Kommentar av Karl Munthe-Kaas, gründer og daglig leder av Kolonial.no
At dette kalles en innovasjonsindeks er å strekke begrepet helt til intetsigende nivåer. Som det har blitt påpekt, så er det kun ett av tre spørsmål til kundene som gjelder “opplevd innovasjon” hos selskapet de spør om. I tillegg er det allerede utvalgte selskaper som vurderes.
Annonse
Dette gjør at kundens generelle oppfatning, i praksis omdømme, er det som bestemmer utfallet. Hadde undersøkelsen vært basert på åpne spørsmål til kunder, om innovasjon i bransjen, ville svarene antakeligvis blitt veldig forskjellige, og også mer interessante.
Det er riktig å kundene være dommeren for innovasjon, men man kan ikke ta svar på andre spørsmål til fordel for innovasjonsbegrepet. Dette er en rigget undersøkelse, kokt sammen for å si noe annet enn man egentlig har belegg for.
At brødboksen feiler, sier like lite om nye selskapers innovasjonsevne som alle de feilede prosjektene i de etablerte selskapene sier om deres.
Amazon, som Andreassen nevnte, har tusenvis av prosjekter, mange av dem med mye større investeringskostnad enn brødboksen, som feilet.
Annonse
Noen husker kanskje Amazon Fire-smarttelefonen? Ikke? Nei, det var fordi det ble en flopp. Likevel er Amazon åpenbart et innovativt selskap.
Annonse
At små selskaper feiler er en naturlig del av økosystemet. Det betyr ikke at andre start-ups ikke kan både ha varige og stor-skala innovasjoner. Det Andreassen sikter til, er nok at for at noe skal være virkelig innovativt, så må det ha en varig effekt i samfunnet, og adopteres av en stor mengde kunder.
Det er helt riktig. Små selskaper kan også oppnå dette, og det bør være unødvendig å minne Andreassen på at alle store selskaper faktisk på et tidspunkt var små.
Selskaper som ikke har endret på noe havner på listen
Det er påfallende at selskaper som knapt har gjort en eneste fundamental endring i sitt produkt eller forretningsmodell, kommer på listen. Det er i utgangpunktet ikke noe galt i å beholde sin forretningsmodell når den fungerer. All ære til dem for det. Men at de skal vinne en “innovasjonsindeks” blir åpenbart ganske provoserende for dem av oss som driver store innovasjoner i frontlinjen.
Det er for enkelt å avfeie ny innovasjon fra mindre selskaper fordi det ikke over natten adopteres av majoriteten av kundene i et marked. For ikke å snakke om at de blir ekskludert på forhånd av NHH, fordi NHH vil vinne større selskapers gunst.
Rema ikke bygget på en dag
Det har tatt Rema 1000 halvannen generasjon å bygges opp til det de er i dag, men de har også en gang i tiden vært en startup. Da tok Odd Reitan med supermarkedskonseptet fra Tyskland. Det var på sin tid innovativt.
Det er noen som kommer til å lykkes og noen som kommer til å feile i startupverden, og slik er det bare. For vår del har Brødboksen og Marked.no vært viktige som inspirasjon og konkurrenter. De har vært mye viktigere enn det de tradisjonelle bedriftene har vært, som har sittet på sidelinjen i lang tid, sier Munthe-Kaas.
Det hele fremstår som et kåt frieri fra NHH til et utvalg av de største bedriftene i hver sektor i Norge, som nå kan pryde seg med begrepet “innovativt” når undersøkelsen ikke gir dem belegg for det i det hele tatt.
Slike undersøkelser undergraver NHH. De kunne bare kalt det en omdømmeundersøkelse, eller lojalitetsundersøkelse, men det var vel ikke sexy nok da.
Hører du på podcasten for innovatører som vil holde seg oppdatert på bevegelsene i den digitale økonomien.
Det er tøft å overleve i et marked med små marginer og høye kostnader. Det fikk Brødboksen føle på denne uken. Selskapet måtte gi opp på mandag 22. januar. Hvorfor?
Ellers diskuterer vi disse temaene:
*Mange selskaper søker etter digitale forretningsutviklere, men hvordan ser den rollen ut i 2018?
*Hva skiller de aller beste forretningsutviklerne fra de som bare er medium
*Brødboksen gikk dukken. Hvilke utfordringer sto selskapet overfor og hvilke taktiske og strategiske valg står gründerbedrifter generelt overfor?
*Trappetrinnsmodellen startups må beherske for å overleve
*Assymmetrisk pay off av å prøve nye ting
*Og hvordan kan man kommunisere forventninger og ta valg som ikke ødelegger for videre karriere