analyse
Tallene som viser at europeiske edtech-startups styrer unna det verste av kapitalkrisen
«Finans-vinteren» har ikke kommet til læringsteknologi i Europa, skriver Hege Tollerud i Brighteye.
Etter en boom med 2,5 milliarder dollar venturekapital investert i europeisk edtech i 2021 var det stor spenning knyttet til hvordan dette skulle fortsette i 2022.
Så kom den berømte funding-vinteren, som absolutt har kjølt store deler av det globale markedet godt ned, både innen edtech og det meste annen tech. Men vinteren bruker visst litt lengre tid på å legge seg over europeisk utdanningsteknologi enn andre sektorer. Det er slett ikke så kaldt som det kan se ut i store deler av media. På tallene fra den ferske Brighteye European Edtech Funding report for første halvdel av 2022 ser det nemlig ut til å være fortsatt god sommer i det europeiske edtech-landskapet.
Europa viser motstand
Store investeringsrunder gjennomføres fremdeles, med 1,4 milliarder dollar investert, fordelt på 107 runder så langt i 2022. I tillegg har det dukket opp to nye enhjørninger, GoStudent og Multiverse. Mens det globale edtech-VC-markedet bremser ned, er det i Europa investert 40 prosent mer enn på samme tid i fjor, med 1 milliard dollar investert på samme tidspunkt i 2021. I 2020 representerte europeisk edtech-venture sekst prosent av de globale investeringene på området. I 2021 økte denne andelen til 11 prosent, og så langt i 2022 ligger den på 22 prosent.
Gjennomsnittsstørrelsen på runder i Europa i første halvår ligger på 13.1 millioner dollar, sammenlignet med 8.4 millioner på samme tidspunkt i 2021.
Når det er sagt. Større runder er ikke nødvendigvis gode nyheter for alle entreprenører, da det gjerne er noen få aktører som stikker av med større sjekker, ikke flere som får litt. I praksis vil dette si at investorer reduserer antallet selskaper de anser som robuste nok til å overleve og blomstre gjennom det nåværende økonomiske klimaet.
Geografisk spredning
Tre europeiske selskaper i tre ulike vertikaler har hentet mer enn 200 millioner dollar i 2022, mens kun to selskaper lukket runder på mer enn 200 millioner dollar i 2021. Det er også bredere geografisk spredning av sjekkene – selv om Storbritannia fortsatt henter mest både i størrelse og antall runder, er det selskaper fra syv ulike land som har hentet mer enn 30 millioner dollar. Det kan også være verdt å merke seg at så langt i 2022 er tre av de ti største rundene hentet av tyske selskaper. Dette er bra for Europa da det bidrar til et styrket økosystem i næringen generelt, og gir selvtillit i forhold til at det faktisk er mulig å bygge giganter innen edtech fra innsiden, også i vår del av verden. Slik vi jo har sett med Kahoot!, og der GoStudent, Multiverse, Labster og CoachHub kommer etter med stormskritt.
Grunnene til at aktivitetsnivået i Europa opprettholdes kan være mange. Historisk har læring og kompetanseheving vært noe som trappes opp heller enn ned i trange tider. Flere store runder som nylig er annonsert er gjennomført og lukket noe tilbake i tid, så noe er nok gjort da det var bedre tider.
Det er mulig jeg er naivt optimistisk. Vi snakker mye med gründere, i egen portefølje og langt utenfor. Det er frykt hos mange. Det forstår vi. Men det er da virkelig ikke så fullstendig kaldt som det låter som i store deler av mediedekningen? I alle fall ikke i alle næringer og geografier.
Det er dessuten mange gode råd og guider der ute, til hvordan rigge for trangere tider. Man skal være rask, smart og forsiktig. Høres enkelt ut, og jeg har enorm respekt for alle dere som jobber hardt og mye i tung motbakke nå. Jeg velger å avslutte med et optimistisk sitat fra partner Ben Wirz hos Brighteye i guiden Fundraising in a Downturn : «AMAZING companies have been built during difficult times (Paypal, Uber, Google).»