Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

I fjor nedprioriterte Kolonial vekst: I år bikker de milliarden

Publisert   Sist oppdatert

Etter fem år med vekst-jag, stokket Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om på prioriteringene i fjor. – Nå er vi langt bedre rigget for å vokse kontrollert.

Debatten om det kan være lønnsomt å drive med dagligvarer på nett kan legges død, først som sist, mener Kolonial-gründeren Munthe-Kaas. I fjor leverte selskapet et underskudd på "bare" 149 millioner kroner, ned fra 165 millioner året før.

– Vi er veldig fornøyd med utviklingen i fjor, sier Munthe-Kaas til Shifter.

Han forteller at fjoråret var det første siden selskapet ble grunnlagt i 2013, hvor vekst ikke sto øverst på prioriteringslista.

– Vekst har vært fokus kontinuerlig siden oppstart, men i fjor la vi mindre vekt på det. I stedet tok vi noen grep om operasjon og kvalitet, forteller han.

Kommentar: Flere (nett)butikker bør være mer bekymret for Kolonial enn Amazon

Endringer i operasjoner for mer effektiv drift og bedre lagerkapasitet var blant hovedoppgavene i fjor.

Det er synlig i fjorårets driftsresultat, som ble forbedret fra minus 260 millioner til minus 174 millioner.

Samtidig økte inntektene fra 797 millioner til 915 millioner.

– Vi reduserte underskuddene ganske kraftig. Og så fikk vi bra vekst, til tross for at vi i store perioder hadde fokus andre steder, sier han.

Girer om

Munthe-Kaas tror de operasjonelle grepene var utløsende for Kinneviks reinvestering på 300 millioner i vår.

– Etter å ha fått en veldig god utvikling på operasjonen, la det grunnlaget for videre vekst, og nå er vi langt bedre rigget for å vokse kontrollert, sier han.

I år er de imidlertid tilbake på vekstsporet, forteller nettmat-gründeren. Det har allerede resultert i at selskapet har beveget seg inn ny én ny vertikal, og Munthe-Kaas varsler at langt flere kommer i løpet av høsten.

– Siden nyttår har vi gitt ordentlig gass på markedsføringen igjen, og nå er vi tilbake i en vekstfase. Det viktigste vi gjør fremover, er å levere de beste matvarene og et stort vareutvalg.

Han vil ikke kommentere den finansielle utviklingen så langt i år før rapporten for andre kvartal foreligger.

– Men vi kommer til å passere én milliard i omsetning, det er jeg sikker på.