Wiral solgte for 4,4 millioner: Nå tar de grepet som skal føre zipline-kameraet til nye høyder
Wiral fortsetter veksten og har ingen planer om å tråkke på bremsen.
Selskapets inntekter beløp seg i fjor til 4,4 millioner kroner, opp fra knapt én million i 2017.
Daglig leder Andrea Holvik Thorson forklarer tallene med å vise til forhåndssalget av over 6000 produkter.
I år har Wiral bikket over 8000 solgte produkter til 80 land. Hovedvekten er på USA, Canada og Europa, mer spesifikt Tyskland, UK, Spania, Frankrike, Norden, Baltikum og Sveits, forteller medgründeren.
– 80 land er litt mye for en startup, så for å ikke spre oss for tynt, så fokuserer vi på landene hvor vi allerede har et godt fotfeste, sier hun og forteller at de har opprettet to forskjellige nettbutikker, én for kunder i USA, en annen for Europa.
Bygger et internasjonalt "brand"
Wiral hentet i fjor 5,7 millioner kroner i en folkefinansieringsrunde, kort tid etter å ha sendt ut sitt første parti med kabelkameraer, forhåndssolgt for 13 millioner kroner.
– Man kan ikke være helt klok hvis man tar på seg å lage et produkt bestående av over 250 deler uten å ha gjort det før, uttalte Holvik Thorson da.
Hun var også blant dem som kjente seg igjen i utfordringene til Flowmotion, som til slutt førte til at hardware-selskapet måtte melde oppbud tidligere i sommer.
– Jeg kjenner meg igjen at det er kapitalkrevende. Du har ikke mye ekstra å gå på. Blir det forsinkelser, løper fremdeles de faste kostnadene, uttalte Holvik Thorson som likevel ikke lot seg skremme.
Nå er Wiral på plass hos to av USA sine største kamera-forhandlere, B&H og Adorama, samt hos store distributører i Tyskland, Spania, Sveits og Japan.
– Vi jobber nå med å finne passende butikker og distributører der som vi kan samarbeide med videre, sier hun.
Fjorårets årsrapport viser videre et underskudd på 4,4 millioner kroner.
– Vi har investert i muligheten til å øke volum og kundemasse, både gjennom investering i ansatte og i fysiske ting som støpeformer, sier Holvik Thorson.
Hun forteller om et økt budsjettet på salg og markedsføring for å bygge opp et internasjonalt "brand".
– Vi kommer nok til å ha underskudd en stund til, vi ønsker jo å fortsette å investere i veksten.
Skal sikre salg med "Growth Hacker"
Så langt i år har Wiral hatt et særlig fokus på å sikre en effektiv logistikk, samt levere produkter til eksisterende kunder og distributører.
Selskapet har også mottatt et vekstgranti-lån fra Nordea og Innovasjon Norge på totalt fire millioner kroner samt ansatt flere, deriblant en "Growth Hacker" som skal sikre et ytterligere økt salg.
Wiral har også flyttet fra Trondheim og inn på StartupLab i Oslo.
– Fjoråret var utrolig lærerikt. Dette var året vi leverte produkter vi selv har utviklet til hele verden, i store kvantum. Vi har mottatt fantastiske tilbakemeldinger og ser filmskapere over hele verden filme nye vinkler ved hjelp av vårt produkt, sier Holvik Thorson.
"Større enn vi klarte å forestille oss"
Hun forteller også at selskapet nå har gått over i en ny fase:
– Frem til nå har vi gjort ting for første gang, utrettet ting som ikke har vært gjort før og skapt noe, sier Holvik Thorson og fortsetter:
– Nå handler det ikke nødvendigvis om noe nytt, men heller å forbedre det vi allerede gjør. Ikke bare iverksette, men gjør alt vi gjør bare bedre, sier hun og nevner:
- Forbedre interne prosesser
- Forbedre salg
- Forbedre måten vi tilfredsstiller kundemassen
– Kundemassen vår er både geografisk spredt over hele verden og i et mye større volum enn vi noen gang klarte å forestille oss. Dette er helt nytt for oss, vi har aldri vært så langt før.
På tampen av fjoråret kunne Wiral røpe flere nylanseringer. Holvik Thorson er fremdeles hemmelighetsfull hva gjelder disse, men sier det blir kjent i løpet av 2019 og tidlig 2020.
Selskapet planlegger videre en ny finansieringsrunde mot slutten av året, men størrelsen er ennå ikke bestemt.
Les også: Over og ut for Flowmotion: – Nå er kassen tom, og da har vi ikke noe annet valg