Norske startups opp og frem i 2017.

Shifter-kavalkaden 2017: Året det norske tech-toget fikk opp dampen

Johannes Jakobsen

Johannes Jakobsen

Journalist

Publisert 30. desember 2017

12 heftige måneder for norske startups.

Det har skjedd så mye i 2017, at det var vanskelig å velge. For når selv svenskene innrømmer at Norge har noe på gang, er det alvor. «Jo, Norge har mer än olja och skidor – nu går techtåget i Oslo,» skrev det ledende svenske tech-nettstedet Breakit tidligere i år. Vi i Shifter har forsøkt å oppsummere noen av våre viktigste nyhetene i året som gikk. Og det ble nesten mer en krønike enn en kavalkade!

Januar:

Viva Labs hentet 11 millioner

Oppstartselskapet har utviklet en «smart hjem»-plattform som bruker GPS-data, data fra sensorer og kunstig intelligens til å analysere mønster og rutiner i hjemmet, som igjen blir brukt til å kontrollere varme, lys og sikkerhet i hjemmet automatisk.

Det var det danske milliardkonsernet Solar Group som sto for investeringen. For pengene fikk de om lag 20 prosent av selskapet. som priset selskapet til 55 millioner kroner etter emisjonsrunden. Gründerne satt fortsatt på majoriteten av selskapet etter runden.

Holen mente at et samarbeid med Solar-gruppen vil kunne ta deres AI-drevne “smarthus”-plattform inn i nye markeder og åpnet for at Viva Labs kunne ansette flere.

Kyrre Wathne og Henrik Holen grunnla Viva Labs i 2012. Foto: Lucas H. Weldeghebriel

Flowmotion gjorde rent bord på Kickstarter

– Vi håpet jo at vi skulle klare det med god margin, men vi så ikke for oss at responsen ville være så ekstrem, sa gründer Lars Flesland den gang.

Flowmotions kampanje på Kickstarter tok fullstendig av. Det var tidlig klart at det kom til å gå over all forventning, da de kjørte i gang crowdfundingen i november 2016. Allerede etter en time var målet på 30.000 amerikanske dollar nådd. Da kampanjen var over, hadde den nådd svimlende 11 millioner kroner og over 5000 kjøpere. I november fikk Flowmotion Doga-merket – merket for god design.

Wiralcam, som kommer fra det samme miljøet ved NTNUs Entreprenørskole, fulgte i november i Flowmotions fotspor med en Kickstarter-kampanje som til slutt endte opp med å dra inn 8,5 millioner kroner.

Hør CMO Didrik Dimmen i Flowmotion på Shifters Podcast

Flowmotion. Foto: Kai T. Dragland/NTNU

Fuse landet over 100 millioner kroner i kjemperunde

Fuse har laget et verktøy som gjør det enklere og raskere å utvikle apper for både designere og programmerere. Visjonen er å halvere tiden det tar å lage en app. Tanken er også at man skal kunne lage solide apper, uten å ha tung programmeringskunnskap, samt at godkjenning hos Apple og Play Store skal gå raskere.

I januar hentet Fuse ytterligere ressurser for å skalere videre. Northzone, Alliance og en rekke norske investorer gikk inn med 103 millioner kroner i det norske tech-selskapet. Pengene skulle blant annet gå til å ansette 12 til 13 nye personer i selskapet og her leverte de. Allerede i juni var de blitt så mange at de måtte bytte kontorer og kort tid etterpå lanserte de Fuse Professional. Det nye produktet siktet seg inn mot «twilight zone» mellom designere og utviklere, der det ofte kan oppnå gnisninger og misforståelser.

PODCAST: App-oraklene i Fuse deler sine beste tips. Og historien bak, som blant annet handler om å presse en gammel Amiga eller C64 til det ytterste en sen nattetime – bare for moro skyld

Bent Stamnes og Anders Bondehagen i Fuse. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Februar:

Superplus hentet 3 millioner

Det Tromsø-baserte spillselskapet Superplus har laget en app som hjelper barn med spesielle behov å kommunisere. Appen heter SuperSpeak, og er delt inn i to deler. Én del som hjelper barn å kommunisere ved hjelp av bilder og lyd fra egne omgivelser, og én del som er mer orientert rundt lek, som har som hovedmål å hjelpe barna å utvikle språket. Pengene skulle gå til salg- og markedsføringskapasitet i USA.

— Vi har bevist at produktet er akseptert hos kundene våre, og nå gjelder det å få til salg i skala. Dette er et nisjeprodukt for nisjemarked. Vi må ut av Norge for at dette skal gå i pluss, sa Superplus-gründeren Kim Daniel Arthur i februar.

Arthur er ikke hvem som helst i spillverden. Hans forrige selskap Playfish ble solgt til EA Games for 2,4 milliarder kroner.

Podcast: Spillegenden Kim Daniel Arthurs oppgjør med seg selv som sjef: Ble en «kjip prosessdude» etter milliardoppkjøpet

Teamet i Superplus (fra venstre): Vadim Pechersky (Utvilker), Marie Moksness (Adferdsanalytiker og Product Manager), Katrine Gulstad Pedersen (CEO og medgründer), Kirsten McLoud (Marketing Director), Stian Hansen (CTO og medgründer), Kim Daniel Arthur (COO og medgründer)

2017 var året Xeneta tok av

Xeneta har lenge vært omtalt som en av de mest lovende nye tech-bedriftene her til lands. De har laget et prisverktøy som har indeksert tusenvis av fraktruter i shipping-industrien og bidratt til at kjøpere og selgere får bedre oversikt over hva det koster å frakte en container fra A til B. I februar gikk Smedvig Capital inn i Xeneta med 100 millioner kroner. Pengene skulle gå til å øke selskapets vekst og undersøke nye markeder.

I desember kunngjorde Xeneta at de gikk inn i flyfrakt-markedet. Gründer Patrik Berglund tror modellen deres er overførbar til flyfrakt.

— Det er mange likhetstrekk. Og vi tror det er perfekt å svitsje dette over til flytransport, sa Patrik Berglund til Shifter den gang.

