Henrik Valstad, Head of Strategy & Projects i CoopX
Henrik Valstad, Head of Strategy & Projects i CoopX

Hvorfor må ideene være så store og nærmest en plattformsløsning for at de som jobber i forretning skal tenke at dette er en god idé?

Det er også nokså demotiverende for de som jobber i produktlandskapet å hele tiden måtte nærmest «revolusjonere» alt hele tiden.

Hvorfor må alle ideer være så store, Marius Hauken?

Ifølge Marius Hauken har Vipps lansert en tjeneste "ingen vil ha". Greit nok, hans mening. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg føler eller tenker om Vipps bursdagskonfetti-tjeneste, men må alle ideer være så grandiose for å være bra?

Vipps sin bursdagskonfetti er enkel å forstå med et tydelig verdiforslag. Vipps noen penger i anledning en bursdag (eller annen festlig anledning), få med fancy konfetti på kjøpet så du sitter igjen med en litt bedre følelse enn å "bare" vipps penger.

Enkle å forstå

Det jeg liker med slike løsninger er at de er enkle å forstå, og Vipps har neppe brukt mange utviklingssprinter på selve implementeringen. Og bra er det! Da kan de teste, vurdere og forhåpentligvis på relativt kort tid tjene inn igjen den investeringen det krevde å utvikle tjenesten.

Dreper ideer for fort

Utfordringen mange selskaper har er at de dreper ideer for fort, fordi den gjerne ikke er stor nok i omfang, funksjonalitet eller business case. Hva så? Jeg synes ideen til Marius Hauken er god jeg, for all del, men du verden hvor mye tid Vipps må bruke for å utvikle dette.

· Først en ønskeliste-funksjon

· Integrere mot prisovervåkingstjeneste

· Vise den som Vippser hva mottaker ønsker seg og oppnåd beløp mot ønsket

· Automatisk ordre mot partnere når beløp er mottatt

· Kickback løsning mot partnere

Igjen, jeg har ingenting mot denne ideen og dersom ikke Vipps allerede utforsker en slik mulighet, så gjør de det kanskje nå.

Men hvorfor kan ikke Vipps gjøre begge deler? Er de smarte så gjør de sikkert det, og gjør små inkrementielle endringer som fyller litt penger inn i kassa mens de jobber med løsninger som forhåpentligvis gjør de lønnsomme.

Hvorfor må ideene være så store?

Mange selskaper har en frykt for å utvikle små løsninger eller tjenester, som kanskje ikke er geniale, men som er små såkalte delighters for eksempelvis en tjeneste rettet mot spesifikke målgrupper til neste gang de Vippser over bursdagspenger.

Hvorfor må ideene være så store og nærmest en plattformsløsning for at de som jobber i forretning skal tenke at dette er en god idé? Ikke bare gjør det det svært vanskelig å teste små ideer, men er også nokså demotiverende for de som jobber i produktlandskapet å hele tiden måtte nærmest «revolusjonere» alt hele tiden.

Det er dessverre så lett å gå i fella der man sitter rundt et bord og diskuterer høyt "vi kunne jo tenke oss at brukerne gjorde slik og slik" med masse funksjonalitet.

Tiden det tar å utvikle løsningen og skape lønnsomhet er ikke så farlig. Ideen er jo god!

Det er bare så synd at det er vanskelig å bli lønnsomme med en "big bang" lansering med masse funksjonalitet....