Klima

Fra venstre: Johan Eilertsen, Silje Solberg og Mads Simonsen Thuv i Ducky.
Fra venstre: Johan Eilertsen, Silje Solberg og Mads Simonsen Thuv i Ducky.

Lanserer nytt klimaverktøy etter Visma-investering

Programvaregigantens kunder skal ta i bruk Duckys verktøy for klimarapportering. 

Publisert Sist oppdatert

Teknologi-oppstarten, Ducky, lanserer et nytt klimarapporterings-verktøy for Vismas brukere. 

Det meldes om i en pressemelding. 

Programvaregiganten investerte i klimaoppstarten tidligere i år, og lanseringen er en videreføring av samarbeidet mellom selskapene. 

Gründerselskapet har siden 2014 utviklet ulike verktøy som måler klimaavtrykket til forbrukerne, og gir råd til forbedring.

Rapporteringsløsningen Visma Software og Ducky nå har lansert skal gjøre det enklere for flere Vismas brukere å få fart på klimaarbeidet. 

– Poenget med den nye løsningen er å gjøre rapporteringen lett og smidig for bedrifter av alle størrelser og formater. Det som finnes av rapporteringsløsninger i dag, er plattformer tilrettelagt for store enterprisebedrifter som er lovpålagt klimarapportering, forteller Pål Berntsen, daglig leder i Ducky.

Kraftig snuoperasjon

Ducky har i løpet av det siste året vært gjennom litt av en snuoperasjon. 

I fjor skrev Shifter nemlig at selskapet hadde vært gjennom et tøft år etter å ha halvert omsetningen og levert et dundrende underskudd. 

I januar kunne det imidlertid se ut til å ha snudd da software-giganten Visma kjøpte seg inn i selskapet.

Etter transaksjonen sitter Visma på en 46,4 prosent eierandel, mens andre tunge investornavn som Nysnø, T.D. Veen og Hafslund Invest sitter med 3,7 prosent hver. Katapult har en eierandel på 2,7 prosent.

Ducky reduserte videre underskuddet kraftig, fra -22,6 millioner i 2022 til 2,6 millioner kroner i løpet av fjoråret. 

Selskapet gikk dermed i pluss slik planen hadde vært før de møtte utfordringene i 2022. 

Omsetningen økte også fra om lag 4,9 millioner kroner til 8,9 millioner i 2023.