Thomas Sørbø (t.v.) og Patrik Olstad Berglund gründet Xeneta. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Relink hentet 8 millioner kroner

Startupen Relink skal løse problemet med at bedriftene bruker enormt med tid på rekrutteringsprosesser. Slike prosesser gjøres i dag av mennesker, men gründerne tror maskinene kan effektivisere dette. Med data fra 20 millioner CVer har de oversikt over så å si hver eneste type jobb som finnes, og bruker dette i rask matching av kandidater.

I januar fikk Relink, som er startet av norske gründere i Danmark, inn 8 millioner i investeringer. Årsak: betydelige gjennombrudd på teknologisiden. Blant annet var den kunstige intelligensen så sofistikert i februar at den kunne vurdere «tyngde og erfaring» i stillingsbeskrivelser og profiler.

Ståle Fredlund Huseby i Relink får inn en ny dose penger.

Mars:

Skandiabanken gikk inn i Quantfolio

Bergens-oppstarten Quantfolio ble starte av Jan Åge Skaatun og Helge Hannisdal. De har tidligere solgt seg ut av skole-verktøyet “It’s Learning” som de henholdsvis tjente over førti og nesten femti millioner kroner på. Med Quantfolio har de bygget en algoritmemotor som er i stand til å bygge en «robot-rådgiver», som kan komme med enkle og automatiserte spareråd.

I mars kjøpte Skandiabanken opp 39,9 prosent av selskapet til en ukjent pris. Christoffer Hernæs, CDO (Chief Digital Officer) i Skandiabanken, mente da at de sto foran en fintech-bølge i det digitale sparemarkedet.

— Investeringen er første steg på veien til å gi kundene våre enkle og automatiserte spareråd, som er individuelt tilpasset, ved hjelp av en brukervennlig og enkel robottjeneste. Dette er bare begynnelsen, sa Hærnes.

Helge Hannisdal og Jan Åge Skaathun fra Quantfolio sammen med Christoffer Hernæs og Magnar Øyhovden fra Sbanken. Foto: Sbanken.

Correlate hentet 8,6 millioner kroner

Norske Correlate lanserte sin tjeneste på SXSW-konferansen i Austin, Texas i mars. I tillegg hadde de hentet én million dollar eller om lag 8,6 millioner NOK. Ifølge daglig leder Phillip Grønvold var det rundt 50 investorer i den emisjonsrunden, som ble ledet av de to norske engleinvestorene Bjørn Sund og Knut Harald Nylænde, gjennom investeringsselskapet deres Olyx As.

Tjenesten er en «meta-cloud-løsningen» som kobler alle cloud-disker, slik at team som benytter seg av ulike løsninger kan søke og hente opp informasjon på tvers av de ulike lagringstjenestene som Google Drive, OneDrive og Dropbox.

Correlate, fra venstre: COO Lars Armyr, CEO Phillip Grønvold, prosjekleder Külli Kivioja-Ööpik, designer Kaur Martin, utvikler Kaia Küünal, Brightspark-CTO Markko Legonkov og Brightspark-CEO Kari Maripuu. Ikke avbildet: Marketingspesialist Kristian Male

Skiwo landet innovasjonskontrakt til 14 millioner kroner

Oppstarten Skiwo har utviklet en tolketjenesteplattform, TikkTalk hvor både sertifiserte tolkere og tospråklige kan selge tolketjenester over nettet via video, via lyd, en til en, eller via deres hub-er hvor tolkere kan snakke med kunder via en sikker linje. Under et halvt år etter at de sikret 7 millioner i investorkroner, kunne de avsløre at de hadde landet en innovasjonskontrakt med en ramme på 14 millioner kroner.

Kontrakten var en flerpartsavtale der Helse Førde, Innovasjon Norge og Skattefunn var involvert.

–Det betyr mye for oss. Pengene er én ting. Det er også en fantastisk måte å jobbe med en offentlig kunde på, slik at vi får drevet brukerdrevet innovasjon. Dette skal tilpasses mennesker og prosesser for helsesektoren som betyr at vi kan få bryne oss mot de sikreste kravene, som igjen betyr at vi står bedre rustet internasjonalt og i andre sektorer, sa markedssjef i Skiwo, Jørn Mikalsen til Shifter om avtalen.

SKIWO: Øverst fra venstre.: Mohamad Kenas, Jens Martinsen, Rodney Boot, Hallvard Barbogen, Jørn Mikalsen
Nedre rad: Tuulia Kankaanpää, Lars Knudsen, Aman Tesfamichael, Gautam Chandna. Foto: Skiwo

Nuria Espallargas ble årets kvinnelige tech-gründer

Under Technoport 2017 ble Seram Coatings-gründeren Nuria Espallargas kåret til årets kvinnelige tech-gründer og juryen som skulle kåre «Female Entrepreneur 2017» hadde ingen lett oppgave da de skulle velge mellom de tre gründerne. I finalen konkurrerte hun mot Siv Hilde Houmb fra Secure-NOK og Marianne Haugland Hindsgaul fra Bubbly Group. Espallargas vant 500.000 kroner.

Espallargas har funnet opp et pulver som hindret at et av verdens hardeste stoffer – silisiumkarbid – gikk fra fast form til gass ved varme. Pulveret kan brukes til å forlenge levetiden på komponenter i fly og raketter, og dermed spare industrien for gigantiske beløp.

– Jeg ønsker å si til unge studenter, og spesielt kvinner, at hvis du jobber hardt nok, klarer du å realisere det andre tenker er umulig. Det er ingenting som er for lite eller for stort, så lenge man prøver hardt nok, får man det gjort, sa hun den gang.

Nuria Espallargas, Seram Coatings, omflakket av ministere, kronprinsparet og en sjef i Innovasjon Norge. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

April:

Året Gustav Witzøe virkelig satset på oppstarter

2017 har virkelig vært året hvor lakse-arvingen og nå Norges rikeste mann har satset på norske oppstarter. I april investerte han fire millioner kroner i Key Butler x Lotel. En måned før var han en av investorene som gikk inn i Gobi da selskapet hentet fire millioner kroner. Gobi ble da verdsatt til 124 millioner kroner. Witzøe avsluttet den produktive våren ved å investere i Moviemask.

