Urban Sharing fyller opp med ansatte i nye lokaler. I front COO Liisa Andersson, CEO Marius Olsen og CTO Johan Høgåsen-Hallesby. Foto: Torill Henriksen

Urban Sharing når 10 millioner turer: Fra en garasje bak Slottet skal de ta tronen i Europa

Publisert Sist oppdatert

Mobilitetselskapet valgte å satse på teknologien. Nå fyller de opp med ansatte for å ta hele det europeiske markedet.

Bare det siste halvåret har Urban Sharing ridd på mikromobilitetsbølgen, ansatt tolv personer og nå bikket 40. Selskapet nådde også nylig 10 millioner turer på plattformen for delt mikromobilitet. De er nå operative i flere norske og øvrige europeiske storbyer, deriblant Oslo og Edinburgh.

Det stopper imidlertid ikke her, forteller medgründer Johan Høgåsen-Hallesby.

– I løpet av 2020 skal vi ha tredoblet antall turer. Flere av byene vi skal ha partnere i nå, er så store i volum at vi trenger folk til støtte opp om det, sier han.

Gammel Mercedes-garasje

Urban Sharing vokste i fjor ut av Urban Infrastructure Partner (UIP), selskapet som i utgangspunktet ble satt til å drifte og finansiere Oslos bysykler, men som endte opp med å utvikle hele teknologien bak.

Nå står Høgåsen-Hallesby ved roret, sammen med CEO Marius Olsen og COO Liisa Andersson. Teamet fokuserer utelukkende på teknologien bak delt mikromobilitet.

Det handler om å bruke data for å vite hvor det til en hver tid er behov for sykler - og dernest hvordan etterspørselen vil se ut i fremtiden. 

– De første norske byene var en teknisk validering for oss, men det at vi nå har klokket inn flere store internasjonale byene, er en markedsvalidering. Nå er vi et tech-selskap i skaleringsfase, forteller Høgåsen-Hallesby.

Nå har teamet flyttet inn i Bertel O. Steens gamle bilgarasje i Parkveien bak Slottet.

– De hentet Mercedes–bilene hit i sin tid. Nå har det blitt en mikromobilitets-garasje. Det er litt kult, sier Olsen og legger til:

– Her har vi mye bedre plass til å skalere, i tillegg til at vi har et åpent landskap, som gjør det mye lettere å ha kontakt mellom avdelingene.

Tross kraftig vekst med internasjonale ambisjoner, har selskapet ingen plan om å etablere seg utenlands.

– Vi er ikke en av de som har en drøm som å reise til San Francisco og skape et kontor der, sier Høgåsen-Hallesby og fortsetter: 

  • Urban Sharing ble grunnlagt i 2018 i Oslo av Liisa Andersson, Johan Høgåsen-Hallesby og Axel Bentsen.
  • Selskapet står bak en teknologiplattform som muliggjør delte mikromobilitetskonsepter.
  • Det første prosjektet som ble lansert ved hjelp av Urban Sharing-teknologien var Oslo Bysykkel, åpnet i 2016.
  • ShareBike AS sto bak Oslo Bysykkel fra 2002 til 2015 og leverte hardware i 2016.
  • I løpet av sommeren 2018 ble det innført nye bysykkelordninger i Bergen og Trondheim i samarbeid med operatørpartner Urban Infrastructure Partner.
  • I september 2018 lanserte selskapet sitt første prosjekt på britisk jord, og leverte teknologien til Edinburghs første bysykkelordning i et samarbeid med SERCO, operatøren bak blant annet Santander-syklene i London.
  • Fra oktober 2019 har Urban Sharing 40 ansatte. 30 av disse jobber fra hovedkontoret i Oslo.

– Tvert imot tror vi at det er mulig å gjøre hele driften fra Oslo. Det er også en pådriver når vi leter etter nye folk å ha med oss. Mange nordmenn har lyst til å jobbe internasjonalt, men har ikke lyst til å forlate Norge.

Henter fra Schibsted

I forrige uke annonserte selskapet at Alexander Rydfjord går fra Schibsted til Urban Sharing ny CPO. Også Olsen ble i sommer hentet fra mediekonsernet.

