Saas
52 prosent ARR-vekst - Sjefen gikk av
SaaS-modellen brer om seg blant selskaper på Euronext Growth, men investorene er ikke fornøyd.
Børsnoterte Carasent leverer IT-systemer til helseforetak i Skandinavia. Nå får selskapet stadig høyere gjentakende inntekter.
Carasents resultat for kvartalet var på 25,4 millioner kroner. Det inkluderte en positiv effekt av å redusere verdien av utstedte aksjeopsjoner med 24,8 millioner kroner. Justert EBIT (resultat før renter og skatt) endte på 7,7 millioner kroner.
Resultatene ble dårlig mottatt av markedet. Etter å ha ligget på 50 kroner per aksje i september 2021, omsettes Carasent nå for 21,5 kroner. Det er om lag samme nivå som på høsten 2020, men fortsatt 100 prosent over prisen våren 2020.
Selskapet oppgir også at daglig leder Dennis Höjer går av etter ni år i selskapet. Det jobbes med å finne en erstatning.
– Jeg begynte i selskapet for ni år siden, og det har vært en strålende og suksessfull reise. De siste par årene har vi vokst raskt, organisk og via oppkjøp, fra et lite selskap til en stor aktør. Gitt utfordringene i den neste fasen og noen hyggelige endringer på familiefronten, føler jeg at tiden er inne til å gå av, sier Höjer i en børsmelding.
Shifter har foreløpig ikke fått kontakt med Höjer for en utfyllende kommentar.
John Fredriksen er blant de største eierne i selskapet med rundt 13 prosent av aksjene som ble kjøpt da kursen lå i overkant av 34 kroner.
Vil rapportere flere SaaS-tall
Når store deler av løsningene også leveres via nettskyen og bruttomarginen er høy, kan selskapet klassifiseres som SaaS. Det tar de nå også konsekvensen av.
I den siste kvartalsrapporten som ble presentert i dag, heter det at årlige gjentakende inntekter, såkalt ARR på stammespråket, skal bli et sentralt nøkkeltall for selskapet fremover.
Carasents årlige gjentakende inntekter ligger i første kvartal på 168 millioner kroner, opp 56 prosent fra året før. Tallet er høyere enn den totale omsetningen i 2021 som endte på 137 millioner kroner, på grunn av inkluderingen av forventet vekst og nye kunder i første kvartal.
Selger stadig mer til eksisterende kunder
En konsekvens av omleggingen, er at driverne bak ARR-tallet også vil bli rapportert på fra nå. Dette inkluderer «net retention rate» (NTR). Denne raten måler hvor mye salget øker hvert år dersom selskapet ikke får noen nye kunder. For Carasent oppgis NTR til 116 prosent som betyr at eksisterende kunder øker innkjøpet sitt fra selskapet med 16 prosent i snitt hvert år.