– Det som skjer i gründermiljøet er veldig spennende, og jeg håper vi kan bidra med noe. For meg er det inspirerende å samarbeide med mennesker som har så mange gode ideer, sa Witzøe i april.

Det er ingen tilfeldighet at Witzøe investerer i akkurat norske oppstarter.

— Det er enklere, med tanke på språk, nærhet og kultur. Vi leter etter gode folk, med gode ideer, som har bra gjennomføringsevne, og som kan sette seg inn i det de driver med, sa han i oktober

Podcast med Kristoffer Lande i Gobi: Slik fikk han Northug som investor og bygget nettverk i Silicon Valley.

Oscar Hellenes i KeyButler og Gustav Witzøe fant sammen tidligere i år. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Inzpire.me hentet åtte millioner kroner

Inzpire.me er en plattform som kobler “influencers” med annonsører. I april hentet selskapet, som ble startet av Marie Mostad og Mats Lynstad, 8 millioner kroner. Mostad og Lyngstad var svært grundige i sitt valg av investorer. På investorsiden finner man i dag en rekke sentrale aktører i det norske investor- og gründermiljøet.

– Jeg tror mange gründere er redd for å miste kontrollen, at andre skal ta over styringen av selskapet. Men jeg tror ikke man skal være så redd, så lenge man tenker nøye gjennom hvem man skal ta med, sa Mostad i april.

Bare noen uker i forveien kom Inzpire.meandreplass av 80 selskaper i en pitchekonkurranse på Slush i Tokyo.

Mads Lyngstad og Marie Mostad i Inzpire.me. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Året Huddly tok steget internasjonalt

Huddly ble grunnlagt av Stein Ove Eriksen og Anders Eikenes i 2013, da under navnet Kubicam. De har utviklet et lite, mobilt kamera for videokonferanser, som er rimeligere enn dagens tradisjonelle videokonferansesystemer. I januar ble offentliggjorde selskapet at de hadde inngått et samarbeid med den japanske tech-giganten NEC om et nytt produkt.

I april hentet Huddly 85 millioner kroner i serie B-runde.I juni tok Jonas Rinde over sjefsstolen i selskapet. Kort tid senere ble det klart at Huddly hadde inngått en større avtale med google, hvor de er en del av en hardware-kit google nå selger til sine bedriftskunder.

– Dette er en unik avtale. Google tar en kalkulert risiko ved å velge en vekstbedrift som oss, men har tro på verdien kameraet vårt vil gi dem, sa Rinde til DN den gang.

Året ble avsluttet med enda en emisjonsrunde, denne gangen på 80 millioner kroner. Huddly prises nå til mer enn en halv milliard kroner.

Podcast med Huddly-investor Trond Riiber Knudsen: Dette ser han etter hos gründerne, og dette kan han bidra med. «Gjøre» og «ikke gjøre» for å få investoren på kroken

LITE OG MOBILT: Huddly-kameraet er lite, hendig og har en synsvinkel på 120 grader. Her tester salgs og markedsdirektør Heidi Frost Eriksen sitt eget kamera.Foto: Lucas H. Weldeghebriel

Mai:

reMarkable satte Europa-rekord i forhåndssalg

reMarkable har laget et nettbrett som gjenskaper papirfølelsen på et nettbrett. I desember 2016 åpnet de forhåndssalget av produktet og på 24 timer hadde de solgt for 1,5 millioner kroner. Så ble det stille. Men der mange andre forhåndssalgskampanjer avtar etter de første timene, fortsatte pågangen i flere måneder. I mai gikk selskapet ut med salgstallene – de hadde solgt for 100 millioner kroner.

– Det er iallfall norsk rekord, og antagelig europeisk rekord, og det er vi veldig stolt av, sa gründer Magnus Haug Wanberg.

To uker senereenn planlagt startet reMarkable å shippe ut de mer enn 11.000 nettbrettene som var forhåndssolgt.

ReMarkable-teamet har vokst seg stort på kort tid, etter den oppsiktsvekkende lanseringen. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Norske suksessgründere og investorer lanserte et AI-fond på en milliard kroner

Fondet Norwegian.ai skal primært investere i norske og nordiske AI-oppstarter.

– Vi mener at AI (kunstig intelligens) er som oksygen for samfunnet. Vi er en oljenasjon som er nødt til å komme oss vekk fra oljen. Den teknologiske utviklingen er så rask, og er en trussel for arbeidsplasser. Det vil også bli skapt arbeidsplasser for de som forstår teknologien, og det er arbeidsplasser vi ønsker å ha i Norge, sa en av de fem herrene bak fondet, Anders H. Lier, partner i Nordic Impact da fondet ble lansert.

Han hadde fått med seg Katapult-general, investor og gründer Tharald Nustad, Nurx-gründer Edvard Engesæth, VIC.ai-gründer og investor Kristoffer Røil, og Alexander Hagerup som tidligere solgte sitt IT-selskap for 80 millioner kroner.

fra venstre: Anders H. Lier, Tharald Nustad og Kristoffer Røil. Sammen skal de bygge et fond på én milliard kroner som skal investere i norske og nordiske AI-startups. Foto: Lucas H. Weldeghebriel

Den finsk-norske rengjøringstjenesten Freska hentet 19 millioner

Freska er en plattform som kobler renholdere med kunder som har behov for rengjøring. Tjenesten er opprinnelig finsk, og fusjonerte i april 2016 med bergensselskapet «Wipe», gründet av Dennis Stokseth og Erik Dalland. I mai 2017 hentet selskapet 2 millioner euro, eller om lag 19 millioner kroner i en ny emisjon. Pengene skulle blant annet brukes til å ekspandere i Norden.

— Vi er allerede tilstede i Bergen, Oslo og Akersus, og nå skal vi videre ut i Buskerud, Østfold, Vestfold, så videre til Stavanger og Trondheim etter det, sa Erik Dalland til Shifter i mai.

