Helse

Satser for fullt på kvinnehelse med flere stjernenavn på laget

Gravid og barsel-appen Nørs får hjelp av en erfaren gjeng før stor utvidelse i 2025.  

Publisert Sist oppdatert

 Siden lanseringen i 2019 har gravid- og barselappen Nørs etablert seg som en ledende aktør i Norge, med over 200.000 nedlastinger.

Blant annet har de utviklet funksjoner for å kartlegge svangerskapskvalme sammen med Universitetet i Oslo, og en funksjon for rietelling sammen med helsepersonell ved Ullevål Sykehus.

Nå tar appen, som etterhvert har blitt en trofast følgesvenn for mange gravide, skrittet videre ved å satse fullt ut på kvinnehelse – et område medgründer og daglig leder, Peter Gulliksen, mener er kraftig underrepresentert: 

– Bare tre prosent av investeringene innenfor helse globalt går til kvinnehelse. Det er jo helt latterlig, poengterer han. 

For å endre dette, jobber Nørs nå med å bygge en helhetlig plattform som dekker kvinners helse i alle livsfaser, i samarbeid med flere norske pasientorganisasjoner, forskere og helsepersonell.

Satsingen backes også av et stjernelag fra den norske startupsværen, inkludert Fjong-gründer Sigrun Syverud, eks-Attensi-profil Anne Lise Waal, Katapult-profil Nina Heir, Oda- og Facebook-veteran Savina Velkova, og Daniel Caetanya Fossum, kjent fra Mingl og Founders & Fools.

De går alle inn som investorer i Nørs’ pågående kapitalrunde, hvor målet er å hente ti millioner kroner til den planlagte relanseringen – i tillegg til å bidra som strategiske rådgivere. En million er allerede tegnet av eksisterende styremedlemmer.

Skal nå 1,6 millioner

Lanseringen av den nye kvinnehelseplattformen er foreløpig planlagt i mars 2025. 

Målet er å nå 1,6 millioner kvinner i Norge, før de satser internasjonalt trolig rundt 2026.

– Det er en no-brainer at vi må få dette ut, ikke bare i Norge, men også globalt, sier Waal. 

Hun forteller at det raskt ble klart at Nørs sjekket av alle hennes bokser da de tok kontakt. 

Fra venstre: Savina Velkova, Sigrun Syverud og Anne-Lise Waal.

– Jeg tenkte bare: «WOW! Hvorfor har jeg ikke hørt om dette før?», sier hun og påpeker at det trolig er fordi appen ble lansert en stund etter at hun selv fikk barn. 

– Skrikende behov

Både Syverud og Heir, som begge har fått barn de siste årene, kjente godt til appen ettersom de selv brukte den flittig mens de var gravide. 

– Jeg endte opp med å hovedsakelig bruke Nørs gjennom graviditeten og barsel, og da de tok kontakt ga det veldig mening å jobbe med dette, forteller Syverud som hoppet på etter Fjong-oppbudet tidligere i år. 

Syverud fortsetter: 

– Jeg opplever at Nørs har gått litt under radaren som startup, selv om mange har brukt appen. At de jobber på lag med det offentlige helsevesenet, uten at de er en del av det, tror jeg har bidratt til at de har fått en utrolig kredibel posisjon. Det å bruke det videre på kvinnehelseområdet har jeg stor tro på.

– Jeg endte også opp med å bruke Nørs helt slavisk under graviditeten. Det var fordi jeg opplevde informasjonen som troverdig og i tråd med anbefalingene fra Helse Norge, legger Heir til.

Alle mener det er et skrikende behov for å nettopp satse mye mer på kvinnehelse. 

– Jeg er fotballtrener og har selv spilt fotball og synes det er spesielt interessant å se på hvordan man kan bruke syklusen til å yte bedre. Da det amerikanske fotballaget vant OL uttalte de at det eneste store grepet de hadde gjort var å følge syklus, sier Waal som også selv har spilt fotball på toppnivå i mange år. 

– Den kunnskapen må vi kjempe for å få ut, legger hun engasjert til.

En bredere plattform

Katapult-profil: Nina Heir har støttet mange startups tidligere.

Appen skal altså oppdateres slik at den kan brukes av kvinner i alle livsfaser. Gulliksen vil foreløpig ikke avsløre for mye, men kan likevel beskrive noe om hvordan den vil fungere: 

– Mange tilstander som primært rammer kvinner blir ofte oversett eller diagnostisert for sent. Vi vil bidra til å endre dette. Gjennom logging av helseparametere kan vi oppdage mønstre over tid, noe som gjør det lettere å fange opp tidlige tegn på sykdom, sier han. 

Appen vil også satse på å bygge broer mellom brukerne og helsevesenet, slik at de kan få raskere og mer målrettet hjelp. 

– Vi vil forebygge, avdekke risiko, og sørge for at kvinnene får hjelp tidlig nok, legger Gulliksen til. 

Velkova som bidrar spesielt med produktutvikling-erfaring har også stor tro på løsningen. 

– Jeg har alltid vært opptatt av å bygge ting som påvirker folks liv direkte på en positiv måte. I Oda så jeg for eksempel hvordan vi kunne hjelpe småbarnfamilier med å løse klare hverdagsproblemer. Nå får jeg muligheten til å gjøre noe for en veldig stor gruppe, altså 50 prosent av befolkningen, påpeker hun. 

Trygge data

Daglig leder og medgründer, Peter Gulliksen, mener Nørs vil skille seg ut ved at de blant annet prioriterer datasikkerhet.

Når det gjelder sammenligning med andre app-konkurrenter som adresserer kvinnehelse, for eksempel Flo Health, understreker Gulliksen at Nørs’ strategi handler om mer enn bare å logge menstruasjonssykluser:

– Vi kommer også til å ha mer fokus på den generelle mentale og fysiske helsen, og avdekke endringer basert på den type logging.

En annen forskjell er håndteringen av personvern og datasikkerhet:

– Om man får mulighet til å søke en tryggere havn med noen som ivaretar personvern på en annen måte, er over 90 prosent villige til å bytte til en mer troverdig aktør, forteller Gulliksen og viser til en undersøkelse de har gjennomført. 

– Så vi ser veldig frem til å komme med et bedre alternativ på markedet, legger han til og understreker blant annet at de ikke utgir helsedata til tredjeparter uten samtykke. 

Mange tar kontakt

At kvinnehelse har kommet på dagsorden for flere og at mange er engasjerte, har Nørs fått erfare etter at nyheten om samarbeidet med de kjente profilene sprakk.

– Siden vi gikk ut med nyheten om at disse er med har vi fått mange forespørsler fra investorer i Norge og i utlandet. Det er utrolig spennende og noe vi ikke alltid har vært så vant til, forteller Gulliksen. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Med det nye rådgiverteamet vil de i tiden fremover jobbe for å sikre at de får med gode partnere til å bygge plattformen før lansering neste år.