Bjørn Kjos, sjef i Norwegian. Foto: Norwegian.

Når skal vi slutte med dette innovasjonssirkuset?

Publisert Sist oppdatert

Kommentar skrevet av Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer av Shifter.

Bladet Innomag skal ha kåret Norges 25 mest innovative virksomheter i sin siste utgave. På toppen troner flyselskapet Norwegian. Dette er altså Norges MEST innovative virksomhet, ifølge bladet.

Her er begrunnelsen:

“Norwegian stiger videre og gründeren selv, Bjørn Kjos og hans mannskap styrer med stø kurs i retning en global markedsposisjon. Med innovative, kundevennlige og effektive løsninger, samt tøffe strukturelle grep fortsetter de å utfordre en bransje der inngrodde oppfatninger altfor lenge har fått styre utviklingen."

Videre nedover på listen finner du det ene etablerte selskapet etter det andre: Jotun, Kongsberg Gruppen, DNB, Posten. Kjøttprodusenten Nortura er det 13. mest innovative selskapet i Norge.

Er det noe som skurrer?

Norsk innovasjonsindeks

Tidligere i år publiserte Tor W. Andreassen, professor ved NHH og jurymedlem i Innomags kåring, den såkalte Innovasjonsindeksen. Også dette en liste over de mest innovative selskapene. Andreassen har spurt kundene til Norges største etablerte selskaper om hvem de mener er mest innovative, som ifølge professoren er både et godt utvalg og et godt spørsmål for å rangere Norges mest innovative selskaper.

Der havner Sbanken på en andreplass. På Innomags liste er banken helt nede på 22. plass.

DNB raste i Aftenposten mot norsk innovasjonsindeks, og mente (som Shifter), at den ikke var et mål på innovasjon. Når DNB nå havner på en 4. plass, forteller Rune Bjerke dette stolt på Linkedin. Og at det er et tegn på at de er blitt mer kreative. Det stilles ingen spørsmål ved metoden (som er fem jurymenn og én kvinne).

Informasjonsdirektør Thomas Midteide skriver ingen ny kronikk i Aftenposten som kritiserer listen, selv om de vet innerst inne at dette bare er sprøyt.

Innovation Theater

Innovasjon er blitt et moteord. Dersom din bedrift ikke er «innovativ», er den ikke kul. Er den ikke kul, vil ingen «kule og flinke» jobbe der og ingen kunder vil kjøpe produktene. Man havner i en ond spiral. Er du ikke "innovativ", er du ikke relevant, med andre ord. Ingen vil vel være irrelevante.

For å «bevise» at de er innovative, ansettes det digitale innovasjonsdirektører, man oppretter Innovation Labs og Digital Floors og man sier «lean startup» og «design thinking» i annenhver setning.

Som kommunikasjonsdirektør Tor Kristian Haugland i SR Bank innrømmet i Shifter:

--Vi etablerte noe vi følte måtte etablere uten at vi visste hva vi skulle ha: Vi lagde en innovasjonslab, sa han.

Alt er et «innovasjonssirkus», eller et «Innovation Theater», som Steve Blank, den egentlige mannen bak «lean startup»-tankegangen, kaller det.

Man «failer» selvsagt «fast», bygger såkalte MVP-er og begynner å snuse på startups. Men siden de fleste ikke vet hva de gjør, bruker de laaaang tid på å gi oppstartsselskapene AVSLAG. Tid oppstartsselskapene egentlig ikke har.

Nesten ikke til å ta seriøst

Det gjøres mye spennende i norske bedrifter. Det er ingen tvil om det. Også blant de som figurerer på listen. All ære til Norwegian for å utfordre flymarkedet (men det begynner å bli en stund siden),  DNB for Vipps og Venture. Men også Orkla, Sparebanken Vest, Sparebank1 SR Bank, Obos og AF-Gruppen kan få slå seg litt på brystet for deres initiativer (til tross for at de ikke er på listen).

Men for de av oss som følger litt med på hva som skjer blant Norges startups i Bergen, Stavanger, Oslo og Trondheim, blir en slik liste en vits og nesten ikke til å ta seriøst.

Dette er oppstartsselskaper som dedikerer alle (ikke en brøkdel av en brøkdel av) sine ressurser til innovasjon, til å løse problemer på nye og mer effektive måter, som starter fra null og bygger egen distribusjon, nye kategorier og endrer vaner.

Ok. «Startupmiljøet» er representert med «Bakken & Bæck» og «Mesh». Den første er et konsulentselskap, det andre et eiendomsselskap, men begge har redefinert sine kategorier.

Men hvor er Kolonial som bygger banebrytende logistikk-teknologi og endrer måten folk handler mat på? Hvor er Kahoot, Dragonbox og Poio som endrer måten vi ser på læring? Hvor er Otovo og Spacemaker som redefinerer energimarkedet og boligbygging? Hvor er Boost.Ai, Mito.Ai og Enin, som er i front innen maskinlæring?

Innomag skal ha honnør for at de i samme utgave av bladet trekker frem 50 oppstartsselskaper, men innovasjonslisten er først og fremst en liste over etablerte selskaper og virksomheter som er dyktige på «execution», ikke «exploration», som er kjernen i innovasjon.

Innovasjon er vanskelig å måle. Hvilke kriterier skal man legge til grunn og hva skal man vektlegge? Det er nærmest en umulig oppgave.

Hvis man imidlertid skal ta slike lister seriøst, bør man tydeliggjøre premissene, metoden og faktisk inkludere de som ER Norges mest innovative selskaper.