– Dette er veldig bra for økosystemet i Norge, sier han til Shifter.
I fjor ble det investert rekordmye risikokapital i nordiske selskaper, viser en rapport som Shifter nylig omtalte.
Annonse
Annonse
Den samme rapporten viser at en stadig større andel av investorene kommer utenfra, men brorparten av pengene havner i Norges naboland. Flere har påpekt at Norge ikke har like mange store suksesshistorier å vise til, og at dette kan hemme norske selskaper i kampen om investorkronene.
Miljø bedre enn fyrtårn
– Man må se annerledes på det. Jeg tror det finnes folk som kunne funnet opp Spotify i Norge også. Av og til kan det hjelpe, men det handler mer om å skape et miljø som tiltrekker seg talenter, som igjen tiltrekker seg penger, sier Jan van Oord.
Han er styreleder i det europeiske investornettverket pymwymic, som i over to tiår har spesialisert seg på impact-investeringer. Denne uka gjestet han Katapults årlige festival, Future Fest.
Annonse
– Et godt rykte gjør det enklere, sier han til Shifter, og påpeker at Norge fortsatt hovedsakelig knyttes til "den døde bransjen" olje- og gass.
Han etterlyser bedre samtale mellom innovasjonsmiljøer og myndigheter, med målsetning om å identifisere områder der en kan gjøre en forskjell - med tydelig norsk avtrykk.
Annonse
– Man må tenke over hvilke "hot spots" Norge har, ut over fossilt brensel. Er det innen fisk, eller kanskje noe annet vi ikke vet om ennå?
Annonse
Samler edtech-kreftene
For tiden jobber van Oord med å sette opp et nytt fond som skal investere i nye utdanningsløsninger.
Bjerrang tror det kan gi ringvirkningene van Oord etterlyser.
– Nå ser vi at den delen av systemet også begynner å fungere, at selskaper vokser skikkelig, sier han om Kahoots oppkjøp av de spillbaserte læringsappene Poio og Dragonbox.
– Dette vil være et fyrtårn, ikke bare for ed-tech-bransjen, men for hele tech-miljøet. Det at vi viser at vi kan bygge selskaper og få raskere vekst vil gjøre oss mer synlige, og det vil absolutt få investorer og folk inn til Norge, tror han.
Anders Lier, Co−founder i Katapult Fund, mener også at utvidelsen av Kahoot er utelukkende positivt for den norske bransjen.
– Kahoot har lenge vært et selskap hvor det har virket litt uklart hvor de skal tjene penger, men nå ser vi at de har en tydelig vei, og de vokser kraftig.