-- Jeg mener at det farligste du kan gjøre er faktisk ikke å gjøre noe, sier Jon Georg Dale, og vil ha sine egne til å satse på ny teknologi og oppstartsselskaper.
Annonse
– Før reiste vi for å komme frem. Nå er reisen i seg selv en del av greia. Da jeg jobbet som landbruksminister, møtte jeg folk som reiste jorden rundt bare for å spise, noe som for en sunnmøring er ganske utrolig, forteller samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP).
Samferdselsministeren som i fjor gikk fra landbruks-sektoren, til mer fart og spenning, møter Shifter for å snakke om blant annet selvkjørende biler og smarte veier.
Mismatch i norsk politikk
Annonse
Annonse
– Teknologiskiftene som skjer i dag kommer så fort at man må se ganske langt frem når man skal planlegge transportsektoren. Hva vil vi trenge i fremtiden? Det er utrolig krevende, men også enormt spennende, forteller Dale.
– Har bompenger og el-sparkesykler fått alt fokuset i år?
– Det kan man alltids si, og den offentlige debatten har vært mye preget av det, men vi jobber med andre ting enn det som pågår i den offentlige debatten hele tiden.
Han viser til at man må evne å se fremover og tenke gjennom hva ny teknologi fører med seg av endringer i behovet for infrastruktur.
Annonse
– Teknologien utfordrer oss på mange måter. Ser man på el-bil-politikken i Norge, har den vært vellykket, og flere kjøper elbil. Men den politiske debatten bærer likevel preg av at bilen i seg selv er problemet. Da har man ikke tatt innover seg teknologiskiftet som er i ferd med å komme, sier Dale og legger til:
– Hvis lastebiler også skal over på en nullutslippsløsning, er det da et poeng i seg selv at transporten er skinnegående? Eller er det like effektivt å bare ha vogntog kjørende, de slipper uansett ikke ut noe, hvis de skal bli autonome?
Annonse
Dale mener det er en «mismatch» i norsk politikk i møtet med ny teknologi.
– De gamle politiske løsningene vi har holdt fast ved i nesten femti år, blir utdatert fordi teknologien går fortere enn politikken klarer å utvikle seg, sier han, og legger til at regjeringen må jobbe hardt for å holde lover og regler oppdatert.
Han tror det også kan ligge frykt fra politikernes side til å satse på nyskapende teknologi.
– Du må akseptere å bomme. Og for en politiker er det ganske vanskelig. Som politiker får du beskjed om at det eneste du ikke kan gjøre er feil og feilinvesteringer. Men jeg mener at det farligste du kan gjøre er faktisk ikke å gjøre noe. Det å tørre å ta en risiko som gjør at du kan mislykkes, er helt avgjørende for å legge til rette for et effektivt og moderne transportsystem.
Han legger til at det viktigste bidraget i politikken må være ikke å hindre de innovasjonene som kommer, men heller framelske dem.
Dale tok over posten som samferdselsminister etter Ketil Solvik-Olsen i fjor sommer. Solvik-Olsen var svært opptatt av ny teknologi og startups innenfor mobilitet. Den driven har Dale tatt med seg videre.
– Jeg er leder i mobilitets- og teknologirådet, så jeg har hatt flere møter på Startuplab. Og selv om offentlig sektor er en regulator og må passe på regelverket, er vi også en enormt stor kjøper av tjenester. Og vi diskuterer mye med de store etatene våre hvordan kan vi unngå en risikoaversjon, og heller få knoppskyting utfra de tingene vi trenger.
Han mener transportsektoren må tenke over hvordan bestillinger blir gjort, og mye har blitt en vane.
– Vi bestiller så og så mye pukk, vi vet hvor mye asfalt vi trenger og hvordan den skal se ut. I stedet bør vi si: «vi trenger DENNE funksjonaliteten, lever DEN!». Da får man en helt annen innovasjonskraft med nye løsninger.
Han mener offentlig sektor må legge til rette for alternative miljøer.
– Pengene kommer hvis man klarer det. Samferdselsbudsjettet er på 75,4 milliarder, og vi kjøper tjenester for det meste av det. De som leter etter 50 eller 100 millioner her og der, de bommer, mener jeg. Hvis vi bare åpner oss litt, så kan dette virkelig få fart.
Under årets statsbudsjett ble samferdsel økt med to milliarder fra i fjor, og har til sammen økt med 80 prosent de siste seks årene. Sektoren har tradisjonelt hengt etter på innovasjonsfronten. Han mener det har vært en vesentlig bedring, men at det fremdeles er en vei å gå ute i etatene.
– Kanskje med unntak av Kystverket. De får ikke så mye oppmerksomhet, men de har alltid vært veldig fremoverlent på teknologifronten. Det var de som skøyt opp satellittene slik at vi har et AIS-system som gjør at vi vet hvor alle båter i verden er på et hvilket som helst tidspunkt.
– Er det noen områder innenfor samferdsel, der Norge kan erobre verden?
– På teknologi-siden, definitivt. I shipping og maritim industri har vi jo allerede en fordel, og bør tenke stort der.
Dale legger til at vi også har en mulighet til være tidlig ute innen selvkjørende kjøretøy.
– Enkelt sagt, Norge er jo Tesla sitt testområde. Fungerer det her, fungerer det de fleste steder. Og all den dataen de sitter på fra Norge, er mye mer enn hvilket som helst annet land.
Dale legger til at det ikke bare gjelder selvkjørende biler.
– Norge er et ideelt testområde for mange forskjellige teknologier, spesielt innenfor transport, hvor vi er avhengig av vær og klimatiske forhold. Vi er et ekstremland med alt fra 30 grader om sommeren til –45 om vinteren, og alt imellom der.
Han mener Norge må tørre å se på seg selv om et testområde for de store spillerne, og de små.
– Vi må ta risikoen som følger med. Spørsmålet er bare; NÅR tør vi å ta den?
Testnasjonen Norge
Han mener at Norge har tatt denne risikoen, med Statens Vegvesen sin Borealis-vei i Troms. En 40 kilometer lang strekning på E8 i Skibotndalen hvor både store og små selskaper skal teste sine IoT- og ITS-løsninger.
– Og grunnen til at vi tester det der, er at hvis teknologien fungerer der, vil den fungere overalt. Her er det ekstreme klimatiske forhold, gjenblåsning og snødrev. Her får vi virkelig testet om vi klarer å holde en veistrekning åpen, forklarer han.
– Og med den infoen vi får derfra, kan vi se hva som fungerer og ikke fungerer, og begynne å rulle ut teknologien på andre veistrekninger, forteller Dale.
Samferdselsdepartenmentet ser også på om Norge også kan bli et pionerland for el-fly, forklarer Dale.
– Vi har veldig mange små flyplasser, og småfly. Vi vet at hvis flyindustrien skal utvikle seg i retning av nullutslipp, så vil de måtte gradvis bygge seg opp.
Tror på olje og gass
– Til slutt. Hvis du selv skulle investere 10 millioner i en bransje, hva ville det vært?
– Hvis jeg skal være ærlig, tror jeg det hadde blitt SubSea-teknologi. Jeg tror fortsatt på olje- og gass-sektoren, og det er et stort potensial for gevinst i nye løsninger der. Så hadde jeg ikke vært så opphengt i samferdsel som det jeg er nå, så hadde jeg nok gått for det.