrenset tilgang på transport: Fly, buss, tog, taxi, e-sykkel, båt – offentlig som privat.

Det er finske WHIM. Verdensledende på rendyrket Mobility-as-a-Service (MaaS) – og en prisbelønnet startup med en global ambisjon og et revolusjonerende mål om «å være den største forandringen i transport siden rimelige biler kom på markedet».

– Jeg har i hvert fall ikke sett noen andre tilby en «all inclusive»-billett i transportbransjen så langt, sier Jarkko Jaakkola, selskapets «Head of Nordics» – nå med over 40.000 nasjonale abonnenter å vise til.

Én flybillett, én billett på flytoget, én billett på T-banen … Kanskje blir taxi enkleste alternativ på returen.

Jaakkola oppsummerer den fem timer lange reisen fra Helsinki til Forskningsparken i Oslo, understreker behovet for en rimeligere og mer effektiv tjeneste – også på tvers av landegrensene.

– Målet nå er å etablere WHIM i fem til 15 nye byer i løpet av dette året, sier finnen – på hans fjerde norgesbesøk i løpet av kort tid.

Globale aktører

– Vi ber ikke partnere våre om spesielle priser, og vi tar ingen inntektsandel. Vi gir dem derimot en ferdig digital løsning – og flere brukere. Får vi tilgang til transportselskapets billettsystem, kommer vi til å etablere oss i Norge, sier Jaakkola.

Og da er han helt avhengig av de offentlige aktørenes velsignelse.

– Å reise raskt og rimelig til og fra flyplassen, blir for eksempel håpløst uten et tog på laget, sier han.

Men Ruter er ikke fremmed for et potensielt samarbeid.

– Nei, hvorfor ikke, sier Endre Angelvik, VP Mobility Services.

Les også: NSB kjøper seg inn i «selvkjørende transport-startup» Applied Autonomy

Endre Angelvik, VP Mobility Services i Ruter. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

– Vi har ingen konkret prosess om et samarbeid nå, men vår primære innfallsvinkel er å tenke dette som et økosystem av flere globale MaaS-aktører i ulike land, sier Angelvik – og illustrerer:

– For eksempel kan Ruters kunder benytte en WHIM-tjeneste i Finland – og tilsvarende hvis de reiser i Norge, sier Angelvik.

NSB henter imidlertid kun inspirasjon foreløpig.

– Det er mye lettere for oss å se til mange andre startups her på StartupLab i Oslo – som direkte kan utvide vårt eget produktsortiment, sier Synne Homble, CO Mobility & Strategy.

Les også: StartupLab satser på transportgründere: Her er noe av det storselskapene og ministeren vil ha hjelp med

Vi benytter cookies på shifter.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. OK, jeg forstår.