Dennis Stokseth og Erik Dalland i Freska. Foto: Marius Eriksen Hellesøy

Juni

Kolonial.no verdsatt til 1,5 milliarder kroner

Nettmatbutikken kolonial.no ble etablert i 2013, og har siden den gang hatt en eventyrlig reise. Selskapet har steget fra praktisk talt null til 1,5 milliarder i verdi på under fire år. I mai investerte Rasmusgruppen 150 nye millioner inn i selskapet, og ble dermed største aksjonær i selskapet.

Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas har gjennom året vært en sterk stemme i opsjonsdebatten som har rast i 2017. Næringsminister Monica Mæland besøkte Kolonial-kontorene kort tid etter gründeren hadde kritisert regjeringens politikk – uten at det ble noen klar konsenus.

I oktober hentet Kolonial Schbisted-direktør Espen Sundve inn som Chief Product Officer. Men selskapet har ikke bare hatt fokus på rekruttering i 2017. I november ble det klart at Kolonial kutter 100 årsverk — som betyr at hver fjerde ansatt må gå.

– Vi vokser veldig kraftig. Vi gjør ikke dette fordi ting går dårlig, men fordi vi er blitt veldig mye mer effektive, sa Karl Munthe-Kaas til Shifter.

Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas i Shifters podcast: Det er spesielt to ting startups er bedre på enn store selskaper.

Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no. Foto: Kolonial.no

Viking kjøpte seg opp i spillselskapet Attensi

Attensi er et selskap som spesialiserer seg på opplæring gjennom spill. Det Trondheims-baserte venture-selskapet Viking Venture la i juni 53,5 millioner i selskapet på bordet, for å få 34 prosent av aksjene i Attensi, som ga selskapet en verdi på 157 millioner kroner.

– De har veldig fornøyde kunder og har fra starten bygd en plattform som gjør det mulig å vokse. Og de gir dokumenterbar effekt som få andre løsninger er i nærheten av, sa Attensi-gründer og styreleder Odd P. Skarheim til DN den gang.

Shifter-podcast med Attensi-gründeren: Odd P. Skarheim møter europeiske toppklubber om det ultimate fotballspillet: Skal lære spillerne å tenke som de beste i verden.

Odd Skarheim i Attensi. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Payr hentet 3,2 millioner NOK

I mai hentet Payr 3,2 millioner kroner i investeringer, tilskudd og lån. Selskapet har spesialisert seg på å samle kontoer fra ulike banker i en app, og tar sikte på å gjøre betaling av regninger så raskt og enkelt som mulig.

EU-regulativet PSD2 vil fra og med 2018 tvinge bankene til å dele kundeinformasjon med tredjeparter. Som forventet har det i år kommet flere norske fintech-selskaper på banen i denne sammenhengen. I april hentet BizBot to millioner kroner. Selskapet skal bygge en robot som kan være en co-founder til et selskap, en som tar seg av alt papirarbeidet og sørger for at byråkratiet ikke tar knekken på bedriften. Samme måned hentet også mInvoice to millioner kroner. Selskapet jobber med å samle alle dagens forskjellige tjenesteleverandører på en felles plattform for forbrukere. Plattformen tilbyr blant annet fakturaformidling, direkte budskapsformidling, godkjenning av fakturabetaling og kundeservice.

Podcast: Payr-Espen snakker ut om klinsjen med medgründeren: «– Vi burde gått til parterapi.»

Espen Einn i Payr. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

N2 Applied hentet 35 millioner NOK

I mai gikk 29 investorer inn med til sammen 21 millioner kroner i N2 Applied. Dette utløste 8 millioner kroner fra Miljøteknologiordningen, 5 millioner kroner fra SkatteFUNN og 1 million i pre-såkorn fra Kongsberg Innovasjon. Gründerbedriften hentet dermed inn hele 35 millioner kroner.

N2 Applied har utviklet en teknologi som gjør gjødselet bedre og dermed øker bøndenes avlinger.

– Dette skaper en helt ny hverdag for oss. Endelig har vi penger til å ansette flere og skyte fart på virksomheten vår. Dette er en helt fantastisk milepæl, sa grunnlegger og administrerende direktør Grete Sønsteby i N2 Applied til Shifter i juni.

Prototyp: Den første utgaven av N2 Applieds plasmareaktor. F.v. Ferdinand Stempfer (SBI GmbH), Grete Sønsteby (N2 Applied) og Rune Ingels (N2 Applied). Foto: N2 Applied.

Graphiq kåret til landets mest kreative

Selskapet har utviklet et webbasert kollektiv med frilans-designere som lager nettsider, presentasjoner, logo, illustrasjoner og animasjoner. I juni gikk Graphiq av med seieren i Creative Business Cup Norway. I begrunnelsen sto det:

«Vinneren er rigget for fremtiden, og har bevist sitt konsept på en veldig overbevisende måte. Graphiq er en sterk bedrift som kombinerer både høy kvalitetskontroll og digital automasjon, og forsterker friheten som ligger i delingsøkonomien ved å koble kreative talenter med bedrifter».

I november hadde hentet Graphiq 2,9 millioner fra flere prominente investorer. Ved hjelp av denne kapitalen utviklet de en algoritme som matcher oppdragsgivere og frilansere – ikke bare faglig, men også etter mindre målbare størrelser som kommunikasjon og god kjemi.

Frede Fardal, Jakob Palmers, Marian Lucas og Erik Sandsmark i Graphiq holder til på StartupLab, men flytter snart til 657. Foto: StartupLab

Juli:

Otovo hentet 60 millioner

Solcelle-leasing-selskapet Otovo hentet i juli 60 millioner kroner. Dette var under ett år etter at de fikk inn 22,5 millioner kroner i investeringer.

–Teamet er stolt og glad for å informere om at vi nettopp avsluttet en finansieringsrunde på 60 millioner kroner ledet av Akershus Energi og OBOS, som henholdsvis vil sitte med 12,5 og 7,5 prosent av aksjene, sto det på selskapets blogg etter emisjonsrunden.

