Ludenso på middag med to av de kinesiske produsentene. Foto: Ludenso

MovieMask blir til Ludenso: Vil ta ledende posisjon innen Augmented Reality

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 19. september 2018

MovieMask oppretter nytt datterselskap og lanserer i nye markeder. Nå er målet at vi alle skal få øynene opp for verdien av å 3D-fremstille et mattestykke. 

Nordmenn har fått det inn med både morsmelk og folkesjela: Det har stadig vært noe nytt som skal utforskes — enten det har vært vikingene, Thor Heyerdahl, Fridtjof Nansen eller Roald Amundsen som dro på ekspedisjoner. Teamet bak MovieMask begir seg nå inn i nye verdener de vil utforske, innen AR og VR.

— Faren min har fortalt at da han var ung, var det fortsatt områder i Amazonas og på Papua New Guinea som var merket grått på kartet, fordi det ikke var ferdig utforsket. Og han drømte seg bort og tenkte ”finnes det en by der?”. Ikke alt av arkeologiske funn er gravd opp ennå, men jorden er jo ganske utforsket, med unntak av havet. Det er kanskje den digitale verdenen og verdensrommet som blir de nye stedene å utforske, sier Harald Manheim, gründer og CTO.

MovieMask, som tidligere først og fremst har vært kjent for filmbrillen ved samme navn, har nylig registrert et datterselskap — som blir å regne som hovedselskapet fremover — Ludenso. Det nye selskapet, som ventes å få navnet godkjent av det offentlige om kort tid, rigger seg for en verdensseilas til flere markeder: Tidligere har selskapet først og fremst solgt i nordiske land, men nå står Dubai, Japan, Korea og Kina for tur. Med AR-masken MagiMask er «hele verden» målet enn så lenge, men gründerne vil ha et klart fokus på det amerikanske markedet. I oktober skal Ludenso lansere en kampanje på Kickstarter.

Ludenso blir heleid av MovieMask, og gründer Eirik Wahlstrøm forteller at visjonen er å «endre måten vi engasjerer og interagerer med teknologi – for det bedre». På investorsiden har selskapet blant annet med Trond Riiber-Knudsen, Gustav Witzøe, Chris Rynning (gjennom nHack), Tronn Skjerstad og Tommy Dahlen.

Ludenso sin MagiMask, med tilhørende MagiTile- og MagiDice-produkter. Hvert enkelt produkt brukes for å få AR-teknologien til å virke.  Foto: Ludenso.

Vil ta ledende posisjon innen mobilbasert AR

Med en ny markedssjef på laget — Ingrid Skrede — er Ludenso klar for å lære mer om kundene og markedet.

Og i et mylder av nye teknologier kan det være utfordrende å skulle stake ut én kurs man har lyst til å utforske videre. Innen markedet for VR- og AR-rettet læringsteknologi finnes det områder ingen har tatt ennå.

— Innen mobilbasert AR er det et fragmentert marked, og det er ingen klar vinner der ennå. Den posisjonen har vi lyst til å ta i løpet av høsten, sier Manheim.

På sikt har selskapet også en målsetning om å bli ledende innen AR-markedet generelt. Hittil har MovieMask-navnet fulgt dem hele veien, men nå som selskapet ikke lenger kun utvikler en filmbrille, kan navnet lett forvirre mer enn det oppklarer.

— Nå skal vi gå internasjonalt med MagiMask, så de nye kundene vil jo ikke ha hørt om oss før. Da må vi prøve å få til en smooth overgang med den eksisterende tilhengergruppen vår, de som har støttet oss så langt og få de med over på skiftet vårt, og ikke forvirre de nye som kommer inn. Når folk skal kjøpe en MagiMask og det er snakk om MovieMask, vil det være forvirrende for amerikanerne: ”But what is this MovieMask?”, sier markedssjef Skrede.

På årets siste sommerdag gikk Ludenso-teamet og Shifters journalist ut på gressplenen ved Forskningsparken, og prøvde AR-verdenen Montessori-elever fra Vollen bygget tidligere i sommer. Bildet viser markedssjef Ingrid Skrede, som ser inn i et lite hus i AR-verdenen. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

— Offentlige ressurser bestemmer utdanningen

Det har skjedd relativt lite innovasjon i måtene vi lærer på, i løpet av de årtusenene mennesker har tatt utdanning. Antikkens mest kjente filosofer lærte ofte ved å lese i bøker, bli undervist og gjenfortelle — akkurat som barn og unge voksne i utdanningssystemet i 2018. Og tanken om «skolebenkens» spesielle verdi har fulgt utdanningen hele veien.

— Dagens undervisningsform med tavle, bok og penn går mye på offentlige ressurser. Det er den billigste måten å lære bort ting på, enn så lenge. Det er en konvensjon på at ”det er bare sånn man gjør det”, men det finnes jo de fysikkprofessorene som legger til noen morsomme eksperimenter i undervisningen, også er dagen plutselig mye mer interessant for elevene. I tillegg er ofte prisen avgjørende, altså hvor dyrt eller billig noe er. Hva koster det egentlig å lage et studium som er mer interessant og relevant?, sier Manheim.

Gøy-fokus

Ludenso-navnet, som henviser til det latinske ordet for «å ha det gøy», er valgt med tanke på at gründerne, teamet og at kundene skal ha det gøy. I videoen under kan du se én av MagiTile’ne Ludenso har utviklet, og en drage som vil synes med AR-briller. I andre videoer har Ludenso vist hvordan man blant annet kan se et anatomisk korrekt, flyvende AR-hjerte — eller muskelanatomi hos et AR-menneske, i full størrelse.

