Lars Johan Bjørkevoll. Foto: Per-Ivar Nikolaisen.

Podcast med Lars Johan Bjørkevoll i Xeneta: Mediterer på trikken og jobber mye, og mener slitne gründere bør finne «av-knappen» før de går på veggen. Men hva leter han etter når han ansetter?

Publisert Sist oppdatert

For noen år siden reiste mannen som nå er en av topplederne i gründereventyret Xeneta, rundt i Europa i en folkevognbuss. I Paris besøkte han aldri Eiffeltårnet, og i Roma var han aldri innom Colosseum. I stedet møtte han mennesker – mange mennesker. Kommunikasjon var avgjørende, og det er det nå også.

Mye vann har rent ut i havet og containere shippet siden den gang. I Shifters siste podcast forteller en av pionerene i gründerbølgen i Oslo sin historie. Han har ledet Mediaplanet Norge fra noen få millioners omsetning til 60 millioners omsetning. Han startet startuptidsskriftet Genuin, som gikk så det grein. Han var en stund med i teamet som bygde Mesh. Og selv om han ikke kunne noe som helst om shipping, var det kanskje ikke så overraskende at han skulle ende opp som en av topplederne i startupen som spås å bli en av av landets neste «enhjørninger» (verdt over en milliard dollar.) For var det en mann som kunne bidra til å løse opp i praten med stive og grå fjes i en konservativ shippingbransje, var det Bjørkevoll, som nå er chief growth officer i Xeneta.

Den avgjørende tilliten

De menneskelige egenskapene til både Bjørkevoll og gründerne har vært helt avgjørende for Xeneta når de har kommet inn i det lukkede shippingmarkedet, der de nå har suksess med å bygge verdens heftigste prissammenligningsverktøy for containertrafikk. Det har vært nødvendig å skape et tillitsforhold tidlig.

– Det var ikke lenge siden containerprisene ble bestemt over en cognac og en sigar i Singapore, forteller han.

Det er en bransje der mye har vært basert på relasjoner. Og selv om Xeneta bringer en helt unik teknologi inn i en gammeldags og manuell bransje, og effektivitetsgevinsten er stor, er kommunikasjonen avgjørende.

Gründerne i Xeneta er frykelig gode til å prate med mennesker. De skaper dialog og tillit. Og de bruker veldig lite triks.

Det er disse egenskapene han ser etter når han ansetter. Det gjør at et "jobbeintervju" ofte begynner over en kaffekopp, før det eventuelt blir aktuelt med et formelt jobbintervju.

– Selgere må connecte med en kunde. Og hvis du ikke klarer å connecte med meg over en kaffe, er jeg ikke sikker på om du klarer å connecte med en kunde heller, sier Bjørkevoll.

Gründere på en smell

Lars Johan Bjørkevoll  jobber gjerne både 12, 14 og 16 timer i døgnet, men er opptatt av å ha balanse i hverdagen, og gjør det gjennom meditasjon. Han driver et tai chi-senter på siden.

– Jeg tror ikke jeg hadde hatt kapasitet til å gjøre alt det jeg gjør, hvis jeg ikke hadde meditert. Nøkkelen i all meditasjon er å mestre «av og på», lære seg å regulere aktiviteten i hjernen. Det kan gjerne være når jeg sitter på trikken. På ti sekunder er jeg bare der. Da er det som å ligge på stranden på en varm sommerdag.

Selv om han er en av de ekstremt travle topplederne i suksess-startupen Xeneta, tar han seg tid til å bry seg om både egen helse og andre gründere. Han har sett mange gründere gå på en smell.

– Jeg har snakket med veldig mange gründere i Oslo-miljøet som har gått på veggen veldig fort. De strekker strikken, og «gønner» på mer enn de har kapasitet til, og «slår aldri av», sier Bjørkevoll.

I denne podcasten forteller han mer om dette, og hvorfor alle kanskje ikke bør bli gründere. Om dårlig ledelse blant gründere. Om hvordan han på en menneskelig måte kvitter seg med ansatte som ikke fungerer. Om hvorfor han liker å hjelpe andre gründere. Om hvorfor business ikke er så annerledes enn kunstfoto. Om forskjellen på tyskere og amerikanere i business. Om hvordan det var å forsøke å starte gründerbedrifter på hjemstedet Skotterud før «knarken» kom. Om at han ikke tror roboter vil tørke ham bak når han blir en gammel mann. Samt mye mer.

Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster eller hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.

 

Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør andre podcaster her.