Pengene har ført til tydelig fremdrift i selskapet. Kort tid etter den siste emisjonsrunden kunngjorde Otovo at de nå ekspanderte til det svenske markedet. I september ble det klart at Elkjøp skal selge Otovos solcellepanel.

Shifter-podcast: Otovo-gründer: –Mellom 80-90 prosent av rapporter som analyserer fremtidens teknologier er feil

Otovo skrur opp farten. Øverst: Stein Magnus Jodal, Kristian Klette, Mette Rye-Larsen, Andreas Thorsheim, Christel Mathiesen,
Nederst: Fredrik Hertzberg, Simen Jørgensen, Rikard Eide og Tormod Engesæth Foto: Jon Gorospe

Megacool hentet 12 millioner NOK

I juli tikket nyheten inn om at Megacool hadde hentet 12 millioner kroner fra ingen ringere enn Aksel Lunde Svindal-selskapet Norselab og Alliance Venture. Midlene skulle brukes til å utvide teamet, blant annet med flere nye utviklere på Oslo-kontoret. Ressursene skulle også brukes på å få med seg andre spillutviklere til å bruke betaversjonen av Megacool sitt verktøy.

Aurora Klæboe Berg og Nicolaj Broby Petersen forlot spillselskapet Dirtybit, skaperne av de fremgangsrike Funrun-spillene, og startet selskapet Megacool sammen med Tarjei Husøy i San Fransisco i 2015. Selskapet spesialiserer seg på sømløs deling av øyeblikk fra mobilspill, i form av det bevegelige bildeformatet GIF.

Shifter-podcast: Megacool-gründer gikk på psykisk smell: «Hjertet begynte plutselig å hamre vilt, og det var umulig å sove»

Tarjei Husøy, Nicolaj Broby Petersen og Aurora Klæboe Berg har startet Megacool. Foto: Megacool

Kahoot hentet 80 millioner

Kahoot kan se tilbake på 2017 som et merkeår. De har lansert to nye tjenester, Kahoot! Plus og Kahoot! Studio. Grunnleggerne Johan Brand og Jamie Booker valgte i mai å trekke seg ut av selskapet. I juni ble de kåret til Europas “hottest education startup” under av det prestisjefulle The Europas Awards. Selskapet er nå et av verdens raskest voksende læringsplattformer med over én milliard opprettede spillere og 50 millioner aktive brukere.

Det var derfor få på Shifter-kontoret som ble overrasket da selskapet i juli hentet 80 millioner kroner. Det var andre runde på kort tid hvor Kahoot hentet kapital. I september 2016 hentet selskapet midler, også den gangen 80 millioner kroner. I starten av juli ble Kahoot invitert med på Disneys akselleratorprogram.

–Vi er fornøyd med å ha bli valgt ut av Disney til å delta på deres akselerator de neste tre månedene.  Å ha tilgang til bredden av kreativ ekspertise, ressurser og ledere hos Disney, vil gi oss muligheten til å utvikle innovative nye opplevelser mens vi jobber med å oppnå vår misjon, som er å gjøre læring «awesome» for alle, sa CEO Erik Harrell i Kahoot! i en epost til Shifter.

Podcast med Kahoot-gründer Johan Brand (for ordens skyld: nå også investor i Shifter): Alt du ikke visste eller visste. Om hvorfor han ikke vil være Kahoot-sjef, fotokunst, garderobeprat, lederskap, og ikke minst fremtiden.

Erik Harrell foran teamet som utviklet den nye mobilappen til Kahoot i en fei. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

August:

Hubii hentet 9,4 millioner på 19 timer

Det bergenbaserte blockchain-selskapet Hubii hadde laget et API som gjør det mulig å aggregere nyhetsartikler. API-et brukes blant annet av Telenor og Alcatel og leverer til over 50 millioner mennesker over hele verden.

I august hentet de 9,4 millioner kroner på 19 timer gjennom en ICO. En ICO betyr at selskapet utsteder sin egen valuta i form av tokens som folk kan kjøpe for å bruke tjenesten selskapet lanserer. Målet med en slik innhenting var å sikre betalende brukere til en markedsplass selskapet lanserte.

– Ved bruk av denne teknologien så åpner det seg mange nye muligheter som ikke er mulig med vanlig valuta, så det var helt naturlig å kjøre en ICO. Hvis vi bare skulle bygge en ny ebay eller finn.no, så ville det ikke vært nødvendig, forklarte Hubii-gründer Jacobo Toll-Messia den gang.

Gründer i Hubii Jacobo Toll-Messia. Foto: Privat

Villoid hentet over 13 millioner kroner

Villoid lanserte i 2016 en moteapp som koblet sosiale medier og shopping. Appen kan sies å ha vært en suksess — den var på blant annet på Apples liste over “best apps” i USA, Storbritannia og 95 andre land. Men da selskapet var på investorjakt i 217 opplevde Villoid-gründerne Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen at det var vanskeligere enn de hadde forventet.

Dette førte til en vridning av forretningskonseptet. Nå dreier Villoid seg mer om shopping på alle flater, ikke bare i appen. De er fortsatt et slags moteverdenens Instagram. Men Villoid satser nå enda mer mot ren e-commerce via såkalte influencere eller personer med relevante følgere i sosiale medier. Denne endringen ga resultater.

– Vi dreide forretningsmodellen underveis og plutselig snudde det over natten. Investorene spurte hvor mye de kunne få, ikke hvor mye vi ba om. Jeg har aldri vært i en slik situasjon, sa en meget fornøyd Kvisvik når emisjonsrunden var over.

Jarle Snertingdalen og Jeanette Dyhre Kvisvik er svært fornøyde med fundingrunden som gjør at de kan gi full gass fremover. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Blue Lice hentet to millioner kroner

Blue Lice utvikler en teknologi som hindrer laks i å komme i kontakt med lus. Det er anslått at lakselus koster oppdrettsnæringen 15 milliarder kroner i året, bare i Norge. Selskapet hentet i august to millioner kroner til produktutvikling – kun seks måneder etter at teamet møtte hverandre for første gang på X2 Labs program for oppstartsbedrifter i Stavanger.

