Tjenesten skal gjøre det enkelt å kreve tilbake et mellomlegg dersom en vare har gått ned i pris etter et kjøp. Kunden kan velge å hente pengene selv eller la Tjommi gjøre jobben mot 20 prosent av beløpet.
Sistnevnte løsning lot seg imidlertid ikke gjennomføre. Gründer Henrik Johannessen fortalte i et intervju med Shifter, at butikker som Elkjøp avslo samtlige krav om refusjon som Tjommi utførte på vegne av en forbruker, tross tillatelse fra sistnevnte.
Annonse
Elkjøp forklarte overfor Shifter at de ikke kunne betale et mellomlegg til en tredjepart da dette hindret dem i å verifisere personen bak kravet.
– Det var en stor dump i veien. Vi trodde ikke det kom til å bli så vanskelig, og de har jo stått på sitt siden, sier Johannessen.
Etter åtte måneder slipper de nå en ny løsning. Fremdeles med utgangspunkt i en kvittering, kan Tjommi nå tråle etter en potensielt bedre pris og tilby et ferdig formulert refusjonskrav som dukker opp i brukerens egen epost.
– Sist sendte vi ut krav på vegne av kunden med en fullmakt. Nå er det kunden selv som sender ut kravet og sånn sett holder dialogen. Nå har butikkene ingenting de skulle ha sagt, sier Johannessen.
Annonse
"Solide investorer"
Annonse
Selskapet har parallelt med utvikling av den nye løsningen, vært på kapitaljakt. Den resulterte i to millioner kroner i investeringer samt et oppstartslån fra Innovasjon Norge på 1,5 millioner.
Annonse
Finansieringsrunden ble ledet av Petter Stordalens Strawberry Equities AS som går inn med 1,5 millioner kroner, sammen med Vestlandets Innovasjonsselskap AS (VIS). De bidrar med en halv million kroner.
– Det er to solide investorer. Nå som finansieringen er på plass, skal det bli godt å kunne fokusere på å levere et bra produkt, sier Johannessen.
– Vi synes det er et innovativt teknologimiljø med spennende produkter som vi har store forventninger til, kommenterer Strawberrys administrerende direktør Kenneth Jarl Andersen i en melding til Shifter.
Går inn i nye bransjer
Appen fikk i fjor 12.000 nedlastinger i løpet av tre uker og har nå passert 14.000, forteller Tjommi-gründeren.
– Det er ikke en veldig stor økning siden sist, men det har jo stått litt stille frem til nå. Vi har fokusert på det vi skulle; utvikle ny løsning og hente penger, sier han og forteller om planene fremover:
– Nå venter en markedsføringsjobb, og så skal vi lansere tjenesten i Sverige og Danmark, forhåpentligvis før jul.
Johannessen hevder markedet hadde vært stort nok i Norge, men han har tro på høy fart.
– Det er jo et enkelt konsept å forstå, også rent teknisk. Derfor kan vi bevege oss raskt, og da ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det, sier han.
I tillegg skal tjenesten utvide tilbudet fra kun å gjelde elektronikk til nå også varer i sports- og byggebransjen.