sosiale medier
Gründer av appen Venn, Jesper Alsgaard, gleder seg over at de har fått traction på appen i en marked med stor konkurranse.
Foto: Venn
15.000 brukere har blitt kjent med appen Venn
Under et år etter lansering rigges Bergen-startupen Firendr for å vokse mer, også i utlandet.
– Det føles fantastisk bra! Når vi i tillegg vet at Venn har koblet over 10.000 vennskap så langt, forteller dette meg at vi har en meget spennende utvikling foran oss, sier Jesper Algaard, gründer og daglig leder i Friendr.
Selskapet står bak Venn, en aktivitetsapp som skal koble mennesker sammen. På kort tid har brukertallet doblet seg til 15.000, ifølge selskapet, og det nesten uten å bruke en krone på markedsføring.
– Først og fremst tror jeg det kommer av at vi har utviklet et produkt som faktisk gjør det enkelt å finne nye venner, og som samtidig ivaretar brukernes behov for personvern. Vi så raskt at det resulterte i en positiv buzz i jungeltelegrafen, som så langt har stått for størstedelen av brukerveksten, forteller Algaard, men legger til at også mindre fremstøt i sosiale medier har spedd på veksten.
Ingen penger inn
Venn befinner seg i dag i det gründeren kaller et «forsknings- og utviklingsstadium». Appen genererer per i dag ingen form for kontantstrøm.
– Det som avgjør hvor innbringende en mobilapp er, defineres av antall brukere og hvor aktive disse brukerne er. Våre metrics er såpass imponerende at vi forventer at Venn vil generere betydelige inntekter i årene som kommer. sier Algaard.
Hvilken inntjeningsmodell selskaper velger å gå for, er foreløpig usikkert.
– Men det er sikkert at den vil være fordelaktig selskapets videre vekst samt brukernes behov.
Naturlige møteplasser forsvinner med årene
Fellesnevneren for de 15.000 brukerne er at de søker sosialt samvær.
– Det kan være grunnet endringer i bo- eller livssituasjon, eller at man savner en venn å dele en spesiell interesse med. Andre melder om at de ønsker å utvikle et eget nettverk av venner i stedet for å være avhengig av ektefellens, altså et ledd i sosial frigjøring.
Listen er lang og aldersspennet bredt, med brukere fra 16 til 89 år, opplyser Aalsgaard. Gründeren har fått tilbakemeldinger på at Venn er et effektivt tiltak mot det store ensomhetsproblemet vi ser i befolkningen.
– Vi vet at mennesker søker nye vennskap gjennom hele livet. Utfordringen for mange er at de naturlige møtearenaene som typisk er mest tilgjengelige tidlig i livsfasen forsvinner jo lengre ut i livet man kommer. Her opplever vi at Venn har en viktig og positiv rolle å spille.
Rigger for videre vekst
Tallet på nedlastninger har steget i takt med oppdateringer av appen. Derfor er Venn-gründeren spesielt spent på hvordan brukerveksten vil utvikle seg videre.
– Vi gjennomfører for tiden testing av vår nye gruppe- og aktivitetsfunksjon, Venn 2.0 om du vil. Den gleder vi oss enormt til å dele med verden. Målet er å kunne introdusere funksjonen til våre brukere i midten av februar.
Med stadig videreutvikling og forbedring av produktet, øker også behovet for mer kapital. Sommeren 2021 hentet Venn fem millioner kroner gjennom folkefinansiering.
Like etter ble appen priset til 35 millioner kroner. Algaard røper at det kan være aktuelt med ny emisjon.
– Mangel på kapital er det som har holdt oss tilbake frem til nå. Som tech-startup'er flest har vi så langt måttet prioritere våre finansielle midler beinhardt, og nesten all kapital har gått til videreutvikling av appen, forteller gründeren.
Selskapet planlegger å hente inn betydelig større summer for å nå ambisjonen om å bli den foretrukne venne- og aktivitetsappen i verden.
– Det ligger i kortene at vi med kommende midler vil prioritere markedsarbeid i større grad, spesielt fordi vi ser et enormt marked utenfor Norge. Amerikanske brukere utgjør allerede 10 prosent av den totale brukermassen, så vi anser nettopp USA for å være en høyaktuell region å rette fokuset mot fremover!