– Luseproblematikken for norsk oppdrettsnæring er både en kostnadsdriver, en strategisk utfordring og et betydelig problem for fiskehelse. Luseproblematikken må løses for å få til en videre vekst i norsk oppdrettsbransje, sa gründer og daglig leder Karoline Sjødal Olsen i Blue Lice i august.

Teamet i Blue Lice. Foto: Blue Lice

Spiff hentet 8,5 millioner kroner

Oppstarten Spiff har utviklet en app som skal motivere brukerne til å spare mot sine mål. Ved kun noen tastetrykk kan du sette av penger til felles tur med venninner, din fremtidige drømmebolig eller pensjon. I august hentet selskapet inn 8,5 millioner kroner. Pengene skulle blant annet brukes til å bygge produkt og team i månedene frem mot lansering.

– Denne investeringen gir oss muligheten til å styrke teamet, slik at vi kan jobbe enda hardere for å nå målet vårt om å gi unge et helt unikt spareprodukt. Vi styrker vår tech-satsning ytterlige og er nå på utkikk etter flere ulike utviklere, sa gründer Carl-Nicolai Wessmann i august.

Tidlig 2017 hanket Spiff inn Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne som investorer, og gikk samtidig inn i et samarbeid med Nordea.

Spiff-teamet. Foto: Andreas Øverland.

September:

Gelato nådde viktig milepæl

Gelato kan kalles trykkeribransjens svar på Airbnb. De har samlet trykkerier i en rekke land på en og samme plattform. Dette gjør at om du bestiller du en trykksak gjennom Gelato, får du den levert fra et lokalt trykkeri. Gevinsten er at overproduksjonen går ned og klimafotavtrykket blir mindre.

I januar skrev Shifter om Gelatos ambisjoner om å nå fem milliarder mennesker i løpet av 2017. Allerede i september var dette målet nådd. De hadde da fått 70 trykkerier i 27 land på plattformen og hadde dermed en dekningsgrad på 5,3 milliarder mennesker. Dette var et resultat av en større satsning i Kina, Brasil, India og Russland.

Les 16 spørsmål Gelato-medgründer Pål T. Næss: Ville bli skipsmegler da han var liten, men nå ville han ha vært Elon Musk.

Henrik Müller-Hansen i Gelato. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Forgerock henter 750 millioner

Forgerock har laget en plattform for tilgangskontroll, lagring og administrasjon av identiteter, og hadde i 2016 en omsetning på 100 millioner kroner. Stavanger-mannen Lasse Andresen var én av fem gründere som i 2010 startet opp suksesselskapet i USA. I september ble det klart at Forgerock hadde hentet 750 milllioner kroner fra de to amerikanske investorene Accel og KKR.

– Mitt mål er å skape det største selskapet innenfor den kategorien vi driver, innenfor identitet og sikkerhet og å bli ledende i vår sektor, svarte Andresen, på spørsmål om han nå har klart å skape en «unicorn», et selskap med en verdi på over en milliard dollar.

Gründer og teknologidirektør Lasse Andresen i Forgerock. Foto: Forgrock

Chooose vant «100 pitches»

Bedrifter har kvoter for hvor mye CO2 de kan slippe ut i løpet av et år. Når de har nådd sitt utslippsnivå kan de kjøpe flere kvoter. Chooose har laget en tjeneste som hjelper folk og bedrifter bli klimanøytrale gjennom å kjøpe opp utslippskvoter og skrote dem. I slutten av september vant selskapet «100 pitches»-finalen hos DNB.

— Det var en veldig tøff diskusjon, og vanskelig å plukke ut vinneren. Til slutt måtte vi bare finne måter å sile vekk selskaper på. Og så valgte vi et selskap som virkelig vil gjøre en stor endring dersom de får det til, sa jurymedlem Bill Tai, gründer av Extreme Tech Challenge.

I juli ble det klart at Chooose var et av to norske selskaper som fikk delta på den nyoppstartede «Impact»-acceleratoren Katapult.

— Plassen i Katapult-akseleratoren har vært helt fantastisk og avgjørende for oss. Det var det som gjorde at vi turte å ta steget fra å jobbe med dette på sene kvelder hjemme og på Lorry, til at vi fikk virkelig muligheten til å gjøre det fulltid, sa Chooose-gründer Andreas Slettvold etter seiere i DNB-konkurransen.

Rune Bjerke satt i juryen da Chooose vant 100 Pitches, og ble oppfordret til å kjøpe klimakvoter i julegave til sine ansatte. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Oktober:

MovieMask «goes global»

Selskapet som har laget en portabel “maske” man kan legge mobilen i – for å gjenskape kino-følelsen —  har hatt et godt år. I april ble MovieMask tildelt det prestisjefulle “Red Dot Award” for “enestående design”. En måned senere var MovieMask ett av “studentselskapene” som fikk én million kroner av forskningsrådet. I perioden som fulgte gjennomførte selskapet to suksessfulle crowdfunding-kampanjer på DNBs startskudd-plattform og Indiegogo for sine nye produkter MovieMask Go og MovieMask Premium.

Etter denne litt intense perioden fikk MovieMask-gründerne Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim produksjonen i Kina på plass. De satser nå på internasjonal distribusjon.

– Vi tror det er viktig først å lykkes i hjemmemarkedet. Samtidig ønsker vi å etablere oss som en internasjonal merkevare, og valgte derfor å lansere produktene på Indiegogo også, sa Wahlstrøm til Shifter i oktober.

I desember ble det klart at MovieMask hadde sikret seg en distribusjonsavtale med Elkjøp.

Shifter-podcast med Moviemask-gründer Eirik Wahlstrøm: Slik fant filmbrillegründerne den perfekte fabrikken i Kina, og hentet millioner fra kjente investorer

Gründerne Eirik Wahlstrøm og Harald Mannheim i MovieMask har nylig fått en avtale med Elkjøp. Foto: MovieMask

Visma kjøpte Admincontrol

Admincontrol ble stiftet i 2005 av Ståle Løvbukten og Ivar Kroghrud. Selskapet har laget en programvare som brukes til styrearbeid og due diligence av børsnoterte, private og statlig eide virksomheter. I oktober meldte Dagens Næringsliv at selskapet var blitt kjøpt av Visma.

