Jostein Magnussen, strategirådgiver og gründer i Netlife.
Innovasjonsbuzzordliste: Det ingen våger å si de ikke forstår
Av Jostein Magnussen, strategirådgiver og gründer (person som en eller annen gang i livet har startet en pølsekiosk, et techselskap eller noe annet gildt) i Netlife.
Føler du deg som en dust når den kule kollegaen din snakker høyt om lean startup, lean innovation, design thinking, OKR og growth hacking?
Det er selvsagt ingen som våger å si at de ikke forstår en dritt av hva det snakkes om. For at du neste gang skal kunne være med på notene, får du her ultimate innovasjonsbuzzordliste, med enkle forklaringer.
Mest for dere som driver med innovasjon i større bedrifter, for dere i startups har jo fullstendig kontroll på alle disse begrepene.
Innovasjon: Å gjøre noe nytt. Radikal er den kule der man gjør noe som er helt nytt og ofte har heftig risiko. Inkrementell er den mer kjedelige der man forbedrer noe man allerede har. De fleste prøver på den radikale, men burde nok heller bli bedre på den inkrementelle.
Powerpoint-innovasjon: Den innovasjonen de fleste bedrifter bedriver. Gode ideer beskrives på slider, og man bruker mesteparten av tiden på å revidere slidene. Til slutt har alle hørt så mye om alle de flotte innovasjonene at de faktisk tror de er gjennomført.
Innovasjonsteater: Å etablere en innovasjonslab med gule og blå puter, VR-briller og shuffleboard, for deretter å rapportere til styret at vi er i gang med innovasjonen.
MVP (minimum viable product): Det minste du kan lansere for å teste om et produkt eller tjeneste kommer til å funke i markedet. Blir ofte alt annet enn minimum fordi vi er livredde for å feile.
Innovasjonsteater: Å etablere en innovasjonslab med gule og blå puter, VR-briller og shuffleboard, for deretter å rapportere til styret at vi er i gang med innovasjonen.
Innovasjonsturister: Når ledelsen reiser til Silicon Valley for å lære av de som kan innovasjon og ender opp med å kjøre buss mellom bedrifter som Facebook og Google. Her kan du booke tur.
Lean: Slank eller veltrimmet. Står det lean fremfor et eller annet så handler det om at man forsøker å bruke mindre tid på tull og mer på det som skaper verdi. Startet med Toyota som effektiviserte bilproduksjonen sin. Når folk bruker lean kan de mene alt fra optimalisering av pølsesteking på bensinstasjoner til å teste noe kjapt i markedet.
Lean Startup: En måte å lage nye tjenester eller produkter på uten at “du trur du he heila vedet (jærsk for vettet)” på forhånd. Derfor lager du det enkelt og tester om det funker før du bruker 100 millioner kroner på det.
Lean Canvas: Ash Mauryas forsøk på å koble sammen tankegangen fra Lean Startup med Alexander Osterwalders Business Model Canvas. Resultatet er et ark eller mal som du kan bruke når du skal lage en ny tjeneste eller produkt. Gjør at du f.eks husker at du ikke kommer til å lykkes hvis du ikke løser noen reelle kundeproblemer. Ash om Lean Canvas.
Growth Hacking: Å skape vekst for et produkt eller tjeneste uten å svi av millioner på TV-reklame. Man kjører eksperimenter, ser hva som funker og gjør mer av det som funker. Eksperimentene settes ofte opp i et excelark og prioriteres etter ICE-prinsippet. Impact. Confidence. Ease. Her er en mal du kan bruke.
Jobs to be done: Clayton “Disruptive Innovation” Christensen laget dette rammeverket for å få bedrifter til å fokusere mer på hva de egentlig skal løse for kundene. Det er også en kritikk mot overfokus på produktegenskaper og demografien til brukerne. Kan være litt vanskelig å skille mellom Claytons “Jobs to be done” og f.eks Ash Mauryas “Problems to be solved”. Uansett handler det om at det er smart å finne ut hva du egentlig skal løse for kunden. Vil du dykke dypere i dette anbefales denne artikkelen fra Harvard Business Review.
OKR: Objectives and Key Results. Ganske enkelt og smart system for målstyring brukt av blant andre Google. Veldig hipt akkurat nå. Et viktig prinsipp er at man må dele målene teamet har og disse må henge sammen med de overordnede målene. Her kan ingen snike seg unna! Mer om systemet fra Google.
Disruption: Enhver konkurranse en stor bedrift opplever fra en litt mindre bedrift med unge folk som jobber døgnet rundt uten lønn.
Startup: Bedrift som har holdt på i 0 - 30 år, men ikke blitt så mye større.
Service Design (tjenestedesign): Å lage tjenester der det folk sier på kundeservice henger sammen med det som står på nettsidene og det som sendes i nyhetsbrevet. Ofte misforstått til å være det å tegne et stort kundereisekart, printe det ut og henge det på veggen.
Design Thinking (design tenkning): Se for deg den ideelle designer som virkelig setter seg inn i hva folk trenger, lager konsepter som testes på folk, involverer alle som bør involveres og designer fantastiske tjenester. Design thinking er å jobbe som denne enhjørningen av et menneske.
Scale up: Bedrift som har lyst til å vokse veldig fort og har har fått mange penger fra investorer eller tjener de selv slik at faktisk har muligheten til å vokse.