Akselerator
Har hjulpet selskaper som Airbnb og Stripe – nå utvider Y Combinator til flere kohorter
Den kjente Silicon Valley akseleratoren dobler antall årlige kohorter fra to til fire.
Silicon Valley akseleratoren Y Combinator har blant annet hjulpet selskaper som Airbnb og Stripe til suksess opp gjennom årenes løp.
Nå utvider de konseptet til å inkludere fire kohorter i året, opp fra to tidligere – samtidig som antallet startups per kull halveres til 100.
Toppsjef i YC, Garry Tan, forklarer endringen med at det vil gi raskere tilgang til finansiering for selskapene når de er klare, samt skape mer rom for individuell oppfølging.
Akseleratoren vil med det være aktiv omtrent hele året, med kohorter i alle de fire årstidene, fra 2025.
Hver kohort varer i 11 uker og avsluttes med en såkalt «Demo Day», der startupene presenterer selskapet for investorer. Til sammen vil YC fortsatt hjelpe omtrent 500 startups årlig.
Alle YC-selskaper mottar 500.000 dollar i investeringer, inkludert 125.000 dollar mot en syv prosent eierandel.