Oppkjøpsfondet Herkules kjøpte Admincontrol fra gründerne og de ansatte for 180 millioner kroner i 2015. Men flere ansatte ble med videre som eiere. Visma skal ha gitt rundt 400 millioner kroner for programvareselskapet.

— Det har vært en av våre beste investeringer noensinne. Vi har gjort tre-gangeren på pengene våre på to og et halvt år. Det kan vi ikke klage over, sa partner Gaute Gillebo i Herkules til DN den gang.

Dette betyr at gründerne og de ansatte har tjent til sammen rundt 270 millioner kroner på de to salgene.

Admincontrol selges igjen. Foto: Admincontrol

Huddlestock til topps

Huddlestock har laget en tjeneste som gir vanlige askjesparere tilgang på innsikt fra verdens beste aksjeanalytikere. Slik kan kundene investere pengene billigere, slik de rike gjør, der kurtasjen ofte er ikke-eksisterende. Selskapet er et av de mer fremgangsrike fintech-selskapene her til lands og i oktober ble de tildelt pris for beste fintech-startup på Nordic Startup Awards.

— For oss betyr dette veldig mye, vi er ekstremt ydmyke og takknemlig overfor alle som har stemt på oss. Dette er med på å sette oss på et globalt kart, når vi nå reiser til finalen Kina, sa den overraskede Huddlestock-gründeren Murshid Ali etter at han mottok prisen foran en stappfull sal.

Huddlestock, som i mai kjøpte opp en annen norsk fintech-oppstart, Islero, fikk i 2017 også på plass en avtale med en asiatisk investeringsbank.

Huddlestock (t.v.) har også fått med seg fintech-nestor Lawrence Meyer (t.h.) om bord.

November:

Blueye Robotics lange opptur

Blueye Robotics har laget verdens første undervannsdrone. I november ble selskapet tildelt Doga-merket – merket for god design. I begrunnelsen sto det:

“Dette er et produkt som åpner opp et vell av bruksområder, fra inspeksjon av skip og undervannsinstallasjoner til ren undervannssafari. Det er nesten umulig å se på den uten å tenke at du ønsker deg en slik, og vår spådom er at dronen vil få berettiget oppmerksomhet når den lanseres i butikk”.

I august ble det klart at selskapet hadde landet en storavtale med Hurtigruta. Undervannsdronene til Blueye vil bli en del av opplevelsestilbudet om bord på cruisene til Hurtigruten, og turistene kan få det Spiten beskrev som «en magisk opplevelse». Nå samarbeider Blueye og MovieMask med å lage en “digital dykkermaske”.

Shifter-podcast med Blueeye Robotics-gründer Christine Spiten: lever for havet og bor i en seilbåt. Blueye vil la andre enn forskere og forsikringsbransjen få øynene opp for det vi dumper i sjøen.

Gründer Christine Spiten, ingeniør Andresas Viggen (nummer 2 fra høyre) og gründer Erik Dyrkoren (t.h.) har funnet tonen med dronen, sammen med Daniel Skjerdam i Hurtigruten (nummer to fra venstre). Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Tibber hentet 15 millioner kroner

Den norsk-svenske gründerduoen bak Tibber, Daniel Lindén og Edgeir Vårdal Aksnes har utviklet en løsning som automatiserer energiforbruket i hjemmet ved hjelp av kunstig intelligens. I 2016 stakk de av med seieren i Petter Stordalens «gründerkonkurranse» og fikk samtidig en samlet investering på syv millioner kroner fra hotellkongen, Innovasjon Norge og det svenske investeringsselskapet Wellstreet.

I februar fikk Tibber ytterligere tre millioner fra det regionale forskningsfondet på Vestlandet. I november investerte kraftkonsernet BKK 15 millioner kroner i strømtjenesten. Dette skjedde samtidig som at BKK gjorde alle sine 28 kraftverk tilgjengelig for handel av strøm via Tibber.

— Det er penger som kommer godt med. Vi gjør en ekstremt stor investering i AI for optimal styring av strøm i folks hus. Det er krevende, men lovende. Vi vil også investere i å bygge markedsføring og å bygge en kundemasse, sa Aksnes den gang.

Tibber har lansert en heldigital strømtjeneste. Daglig leder for BKK Grønn Invest, Monica Inde Zsak, og daglig leder for Tibber, Edgeir Vårdal Aksnes viser frem den nye strømappen. I bakgrunnen ser man Frøland kraftverk i Samnanger kommune, et av kraftverkene i BKK. Foto: Jørgen Steffensen

No Isolation lanserte Komp

No Isolation er en annen oppstart som markerer seg i 2017. Selskapet som har laget AV1 – et kommunikasjonsverktøy for barn og unge med langtidssykdom – måtte i januar bytte kontor for tredje gang på kort tid. Samme måned ble det klart at No Isolation hadde inngått en stor distribusjonsavtale med Atea.

I november lanserte No Isolation sitt andre produkt — Komp. Denne gangen er produktet laget for å hjelpe eldre ut av ensomhet. Fra idé til produksjon tok det under et år.

— Vi jobbet strukturert gjennom hele prosessen. I perioden januar til mars gjennomførte vi en rekke brukerundersøkelser. Fra mars til juni jobbet vi med konseptutvikling for å finne en løsning. I juli startet vi å teste prototypen med brukerne — og nå har vi lansert Komp som vi vil fortsette å videreutvikle, sa medgrunnlegger og CTO Marius Aabel i No Isolation den gang.

Podcast med Marius Aabel i No Isolation: Sa opp i oljebransjen for å hjelpe langtidssyke barn. Men det hele begynte med programmering på papir og Commodore.