AR kan gi en ekstra dimensjon til læring ved å rett og slett gi elevene tilgang på 3D-teknologi. Hvis nye lærebøker får AR-koder i tillegg til vanlige illustrasjoner, kan elevene både få fremstilt matteoppgaver, historiske hendelser og lignende, på pulten foran seg.

— Det kunne være vanskelig på skolen når du fikk beskjed om at ”finn ut hvor mange grader det er mellom disse atomene”, og ser denne svarthvitt-tegningen, med stiplede linjer og hele linjer. Det er mange elever som da ikke forstår noen ting av hva de skal gjøre. Det gjør i sin tur at det kan bli vanskeligere å forstå polariseringseffekter, eller lignende konsepter. Hvis du får se det i 3D, så er det lettere å forstå et konsept, og huske hva du skal gjøre, sier Skrede.

Gruppearbeid — i barne- og ungdomsskolen såvel som på videregående og høyere utdanning — kan i tillegg gjøres lettere for alle parter når 2D-produktet man lager er i 3D fra begynnelsen av.

Drageungen i videoen over kan ligne på Tamagotchi-figurene 1980- og 1990-tallsbarn vokste opp med, som var pikselerte figurer i små, runde og fargerike plastegg. Med en spesiallaget MagiTile fra Ludenso kan man snu på drageungen, og se den fra ulike vinkler i AR. Det samme gjelder for figurer på andre MagiTile- og MagiDice-produkter fra selskapet.

Manheim mener dagens teknologiske utvikling kan ha sammenheng med hva barn for 20 – 30 år siden ville lage.

— Jeg tror at den teknologien vi lager i dag langt på vei er et produkt av de tingene vi lekte med da vi var yngre, og de tingene vi ville lage da vi var yngre. De som lager nye produkter i 2018, har med seg drømmer fra barndommen. Jeg tror det er noe av grunnen til den teknologien vi har i dag, når vi sammenligner med hvordan science fiction så ut på 1970- og 80-tallet, sier Manheim.

Vil bidra til et «grunnbibliotek»

Manheim forteller at man i startupmiljøet har en ydmyk tilnærming til å prøve ut ting: Det er ikke alltid man vet helt hvor man skal, men det viktigste er å prøve. Samtidig kan dette også bety at man om 12 måneder har valgt helt andre retninger, og oppdaget andre markeder.

— Overordnet sett vil vi som selskap endre måten vi interagerer med teknologi. Vi mener AR er en veldig spennende måte å ta del i teknologien, og at mobildrevet AR er en veldig spennende posisjon å ta raskt for et lite oppstartsselskap. Vi er del av et mye større økosystem. Etterhvert ønsker vi, på grunn av trackingobjektene våre, å ta en posisjon som den foretrukne hardware-plattformen for AR og mobil-AR, sier Manheim.

Én av fordelene ved å være med i de tidlige fasene innen utvikling av ny teknologi, er påvirkningsmulighetene man har.

— Man får være med på å forme de første, store og viktige stegene som staker ut retningen for AR. Hvis du ser på utviklerne som laget de første PC’ene, for eksempel, så har jo noen én gang sagt at ”venstre museklikk skal bety dette, og høyre museklikk skal bety dette”. Sånne definisjoner må til for å bygge grunnbiblioteket i AR også, sier Skrede.

Samtidig har Ludenso-gründerne tidligere anerkjent at det ikke er sikkert man vil bruke en maske for å interagere med teknologi, om 10 år.

— Jeg håper at vårt produkt kan nå ut til futurister, altså folk som har lyst til å vite ”hvor er det vi skal med fremtidens teknologi og hva er mulighetene?”, sier Manheim.

På sikt har Ludenso lyst til å utvikle en hardwareplattform, der både utviklere og folk som er nysgjerrige på AR kan treffes. Målet er at det skal utvikles mer AR-innhold som passer til MagiMask, MagiDice og MagiTile, samt at utviklerne skal få tilgang på alle de Ludenso selger til.

Nærmere naturen med AR

Med alle disse mulighetene — og stadig flere iPad-hekta barn i befolkningen — skulle man kanskje tro at menneskeheten tok et nytt steg vekk fra naturen. Dét håper imidlertid ikke Manheim på, som heller vil at ny teknologi skal distansere oss mer fra smarttelefonene og nettbrettene.

—  Noen spør jo ”hvorfor trenger vi dyre parker når vi kan legge et billigere lag på virkeligheten i AR?”.  Jeg håper heller det går motsatt vei: Men si at du er veldig glad i å gå på fjelltur, og om 10 år har du en så god AR at du kan sette deg ned på vidda og ha en jobbøkt fordi du har et virtuelt kontor, og så kan du bare skru det av og gå videre når du er ferdig… Det er stilig om mennesker kan komme nærmere naturen, med teknologien vi utvikler.

Samtidig har teknologien fortsatt en vei å gå — ikke bare for å bli avansert nok, men også for å bli akseptert i befolkningen og som et nyttig verktøy i utdanning.

— Jeg tror prisen på AR-briller må ned, og vårt produkt vil nok selge for en ganske tilsvarende pris som MovieMask. Det er ikke så veldig uoverkommelig i undervisningssammenheng, men jeg tror man må finne ut hvordan man kan få aktiv bruk. Hvordan kan du lage programvare som er så enkel å sette opp, og hvordan kommer det som er visualisert i boken din inn på masken i løpet av 10 sekunder, ikke et minutt? Det er sånne små tidsbegrensninger som er den store terskelen. Hvordan skal vi få folk til å ville se på dette som et nyttig verktøy fordi det er så raskt og enkelt å bruke?, sier Manheim.

Bransje: