Slik kan coronaviruset endre den kinesiske tech-sektoren

Den kinesiske økonomien blir hardt rammet, men på sikt kan en virus-epidemi bety en opptur for enkelte teknologiselskaper, skriver Heidi Berg.

Norske Playpulse er ett av mange oppstarts-selskap som har satset i Kina, og nylig kunne vi lese i Shifter at de frykter at det nye corona-viruset skal ødelegge for all Kina-basert vekst.

1. Rammer leveransene

For Kinas økonomi er situasjonen åpenbart svært ille. Hubei-provinsen har i snart tre uker har vært under "lockdown". Provinsen er på størrelse med Sveriges økonomi og utgjør omlag fem prosent av Kinas totale BNP.

I tillegg er hovedstaden Wuhan et viktig transport- for det sentrale Kina. De globale ringvirkningene kan også bli større enn ved SARS-utbruddet i 2003. Siden da har Kinas industri blitt langt mer integrert i avanserte verdikjeder. Hele ti viktige produsenter til den globale bilindustrien er lokalisert i Wuhan-området, og ni prosent av verdens flatskjermer produseres i regionen.

2. Oppsving for netthandel

Det er relevant å se til nettopp SARS-utbruddet for andre mulige følger av corona-viruset. Det er ingen tilfeldighet at Alibaba i akkurat dette året lanserte Taobao, som i dag er verdens største e-handelsplattform målt i trafikk (290 millioner daglige brukere).

Da folk satt hjemme med SARS-frykt begynte de for alvor å ta i bruk tjenester på nett, og installasjon av bredbånd økte kraftig. I fjor intervjuet jeg flere ledere i Alibaba som viste til dette som en svært viktig hendelse i selskapets historie. På dette tidspunktet vokste også E-bay hurtig, og grunnlegger Jack Ma innså potensialet i konsument-til-konsument-handel.

3. Endret kulturen

I tillegg påvirket influensa-utbruddet organisasjonskulturen. En av de første SARS-syke i Kina jobbet i Alibaba, og alle de 500 ansatte ble satt i karantene.

De måtte jobbe hjemmefra, noe som refereres til som sentralt i utviklingen av den unike kulturen selskapet fortsatt nyter godt av: Ekstrem fleksibilitet og desentraliserte beslutnings-prosesser, svært forskjellig fra tradisjonelle kinesiske selskaper.

Alibabas hovedkonkurrent, JD.com åpnet også sin nettbutikk i 2003 på grunn av SARS.

4. Nye tjenester

I dag er Kina verdensledende innen netthandel, med over 50 prosent av globalt volum, og tilbudet for hjemlevering er tilnærmet normalt til tross for corona-utbruddet. Nå kan nye tjenesteområder dra nytte av dagens situasjon: E-læring, nettbaserte helsetjenester og helseforsikringer rapporterer om økt trafikk, og plattformer for jobbrelatert kommunikasjon (tilsvarende Slack o.l.) opplevde sist uke så mange brukere at det oppstod kapasitetsproblemer.

WeChat Work åpnet opp sin konferanse-tjeneste for opptil 300 deltakere slik at allmøter kan holdes mens folk jobber hjemmefra, og skoler tar i bruk disse plattformene for å komme i gang med undervisningen for elever som er hjemme i karantene.

JD.com har satt i bruk roboter for utlevering av mat til syke i Wuhan, og droner brukes til desinfisering av områder. Det nye sykehuset i Wuhan som ble bygget på rekordtid er utstyrt med medisinske roboter operert via 5G nettverk.

Kinesiske myndigheter lærte mye fra SARS epidemien for 17 år siden, og strenge smittevern-tiltak vil forhåpentligvis redusere langsiktig negative konsekvenser på økonomien. Kanskje kan viruset til og med føre til en opptur for enkelte teknologiselskap.