Marius Aabel under lanseringen av Komp (t.h) nå nylig. Foto: Marius Vabo

Vipicash hentet 2,2 millioner kroner

Vipicash utvikler en digital plattform som skal sørge for at pengeoverføringer når frem til rett person, uten svinn på veien. I mai vant selskapet et 36 timer langt innovasjonsmaraton tilrettelagt av Katapult Future Fest på Oslo House of Innovation, der målet var å gi UN Women og Innovasjon Norge svar på hvordan blockchain-teknologi kan hjelpe flyktninger på flukt.

Vipicash-gründer Oliver Mukuta opplevde selv at penger som ble sendt til flyktningeleire av familie og venner forsvinner på veien da han selv satt i en flyktningeleir i Malawi for 20 år siden.

— De som tok imot donasjonen til slutt, visste ikke hvor pengene hadde blitt av, men var egentlig bare glade for at det kom frem noe i det hele tatt, sier CEO Olivier Mukuta i Vipicash.

Dette problemet jobber Vipicash med å løse. I november hentet selskapet 2,2 millioner kroner.

Olivier Mukuta (f.v.), Jonathan Kongolo, Meryn Willets, Janny Kinende og Fredrik Mosis i Vipicash. Ashley Stephenson var ikke til stede. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Iris.AI hentet 17 millioner

Idéen bak Iris AI er å bruke kunstig intelligens til å «skanne» gjennom de enorme mengdene med forskning som i dag eksisterer, for å finne svarene brukerne spør om. Målet i et tiårsperspektiv er å bygge en kunstig intelligens som kan lete gjennom all verdens forskning. I februar kåret tech-publikasjonen Fast Company Iris AI til et av verdens mest innovative innenfor kunstig intelligens og maskinlæring.

I april gikk den anerkjente akseleratoren Founders Factory inn i selskapet. I november ble det klart at flere kjente norske investorer hadde gått inn i selskapet, deriblant Nordic Impact.

— Vi utvikler teknologi som er «ground-breaking», og det krever mye ressurser. Det er en stor oppgave, med en stor risiko. Men vi har vist at vi kan få det til, sa Iris AI-gründer Anita Schjøll Brede den gang.

Shifter-podcast med AI-gründer Anita Schjøll Brede: Om kunstig intelligens, om hvor lenge hun skal leve, og hvordan det er å gå konkurs og ut av skapet i Silicon Valley.

På hovedscenen på Slush slapp Anita Schjøll Brede nyheten om at Iris.ai har hentet to millioner dollar.

Desember

Milliondryss til Ably Medical

Ably Medical lager smarte sykehussenger som kan hente ut vitale mål som vekt, puls og respirasjon uten ledninger. Smart-sykehussengen har innebygde sensorer som ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens lærer seg å kjenne pasienten og bruker dataen til å predikere og forhindre fall og liggesår.

Selskapet har fått inn godt med kapital i år. På vårparten hentet de syv millioner kroner fra investorer. På tampen av året var det klart at selskapet hadde fått inn nye millioner, med 600.000 kanadiske dollar, matchet med Innovasjon Norge-midler, så det ble til sammen 7,5 millioner i denne omgangen.

Gründerne fra venstre: Kjell Are Furnes, Arve Voldsund, Jørn Refsnæs. Cato Bjørkli er ikke tilstede på bildet. Foto: Johannes Lovund

Synq hentet 7 millioner kroner

Synq utvikler videofunksjonalitet som utviklere enkelt kan bake inn i sine apper eller nettjenester ved hjelp av deres video-API. I desember ble det klart at selskapet i løpet av høsten hadde hentet 7 millioner kroner. Blant investorene var New Mark Invest, Akershus Teknologifond og Kjeller Innovasjon. I tillegg fikk de med seg tungvektere som Per Kristian Hove som er salgsdirektør i Evry og styreleder i Synq. Også juridisk direktør i TV2, Thomas Myrbostad, sitter i styret og har en eierandel i selskapet. Investorene og medgründerne Stian Hauge og Kasper-Niclas Andersen deltok i emisjonen som totalt var et innskudd på 3,5 millioner kroner. I tillegg har de fått et lån fra Innovasjon Norge på 2,5 millioner kroner, samt et tilskudd på én million. På veien hadde selskapet endret litt på kursen.

— Vi leverer fortsatt samme produkt, men vi bygger et grensesnitt på toppen av vårt API, som gjør det enklere for innholdsdistributører og rettighetshavere å motta og overføre innhold i et mer standardisert format, sa Synq-gründer Pål Torgersen til Shifter i desember.

Pål Torgersen, COO i Synq og Kasper Niclas Andersen, designer og medgründer av Synq. Foto: Lucas Weldeghebriel

VideoNor kjøper opp Telenors Appear.in

Appear.in er en gratis telefon- og videokonferanse-tjeneste som kan sies å konkurrere mot Skype. Men i stedet for at man må laste ned programvare eller app kan man enkelt bruke Appear.in gjennom nettleseren. I mars sluttet Appear.in-sjef Svein Williassen i det Telenor-eide selskapet. Grunnen var at han var lei av lange møter og politikk.

I desember ble det offentliggjort at VideoNor hadde fusjonert med Appear.in. Pris: Telenor får 30 prosent av det fusjonerte selskapet.

Appear.in.

Sensorgründere fikk 40 millioner i «julegave»

2017 ser ut til å ha vært en eneste stor opptur for sensorselskapet Disruptive Technologies. Gründer Erik Fossum Færevaag og hans team har hentet inn priser i øst og vest og fått stor oppmerksomhet for sine sensorer som er på størrelse med et frimerke, som noe som virkelig kan sette fart på det mye omtalte Internet of Things. Selskapet er backet av blant andre den kjente seriegründeren og exit-kongen Geir Førre. Startupen er også en del av programmet Nordic Scalers, som Shifter nylig omtalte.

I desember toppet de året med en skikkelig julegave fra Innovasjon Norge, med en av de største tildelingene fra den såkalte miljøteknologiordningen i år – på 40 millioner kroner.

Hør også podcast med seriegründer Geir Førre, om er investor i Disruptive Technologies.

Erik Fossum Færevaag i Disruptive Technologies. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Det var alt for i år. Vi i Shifter ønsker alle et godt nytt startup-år i 2018!