Ikea skrur sammen ny plattform på nett: Vil inkludere konkurrentenes produkter
Ikea -- verdens største møbelselskap -- lar seg inspirere av Zalando og Amazon, når de nå ønsker å lansere en ny netthandelsplattform.
Den svenske møbelgiganten er i gang med å teste salg av egne produkter på andre nettsider enn deres egne, slik som Alibaba og Amazon. Toppsjefen i Inter Ikea, Torbjörn Lööf, uttaler seg til Financial Times om den nye strategien Ikea er i ferd med å peile ut.
-- Hva er mulighetene mellom de dominerende store, globale plattformene og selskapets nettside? Jeg tror det finnes mange muligheter, eksempelvis Zalando, som er plattformen for mote og klær. Jeg synes det er et veldig spennende område å utforske, sier Lööf til den amerikanske avisen, som er sitert av DN.
Les også: Ikea rigger for fremtiden: 7.500 ansatte må gå
Det tyske, børsnoterte selskapet Zalando har de seneste årene vokst seg til å bli Europas største nettside for mote og klær. Zalando eier ingen av merkevarene de selger, men er organisert slik at kundene går dit i stedet for å gå direkte på 15 - 20 andre nettsider for å finne produktene.
I tillegg til netthandelplattformen, er Ikea også i gang med å utforske muligheten for utleie av møbler, etablering av sentrumsbutikker og å selge møbler på andre nettsteder.
Les også: Ikea etablerer kontantfritt varehus i Gävle