Ikke alle sparkesykler (i dette tilfellet Voi) står oppreist. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Flere skader seg på el-sparkesykler: Én ulykke hver dag
Ferske tall fra skadelegevakten viser at el-sparkesyklene står for fem prosent av alle registrerte skader fra 1. april.
To måneder inn i el-sparkesykkel-eventyret begynner skadetallene å stige. Nye tall fra skadelegevakten i Oslo viser at det i gjennomsnitt kommer inn én skade per døgn knyttet til el-sparkesykler.
Dette tilsvarer fem prosent av alle registrerte tilfeller, opplyser Oslo universitetssykehus overfor Shifter.
Av de som har oppsøkt skadelegevakten i løpet av april og de første dagene av mai, er to tilfeller alvorlige, syv moderate og 28 lettere skadet.
-- Tallene gir en indikasjon på at dette er en utvikling vi skal følge med på, sier Guro Ranes, trafikksikkerhetsdirektør i Vegdirektoratet.
– Fenomenet el-sparkesykkel er nytt. Til neste år får vi resultatene fra en ny systematisk undersøkelse av skadeomfang med sykler, el-sykler og el-sparkessyklinger fra Skadelegevakta i Oslo, sier Ranes.
Det er ikke bare i Norge skadeomfanget på sparkesyklene øker. I USA har amerikanske myndigheter allerede registrert over 1.500 skader på E-scooters, inkludert fire bekreftede dødsfall.
Lav hjelmbruk i USA
En undersøkelse gjør i Texas har sett på hvor mange som skader seg mens de er ute på sparkesykkel. I en 87−dagers periode har CDC sett på helsefarene med el−sparkesykler i Austin, Texas. De fant 271 potensielle sparkesykkel−relaterte skader, og intervjuet halvparten av dem, for å finne årsakene.
For hver 100 000 turer, ble 20 personer skadet og 15 prosent av ulykkene ble karakterisert som traumatiske hodeskader.
Undersøkelsen viste også at mange av ulykkene kunne vært unngått ved bruk av hjelm, men at kun 0,5 prosent av de spurte brukte hjelm. Halvparten av de intervjuede fortalte også at dårlige veiforhold var årsaken til at de krasjet.
Business Insider skriver også om en studie som viser at skaderisikoen for å kjøre på en elektrisk sparkesykkel er mye høyere enn både ved å kjøre motorsykkel og bil.
Det amerikanske sparkesykkel-selskapet Bird var en av pådriverne for en lovendring i California, som i september i fjor fjernet påbudet om hjelm ved bruk av el-sparkesykkel.
Les også: Bøter, lisens og årlig avgift: Slik kan Oslo få bukt med sparkesykkelproblemene
I Norge er det ikke påbudt å bruke hjelm på sparkesykkel, men både selskapene selv og Trygg Trafikk anbefaler at man bruker hjelm når man er ute på veien.
Det så langt ikke kommet reguleringer i forhold til bruk av sparkesykler. Da Tier-sjef Lawrence Leuschner var i Oslo forrige uke, uttalte han til Shifter: "I Norge var det ingen hindringer. På godt og vondt."
En anenn utfordring er at det ikke er påbudt med ansvarsforsikring, og skader du andre, kan du påføre deg selv ganske store utgifter, uttalte informasjonsdirektør Jon Berge i IF skadeforsikring, til Shifter tidligere i år.