– Det er ikke tilfeldig at vi henter fra Schibsted. Det er ikke så mange selskaper i Norge som har det globale perspektivet som Schibsted, og de har en sterk «product management»-kultur med tverrfaglige team, forteller Høgåsen-Hallesby.

Blant nyansettelsene står også Kristian Brink, med erfaring fra den tyske konkurrenten NextBike.

– Vi er i en scaleup-fase. Med 10 millioner turer og masse trafikk, kan vi nå begynne å tenke på slike nøkkelpersoner og profiler, sier Høgåsen-Hallesby.

Selskapet har også rekruttert fra øvrige startups, utenlandske konkurrenter og forskningsmiljøet.

– Vi ser at mye av det vi gjør passer perfekt inn i norsk og europeisk FoU-finansiering. For istedenfor at vi skal prøve å forstå hvordan disse ordningene fungerer, var det bedre å hente noen fra den andre siden som jobber med det, sier Høgåsen-Hallesby og viser til blant andre Emil Jahren som tidligere jobbet i nettopp Forskningsrådet.

Vil samarbeide med sparkesykkelaktørene

Høgåsen-Hallesby understreker Urban Sharing ikke er en konkurrent til andre mikromobilitetsselskaper.

– Der andre er konkurrenter, leverer vi en plattform, og gir dem muligheter. Vi kan gå til selskaper som VOI og gi de tilgang til sykler, noe de ikke hadde fra før. Vi kan gå til en sykkel-aktør og legge til sparkesykler, slik at du får et mer fullverdig tilbud, forklarer han.

Les også: UIP og VOI landet millionkontrakt: Skal levere nytt sykkelsystem i Stockholm

Særlig det siste året har mikromobilitet blitt et hett tema i Europa, og bare i Oslo har sparkesykkelaktørene flokket seg for å få en bit av kaka.

Høgåsen-Hallesby forteller at den økte interessen har gitt en svak nedgang i antall turer på bysyklene i Oslo det siste året, fra 2,7 millioner i fjor til 2,3 millioner i år, men at det er for tidlig å si om det vil vare.

Selskapet fokuserer heller på å hjelpe andre mikromobilitetsaktører med å bli bærekraftige. 

– Mange av mikromobilitetsselskapene sier at de tjener penger, men det er ikke på en bærekraftig måte. I tillegg handler mye om å få kontroll på det operasjonelle, det var det som drepte de kinesiske bysyklene, og endte med en diger sykkel-kirkegård, forklarer han, og legger til:

– Vi har selv erfaringen, siden vi startet med bysyklene. Og nå har vi spesialisert oss på bærekraften i markedet. Derfor vil vi heller samarbeide med andre mobilitetsaktører og knytte markedet sammen, og samtidig gjøre det mer bærekraftig.

Skal hente penger

Mobilitetsselskapet ble i høst trukket ut til pitchefinale for investorer under årets Autonomy-arrangement, som er det største mobilitetsarrangementet i Europa. Her samles 60 mobility-investorer og 140 europeiske mobility-startups.

– Det kom litt ut av det blå at vi ble med, men det blir veldig interessant å møte så mange investorer, sier Høgåsen-Hallesby.

Han forteller videre at de ikke aktivt er på jakt etter kapital akkurat nå, men planlegger en runde om et par måneder.

– Derfor er det en fin timing til å bli kjent med investorer nå. Vi har mye interesse fra investorer som ser at vi kan bli en del av deres portefølje, sammen med andre mobilitets-løsninger.

Olsen forteller at det er blitt en trend hos store bil-selskaper å investere i mikromobilitet.

– Audi, Nissan, Renault og mange andre har gått fra bil til mobility, så over til VC. Og disse investerer nå ganske tungt i mikromobilitet, sier han og legger til at norske Møller også er et eksempel på dette.

Møller Mobility Group er sammen med Selvaag Invest blant hovedaksjonærene i Urban Sharing. Nå leter selskapet etter et kompliment.

– Nå er det for vår del interessant å se etter en investor som har erfaring med tech–skalering, et industrinettverk og en portefølje som er relevant for oss å skalere med.