Lucas Weldeghebriel er gründer og daglig leder i Shifter.

Schibsted, Nettbil og Konkurransetilsynet: – Dette er ekstremt krevende å regulere

Jeg må innrømme at det første jeg tenkte var: Så kjipt!

Konkurransetilsynet har vedtatt at Schibsted må selge Nettbil, som de kjøpte 67 prosent av på tampen av fjoråret.

Jeg snakket i går med en advokat som sa at startups ikke må tro de er hevet over loven fordi de er små. Og i hvert fall ikke Finn, som er så store.

Konkurransetilsynets mandat er å legge til rette for konkurranse, gjennom blant annet forhindre altfor dominerende aktører i markedet, som igjen svekker konkurransen.

Dersom de mener at oppkjøpet av Nettbil svekker konkurransen i markedet, ja, så skal de gripe inn.

Ingen er uenig i dette.

Det betyr imidlertid ikke at jeg er enig med Konkurransetilsynet.

Lav konkurranse = høyere pris

På onsdag stilte jeg 13 spørsmål til avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet for å forstå bedre hvordan de tenker.

Lav konkurranse betyr høyere pris og dårligere tilbud ut mot forbruker, er mantraet.

Samtidig så skal det gripes inn ytterst sjelden, fordi konsekvensene er potensielt sett uforutsigbare og fatale.

I dette tilfellet må Konkurransetilsynet over enhver tvil sannsynliggjøre at oppkjøpet av Nettbil svekker konkurransen i markedet betydelig. Nå eller på sikt.

De må også være veldig tydelige på hva som er markedet.

Og det er her det blir vanskelig.

Er dette samme marked?

Ja, mener konkurransetilsynet.

Nei, mener jeg.

De er overlappende, men det er ikke det samme markedet. Fordi det er ikke et null-sum-spill. Hvis jeg kjøper melk hos Kiwi, gjør jeg ikke det samme hos Rema. Jeg valgte Kiwi. De vant, Rema tapte.

Nettbil-bilene ender så å si alltid til slutt på Finn.no, så det er ikke slik at det ene markedet er i direkte konkurranse med det andre, eller at det ene utelukker det andre. De er alternativer til hverandre, og samme bil bruker gjerne begge.

Dersom Finn/Schibsted eier Nettbil, vil prisene økes ut mot forbruker?

Veldig tvilsomt.

Forretningsmodellen til Nettbil er nettopp bygget slik at du skal få mest for bilen din ved at bruktbilforhandlere kommer med bud. Det er den perfekte markedsdynamikken som nærmest sikrer at du får så mye som mulig fra de som kjøper bilen din.

Den er per definisjon bygget rundt konkurranse.

At denne modellen vokser (nasjonalt og internasjonalt) med Schibsteds støtte, kan heller tale for større konkurranse i markedet enn mindre.

Paradoksalt nok har Finn.no, i tråd med at de har blitt større, faktisk senket prisene.

Finn Torget er gratis. Det var ikke det for noen år siden.

Hvorfor?

Fordi i et digitalt univers, så står det en rekke utfordrere klare. Uforhindret av bransjegrenser og den fysiske verdenen.

Både big techs og small startups. Og spesielt dersom marginene blir høye. (Jeff Bezos sier blant annet at høye marginer er som en magnet på konkurranse.)

Eller fordi de har en annen forretningsmodell som gjør at de kan tilby denne tjenesten gratis.

Facebook Marketplace er et eksempel på akkurat det.

Tise er et eksempel på at startups kan utfordre med et beinhardt fokus. Tise er faktisk større på bruktklær enn Finn.no. (Gratulerer med 60 mill, forresten!).

Kanskje det egentlige markedet her er bilforhandlere?

Ja, det er jeg enig i.

Nettbil selger ikke til forbruker, men til proffe aktører. Det er per definisjon et annet marked enn Finn. Svekker Nettbil konkurransen i dette markedet?

Tvert i mot, de øker den. De som «taper» er bilforhandlerne, og de som vinner er forbrukerne, som får rett markedspris på bilen sin. Bilforhandlere er «dessverre» en utsatt bransje i møtet med internett.

Men det vil de fortsette å være, uavhengig av Schibsted oppkjøp av Nettbil.

Er det nettverkseffekter som forhindrer nye aktører å komme på banen?

Markedet kan åpenbart utfordres av både store aktører og små vertikalfokuserte, som vi har sett over. Det var jo også plass til at Nettbil kom inn på banen.

Nevnte vi Linkedin og stillingsannonser?

Eller alle nisjemediene (som Shifter og M24).

Du skulle ikke tro det, men da Finn søkte utviklere, brukte de Shifter. Hva sier det om fragmenteringen i stillingsmarkedet?

Blir Finns nettverkseffekter sterkere av oppkjøpet?

Her kan Konkurransetilsynet ha et poeng. Nettbil-konseptet har åpenbare nettverkseffekter. Man selger bilen sin der "alle kjøperne" er. I dette tilfellet: bilforhandlere. Så dersom konseptet får etablert seg, kan det være krevende å utfordre. At Nettbil i dag er er lite, er som nevnt ikke nødvendigvis et argument.

Samtidig forutsettes det her at man utfordrer med samme modell, dvs at det utfordres med en "ny Nettbil", og det begynner historien å vise oss ikke stemmer.

Linkedin er et sosialt medium, Tise er en slags blanding av sosialt medium og rubrikk. Ja, Nettbil selv er jo noe annet enn Finn, og kunne ikke komme inn på markedet som en kopi av Finn.

Er det overveiende sannsynlig at Finn.no kommer til å bli utkonkurrert, eller få svekket sin makt?

Uten tvil. Det skjer allerede. Deres vei til overlevelse er nettopp å investere i startups og innovasjon, og da er det kjipt at Konkurransetilsynet bidrar til det motsatte.

Til Konkurranstilsynets forsvar: Dette er ekstremt krevende å regulere.

Tilsynet kan ikke ha dybdekunnskap på alle områder de regulerer i.

I dette tilfellet røper de nok at deres forståelse for digitale forretningsmodeller og markeder kan virke noe begrenset.

Jeg mistenker det stammer fra en statisk forståelse av et analogt marked, med bransjespesifikke aktører, som primært er det Konkurransetilsynet forholder seg til i det daglige.

Men hva skjer når bransjer, industrier og forretningsmodeller digitaliseres og flyter over i hverandre?

Og når forbrukere betaler med oppmerksomheten sin i stedet for penger.

Jo, da får du aktører som Facebook som er vanskelig å klassifisere. Er de i rubrikkmarkedet, eller sosiale medier, eller netthandel, eller dating, eller donasjon, eller annonse, eller kommunikasjon, eller betaling?

Er Schibsted et medieselskap?

Hva med Tise, er de en mobiloperatør?

Nei, det var Vipps, det.

For ordens skyld: Schibsted har en liten eierandel i Shifter via E24.