karriere

Katherine Barrios i Xeneta. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Gir seg som markeds­sjef i Xeneta

Katherine Barrios forlater techselskapet etter ni år.

Publisert Sist oppdatert

«I dag markerer slutten på en utrolig 9-årig reise som CMO og CCO, hvor jeg hadde privilegiet av å bidra til å bygge Xeneta» (oversatt fra engelsk), skriver Katherine Barrios i et Linkedin-innlegg fredag formiddag. 

Barrios har vært markedssjef og komersiell direktør i fraktdata-selskapet Xeneta i ni år. 

Selskapet leverer innsikt om fraktpriser til transportbransjen og kundene er først og fremst shippingselskaper. I januar ble det rapportert at selskapet på kort tid har sikret to nye ledere, en CPO og CRO, med Amazon-bakgrunn til teamet. 

Tidligere år viste årsrapporten at selskapet økte omsetningen med 55 prosent i 2023 til 213 millioner kroner. 

Barrios skriver videre at hun er takknemlig for årene i selskapet: 

«Fra våre tidlige startup-dager i Oslo, med en dristig idé om å revolusjonere fraktpriser gjennom crowdsourcet data, til å bli den ledende leverandøren av sjø- og luftfraktpriser i shippingindustrien—det har vært en fantastisk reise. Nå er det tid for meg å gi stafettpinnen videre til de som skal lede Xenetas neste kapittel med ny energi og ekspertise»

I innlegget takker hun Xeneta-gründerne Partik Berglund, Thomas Sørbø og flere av kollegene for årene i selskapet. 

Tiden fremover går til familie, men hun åpner også for å hjelpe andre med sine erfaringer.

«Selv om jeg skulle velge å forfølge en annen rolle i et voksende teknologiselskap, vil jeg fortsatt være« Åpen for å hjelpe». Å hjelpe andre uten forventning om noe tilbake er meningsfylt lederskap».